hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Israël (Herstel van Israël)

Categorie
Israël

Toelichting
Het herstel van Israël
Het in de profetieën van de Bijbel uitvoerig en op veel plaatsen voorzegde herstel van land en volk Israël is de belangrijkste ontwikkeling van de laatste eeuw:
- het herstel van het totaal verwaarloosde en verwoeste land  (Jesaja 7:23-25)
- de terugkeer van het Joodse volk en alle stammen van Israël naar het Beloofde Land (Handelingen 15:16)
- de verandering van Palestina in Israël (1948)
- een geestelijk herstel van Israël

Driemaal is Israël onderweg geweest naar het Beloofde Land:

Exodus: de uittocht uit Egypte
De eerste keer was het de Exodus, de uittocht uit Egypte. Die uittocht ging met veel strijd en een poging van de Farao tot genocide, gepaard. Maar God leidde zijn volk uit Egypte en even later vond er een geweldige geestelijke gebeurtenis plaats. Bij de berg Sinaï kreeg Israël het Woord van God. Zijn openbaring en zijn heilbrengende geboden. Israël is de drager van Gods Woord. Dat is dan ook een van de belangrijkste taken van Israël als Gods knecht en Gods bode. "Hun zijn de woorden van God toevertrouwd" (Romeinen 3:2) zegt de apostel Paulus.

Babylonische ballingschap
De tweede keer was de terugkeer van een deel van het Joodse volk uit de Babylonische ballingschap. Ook hier veel strijd en een poging tot genocide. Denk aan het boek Esther, waarin wordt verteld hoe Haman, de Jodenhater, probeerde het Joodse volk in het het grote, Perzische wereldrijk uit te roeien. Dat misluskte en Haman en zijn antisemitische medestanders kwamen om. Denk aan Antiochus IV Epiphanes, die omstreeks 169 voor onze jaartelling probeerde het Joodse geloof en daarmee het Joodse volk te vernietigen. Ook zijn pogingen mislukten. Toen vond de belangrijkste gebeurtenis uit de wereldgeschiedenis plaats. God zond zijn Woord in de Persoon van de Verlosser, van Jezus Messias naar de aarde. We mogen nooit vergeten dat de Verlosser uit Israël, uit Sion is voortgekomen. Jezus zei dan ook tegen de Samaritaanse vrouw:""Het heil is uit de Joden" (Johannes 4:22).

De terugkeer van de Joden uit alle landen van de wereld
De derde keer komt Israël uit alle landen van de wereld terug. Dus in onze tijd. De poging tot genocide heeft plaatsgevonden. Hitler en Nazi Duitsland waren de antisemieten die het op Gods volk hadden gemunt. Maar die tragische geschiedenis is nog niet afgelopen. Nu zijn het de Moslim Arabieren die de rol van de Nazi's hebben overgenomen. Nu is het Ahmadinejad van Iran die Israël 'van de kaart wil vegen'. Ook nu zal God zijn volk redden. Want de geestelijke gebeurtenis die de afsluiting van de wereldgeschiedenis zal betekenen, is nog niet gekomen. Paulus, de apostel van de heidenen, zegt het zo: "De Verlosser zal uit Sion komen" (Romeinen 11:26). De eerste keer is hij uit Sion gekomen. Hij kwam als Koning van de Joden. Dat stond boven het kruis. Hij zal terugkomen als Koning van Israël. Dat is de eschatologische betekenis van de terugkeer van Israël naar het Beloofde Land. Daar verzet de godheid van de Islam zich tegen. Daar verzet de hele wereld zich tegen. Toch zal Hij komen en Zijn Rijk van vrede en gerechtigheid op aarde vestigen.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld

Bijbelteksten
Genesis  17  : 7  t/m 8
Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u. Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn. (HSV-vertaling)

De geschiedenis van Israël begint bij Abraham. De stamvader van Israël. De vader van alle gelovigen. Ook de Arabieren eren hem als vader van hun geslacht. Wel, met die Abraham sloot God, de Schepper van hemel en aarde een verbond. Om dat verbond gaat het vooral in deze tijd. Het Arahamsverbond is bijzonder actueel geworden. Immers God is altijd trouw aan zijn woord en vooral aan de verbonden die Hij sluit.

Een paar samenvattende conclusies:
* God sluit het verbond. Hij neemt het initiatief.
* Het is een eeuwig verbond, dus geldig tot de dag van heden.
* Het geldt voor Abraham en zijn nakomelingen. In verdere hoofdstukken van Genesis wordt duidelijk gemaakt dat het "nageslacht" doorgaat in de lijn van Abrahams zoon Izak en zijn zoon Jakob, waaruit de stammen van Israël zijn voortgekomen. Het hele land Kanaän is voor Israël bestemd.
* Het belangrijkste "artikel" uit dit goddelijk verbond is: Ik zal hun tot een God zijn. De God van Israël is de Here, de schepper van hemel en aarde.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam", van drs. Jan van Barneveld
Jesaja  7  : 23  t/m 25
Ook zal het op die dag gebeuren dat elke plaats die daar was met duizend wijnstokken, ter waarde van duizend zilverstukken, zal dienen voor doornen en distels. Alleen met pijl en boog zal men daar kunnen komen, want heel het land zal vol doornen en distels zijn. Ook al de wijnbergen, die met de schoffel geschoffeld worden, daar zal geen mens komen, uit vrees voor doornen en distels. Het zal echter alleen nog kunnen dienen om runderen in te drijven of om het door kleinvee te laten vertrappen.(HSV-vertaling)

In de 16e, 17e, 18e en 19e eeuw waren er veel reizigers die het toenmalige Palestina bezochten. Al die reizigers waren unaniem in hun beschrijving. Het land was één grote puinhoop, overwoekerd door dorens en distels. Iemand noemde Judea een veld vol puinhopen. Palestina was 'bijna leeg' op wat kleine Joodse gemeenschappen na in Jeruzalem, Safad, Sichem, Hebron, Gaza, Haifa en nog wat plaatsen. Er woonden ook Arabische boeren De meeste van hen werkten op land van afwezige Turkse landheren. Omstreeks 1850 woonden er naar schatting 100.000 Arabieren in Palestina. Ook zwierven er wat groepen bedoeïen met hun kudden rond. Dit alles was duidelijk voorzegd door Israëls profeten.

Bron : www.janvanbarneveld.nl
Zacharia  10  : 9
Ik zal hen onder de volken uitzaaien en zij zullen in verre streken aan Mij denken, zij zullen leven met hun kinderen, en terugkeren. (HSV-vertaling)

Uitzaaien onder de volken
Deze profetie is uitgesproken door de profeet Zacharia. Deze profeet trad op na de terugkeer van het Joodse volk uit de ballingschap in Babel. Dus dat "uitzaaien onder de volken" kan niet anders slaan dan op de ballingschap die de Romeinen in de jaren 70 en 135 AD hebben veroorzaakt.

In verre streken
"In verre streken". Inderdaad in de verste streken van de aarde waren "Joden" te vinden. Ze zijn echt "verstrooid onder alle volken".

Zullen zij aan Mij denken
Vele eeuwen zijn de Joden trouw gebleven aan hun geloof in de Ene, heilige God van Israël. Zoveel mogelijk trouw aan de Sabbat en de Joodse feesten, aan kosher voedsel en reinigingswetten. Zelfs Joden (Israëlieten) die gedwongen zijn zich tot de Islam of tot de RK-kerk te bekeren, keren terug naar hun oude geloof.

Zo zullen zij leven
"Zo zullen zij leven". Zo hebben zij hun Joodse identiteit behouden. Een volk dat meer dan 20 eeuwen, sommige groepen zelfs 27 eeuwen, in vreemde landen hun identiteit hebben behouden. Dat is het grootste sociologische wonder uit de geschiedenis van de mensheid.

En terugkeren
"en terugkeren." Dat zien we nu gebeuren.

De terugkeer van de stam Dan, de "zwarte Joden" uit Ethiopië, de terugkeer van de Joden uit Rusland, de terugkeer van Manasse uit Noord Oost India, allemaal profetisch voorzegde gebeurtenissen. Het herstel van het land. Veel profetieën spreken erover. Het land van Israël, het volk van Israël en de God van Israël horen onlosmakelijk bij elkaar. Wee hen die daartussen durven te komen. Het vergt een boekwerk om al de profetieën te behandelen die deze geschiedenis bijbels onderbouwen.

Bron :"Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Johannes  4  : 22
Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. (HSV-vertaling)

God zond zijn Woord in de Persoon van de Verlosser, van Jezus Messias naar de aarde. We mogen nooit vergeten dat de Verlosser uit Israël, uit Sion is voortgekomen. Jezus zei dan ook tegen de Samaritaanse vrouw: "Het heil is uit de Joden".

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Handelingen  15  : 14  t/m 17
Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen. En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat: Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten, opdat de mensen die overgebleven zijn, de Heere zouden zoeken, en alle heidenen over wie Mijn Naam uitgeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet. (HSV-vertaling)

Evangelieverkondiging
Er wordt een volk voor God uit de heidenen vergaderd. Dat betekent dus zending, evangelieverkondiging, de belangrijkste taak van de kerk.

Herstel van Israël
Dan gaat de God van Israël Zijn volk herstellen. Dat proces is nu volop gaande. De God van Israël is al meer dan 100 jaar bezig met het herstel van Zijn volk Israël. Met het herstel van het verwoeste land, terugkeer van Israël uit alle landen van de wereld en met een geestelijk herstel, waarvan de plotselinge opkomst en groei van de Messiaans belijdende Joodse beweging een belangrijk voorbeeld is.

Doel en eindpunt van die ontwikkelingen
Dan gaat Jacobus verder en laat zien wat het doel en eindpunt van die ontwikkelingen is: "Opdat het overig deel van de mensen de Here gaat zoeken." (Handelingen 15:17) Dus een wereldwijde opwekking.

Bron : "Eindtijd, Israël en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Handelingen  15  : 16
Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten. (HSV-vertaling)

Om 12 uur in de nacht op 14 mei 1948 liep het Britse mandaat over Palestina af. Op dat historische moment riep David Ben-Goerion de staat Israël uit. Op 15 mei 1948 vielen de legers van Jordanië, Syrië, Libanon, Egypte, Irak en Saoedi-Arabië Israël van alle kanten aan. De Onafhankelijkheidsoorlog was begonnen. Tegelijk moest Israël honderdduizenden Joodse vluchtelingen die uit omliggende Arabische landen verjaagd werden, opvangen. Dat waren een paar ‘persweeën’ van de geboorte van Israël. Aan die ‘geboorte’ zijn heel wat decennia vol ‘weeën’, (maar ook wel’s) voorafgegaan.

Een geschiedenis waarin de machtige hand van de God van Israël herkenbaar is en die de 14e mei 1948 een profetisch hoogtepunt had. ‘Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen en wat daarvan is ingestort, zal Ik weer opbouwen en Ik zal haar weer oprichten’. De wereld was en is nog steeds getuige van het feit dat de HERE, de God van Israël toen een begin maakte met het herstel van de ‘vervallen hut van David’. Een feit dat ondanks de pogingen van Iran, Palestijnse terroristen en andere Arabische landen Israël van de kaart te vegen, onomkeerbaar zal blijken te zijn. Ook al worden die pogingen door bijna heel de wereld gesteund. Een herstel dat ondanks al die tegenstand zal doorgaan totdat de grote Zoon van David, de Messias, komt.

Bron : www.janvanbarneveld.nl
Romeinen  3  : 2
In de eerste plaats zijn het de Joden aan wie God zijn woord heeft toevertrouwd. (NBV-vertaling)

Bij de berg Sinaï kreeg Israël het Woord van God. Zijn openbaring en zijn heilbrengende geboden. Israël is de drager van Gods Woord. Dat is dan ook een van de belangrijkste taken van Israël als Gods knecht en Gods bode.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Romeinen  11  : 26
Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan. En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.(HSV-vertaling)

Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat Ik u niet wil onthouden, omdat Ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.' (NBV-vertaling)

De eerste keer is hij uit Sion gekomen. Hij kwam als Koning van de Joden. Dat stond boven het kruis. Hij zal terugkomen als Koning van Israël. Dat is de eschatologische betekenis van de terugkeer van Israël naar het Beloofde Land. Daar verzet de godheid van de Islam zich tegen. Daar verzet de hele wereld zich tegen. Toch zal Hij komen en Zijn Rijk van vrede en gerechtigheid op aarde vestigen.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Uitverkiezing Israël (Youtube-filmpje 7.02 minuten)

 


  Terug


Versie december 2009