hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Profeteren/profetie(ën)

Categorie
Profetieën

Toelichting

Wat is bijbelse profetie?

De mens is nieuwsgierig naar de toekomst. Vooral in spannende tijden zoals deze beginjaren van de 21e eeuw. De profetie uit de Bijbel spreekt over de toekomst. God zegt van tevoren wat Hij gaat doen en Hij doet ook wat Hij heeft gezegd. Bovendien heeft Hij het laten opschrijven door een groot aantal profeten.

Er is echter een probleem. Bijbelse profetie is geen voorspellen. Dat doen waarzegsters, astrologen in vrouwenbladen en andere griezelige occultisten.  Hun voorspellen is een soort noodlot. De Bijbel spot met die lieden:

‘Laten nu opstaan en u redden, zij die de hemel indelen, die de sterren waarnemen, die maand voor maand doen weten wat u overkomen zal’ (Jesaja 47:13),

Dit zegt de profeet Jesaja over de Babylonische astrologen. Al dat occulte gedoe komt uit afgoderij uit Babel van zo’n 3.000 jaar geleden. Het is een gevaarlijk spelen met onbetrouwbare en leugenachtige demonen.


Bijbelse profetie is heel anders

Twee belangrijke verschillen zijn:

1.Als de Bijbel een oordeel over een land aankondigt zit daar automatisch de flexibiliteit van Gods genade in. Dat betekent dat als een land zich bekeert dat oordeel uitgesteld wordt of zelfs niet doorgaat. Oordelen zijn in de Bijbel eerder waarschuwingen: "Als jullie zo doorgaan, gaat het mis".

2.In de bijbelse profetie is er altijd ruimte voor het menselijk handelen. God zoekt mensen als medewerkers in Zijn plannen. Als Israël bijvoorbeeld gehoorzaam is aan Gods geboden dan komen de beloofde zegeningen sneller. Dat geldt ook voor ons.


Profetieën zijn tekens, richtingaanwijzers die aangeven waar we zijn in Gods plannen. Ze vertellen ons waar God mee bezig is hier op aarde. De meeste profetieën gaan over Israël en de toekomst van Israël. Profetieën over de andere volken en over de hele wereld houden meestal verband met Israël.

Bron : http://www.bijbelvragen.nl/barneveld-israel.htm

Om Gods hand in de geschiedenis en in het bijzonder in deze tijd te kunnen zien, is een grondige kennis van de Bijbel en speciaal het profetische woord nodig.

“Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester voor mij zult zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten.” (Hosea 4:6).

Hoe waar is dit Godswoord gebleken. Zelfs de meeste gelovigen weten nauwelijks iets van de Bijbel. Laat staan dat er enige kennis is van het profetisch woord. Is het een wonder dat de Here de priesterlijke taak van de kerk heeft weggenomen? Er komen nauwelijks mensen meer tot geloof; er is geen heling en bevrijding meer. De wet, de Torah,  is weggegooid, en we hebben onze jeugd verloren.

Er is nauwelijks visie op het machtige handelen van God in de tijd waarin we leven. In onze tijd gaat het om de strijd en om de doorbraak van het Koninkrijk van de Here Jezus. Israël ondergaat de barensweeën van die doorbraak. Rabbijnen noemen deze tijd dan ook ‘de weeën van de Messias’. Dat komt overeen met de uitdrukking ‘het begin van de weeën’ (Mattheüs 24:8). De Heer doelt hiermee op verschijnselen die we elke dag kunnen waarnemen. Welke verschijnselen? Opstanden, oorlogen, hongersnoden, aardbevingen, pandemieën en nog veel meer. Tekenen van de snel naderende eindtijd. Dat leren we uit het profetische woord.

Maar als sommige, wat al te gedetailleerde scenario’s op losse schroeven komen te staan, hoe kunnen we dan de ‘tekenen van de tijd’ onderscheiden? We lopen het risico  het ‘we-zullen-wel-zien’ scenario te volgen en over te gaan tot de orde van de dag. Zoals in de tijd van Noach. De mensen werden gewaarschuwd door Noach, maar ze aten, dronken, trouwden enz. Ze gaven geen gehoor aan de waarschuwingen van Noach, dachten ‘we-zullen-wel-zien’ en kwamen om.

We moeten aan de hand van het profetische Woord kunnen nagaan in wat voor tijd we lezen en kunnen zo wellicht “de tijd opmerken dat God naar u omzag” (Lucas 19:44). De inwoners van Jeruzalem en hun geestelijke leiders merkten niet op dat zij in de ‘messiaanse tijd’ leefden en het liep slecht met hen af. In wat voor tijd leven wij? Leven we in de eindtijd? Of leven we nog in de ‘bedeling van de genade’? Of wellicht in een andere periode van Gods handelen met de wereld? Het profetische woord is een lamp die juist over de tijd schijnt.

Bron : "Met Israël op weg naar de eindtijd" van drs. Jan van Barneveld, blz. 40 en 41

Doel van profetie

Een groot aantal profetieën spreekt wel over de toekomst en profetieën worden letterlijk vervuld. Maar het is niet verstandig om op grond van bepaalde voorzeggingen uitvoerige en gedetailleerde eindtijdschema’s op te stellen. Een uitlegger van het profetisch woord verliest aan geloofwaardigheid als hij achteraf moet toegeven dat hij zich heeft vergist. Echter de grote lijnen van Gods handelen met Israël en met de wereld kunnen vrij eenvoudig uit het profetische Woord worden uitgelicht. Profetie is gegeven als een lamp die schijnt in duistere plaatsen. Door profetie zien we Gods hand in bepaalde gebeurtenissen en ontwikkelingen en onderkennen we Gods prioriteiten voor onze tijd.

Bron : “Met Israël op weg naar de eindtijd” van drs. Jan van Barneveld, blz. 32

Hoe moeten we met profetieën omgaan?

Een belangrijk voorbeeld van hoe we met profetie moeten omgaan krijgen we van één van de discipelen. Johannes stond bij het kruis. Hij zag hoe de soldaten de kleren van Jezus onder elkaar verdeelden en hoe ze dobbelden om Zijn kleed (zie Johannes 19:23 en 24). Hij dacht onmiddellijk aan Psalm 22:19:

"Zij verdelen Mijn klederen onder elkaar en werpen het lot over Mijn gewaad.”

 Het was dus ‘bijbels’ wat daar aan het kruis gebeurde!  God had daar de hand in. Immers het was al bijna 1000 jaar geleden voorzegd. Toen Johannes een paar dagen later bij het lege graf van de Here Jezus stond, staat er over hem geschreven: “en hij zag het en geloofde” (Johannes 20:9).     

Door het profetische woord herkennen we Gods hand in de geschiedenis en in bepaalde gebeurtenissen en daardoor wordt geloof gesterkt en ontstaat er zelfs geloof.

Bron : “Met Israël op weg naar de eindtijd” van drs. Jan van Barneveld, blz. 35

Zekerheid van vervulde profetieën

Door vervullingen van profetieën zien we niet alleen Gods hand in ontwikkelingen en gebeurtenissen, maar we gaan ook inzien in wat voor tijd we leven.


In het evangelie naar Mattheüs lezen we wel 20 maal:

“opdat vervuld zou worden het woord gesproken door de profeet ……”

“want er staat geschreven door de profeet …….”

“Dit is geschied opdat vervuld zou worden hetgeen gesproken is door de profeet ….”

We zien, dat Mattheüs heel vrijmoedig, zeker en krachtig met het profetische woord kon omgaan. We zagen al hoe ze rustig een profetie oppakten en die op hun situatie en op ontwikkelingen in hun tijd toepasten. Ze hielden  geen enkele ‘theologische slag om de arm’. Ze zeiden niet bescheiden en een beetje vaag: “Wellicht is hier een gedeeltelijke vervulling van wat Jesaja ziet in hoofdstuk ‘X’ vers ‘Y’. Of: “Maar we moeten voorzichtig zijn met deze uitleg van de profetie!’ Nee, men wat heel zeker over de vervulling van het profetenwoord.

De grote vraag is of we tegenwoordig ook zo scherp en eenduidig van bepaalde profetieën kunnen zeggen: “Dit gebeurt opdat vervuld wordt wat we lezen bij de profeet ……”. Kunnen we ook vandaag heel concreet vervullingen van het profetische woord aanwijzen? We zullen zien dat er een sleutel is voor de toepassing van het profetische woord, juist in onze tijd.


De grote lijnen

Om de grote lijnen van het profetische woord goed te leren onderscheiden, moeten we die lijnen eerst zien. Zo zien we in het profetische woord onder andere de volgende lijnen:

De lijn van de Messias

De lijn van de Messias, die uitloopt op de komst van de Messias in heerlijkheid en vrede. Zijn eerste komst als de lijdende Messias en zijn wederkomst als Koning van alle koningen en Heer van alle heren.

De lijn van de verzoening

De lijn van de verzoening, die begint bij Genesis 3. Vervolgens door de hele offerdienst van Israël zichtbaar wordt. Als absoluut hoogtepunt heeft de Here Jezus Christus aan het kruis op Golgotha de verzoening van de zonden teweeg gebracht. Deze lijn gaat door tot het einde, want de Here Jezus is ook in het boek Openbaring het Lam van God.

De lijn van de eindtijd

De lijn van de eindtijd, die ook uitloopt op de komst van de Messias op de Olijfberg en daarna het vrederijk. Veel profeten zagen in visioenen flitsen van de eindtijd.

De lijn van het herstel van Israël

De lijn van het herstel van Israël, die ook uitloopt op dat grote moment als de Here Jezus Messias in grote heerlijkheid en met grote macht terugkomt op de Olijfberg en daarna Zijn rijk op aarde vestigt.

Bron : “Met Israël op weg naar de eindtijd” van drs. Jan van Barneveld. blz. 35/36 en 49/50

Als we de drie belangrijke sleutels om profetieën goed te begrijpen gaan zien, dan begrijpen we ook wat er in deze tijd gaande is:

  • We leven nu in de tijd van herstel van Israël

  • Geconcentreerd op de wereldgeschiedenis. Het begint bij Daniël. Hij profeteert over wereldrijken die er geweest zijn en wereldrijken die nog moeten komen. De Here Jezus heeft in Zijn eindtijdrede geprofeteerd over dingen die allemaal gebeuren gaan. In het boek Openbaring wordt ons verteld hoe het gaat aflopen met de anti-christ, over het getal 666, over de chip in je hand, over de oordelen die komen en over de rol van de gemeente.

  • De derde sleutel is de sleutel over ons eigen leven. Hoe kan je ontkomen aan deze oordelen?

Bidt dan en waakt. Let op het profetisch woord, opdat je mag ontkomen aan alles wat gaat gebeuren en dat je geplaatst mag worden voor het aangezicht van de Here Jezus.

Bron : “Eindtijd & Profetie & Israël” van drs. Jan van Barneveld, Family7, serie 3, aflevering 1


Bijbelteksten
Deuteronomium  18  : 20  t/m 22
Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? Als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen. (NBG-vertaling)

Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden.’ Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Voor deze profeet hoeft u niet bang te zijn.
Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Lukas  19  : 41  t/m 44
En toen Hij dichtbij kwam en de stad (= Jeruzalem) zag, weende Hij over haar. Hij zei: Och, dat u ook nog op deze uw dag zou onderkennen wat tot uw vrede dient! Nu echter is het verborgen voor uw ogen.Want er zullen dagen over u komen dat uw vijanden een wal rondom u zullen opwerpen, u zullen omsingelen en u van alle kanten in het nauw zullen brengen. En zij zullen u met de grond gelijkmaken en uw kinderen in u verpletteren. Ook zullen zij in u geen steen op de andere steen laten, omdat u het tijdstip waarop er naar u omgezien werd, niet hebt onderkend. (HSV-vertaling)

Toen Jezus op de dag van de intocht vlakbij Jeruzalem kwam, sprak hij deze profetie uit. Hier sprak Jezus Messias als profeet. En, zo'n 35 jaar later, was het zover. De Romeinse generaal Vespasianus trok met een groot leger op tegen Jeruzalem. De stad werd omsingeld en er werden bolwerken opgeworpen. Het lag niet in de bedoeling van de Romeinen dat prachtige bouwwerk, de Joodse tempel, te vernietigen. Maar in het heetst van de strijd gooide een soldaat een brandende fakkel over de muur op het tempelplein. Het hele complex vloog in brand. De stad werd ingenomen en de slachting was verschrikkelijk. De tempel, die versierd was met goud, prachtige edelstenen en kostbare geschenken van Joden uit de omringende landen (zie Lucas 21:5) brandde af. Een paar dagen later gingen de soldaten op zoek naar het goud en de edelstenen. Zij braken het tempelcomplex zo grondig af, dat er "geen steen op de andere gelaten werd".
Het profetische woord van de Heer werd letterlijk vervuld. Waarom gebeurde dat? "Omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt dat God naar u omzag."

Maar deze geschiedenis heeft naast deze indringende vragen nog een interessant staartje. Er waren in die tijd Joodse mensen die de tijd wel hadden opgemerkt. Zij hadden goed geluisterd naar de profetische woorden van Jezus Messias. Hij had hen ook nog eens extra gewaarschuwd en gezegd uit de stad te vluchten (zie Lucas 21:21), De messiaanse Joden zijn inderdaad op tijd uit Jeruzalem gevlucht. De meesten van hen gingen naar Pella, een plaats in Jordanië (Pella ligt aan de oost-oever van de Jordaan, ongeveer 12 kilometer ten oosten van de Israëlische stad Beit Shean). Een ander deel van de messiaanse Joden is toen uit Jeruzalem naar de woestijn gevlucht. Zij baseerden zich op Openbaring 12:6, waarin aan Israël voor 1260 dagen een schuilplaats in de woestijn wordt beloofd. (Overigens heeft deze profetie uit Openbaring 12 ook nog een toekomstige vervulling). Hoe het ook zij, de messiaanse gelovigen kenden het profetische woord, gehoorzaamden en het woord en ontkwamen.

Bron : "Met Israël op  weg naar de eindtijd"  van drs. Jan van Barneveld, blz. 25/26



Johannes  13  : 19

Nu al zeg Ik het u voordat het gebeurt, opdat wanneer het gebeurt, u zult geloven dat Ik het ben. (HSV-vertaling)

Waarom staan er zoveel profetieën in de Bijbel? Waarom zijn er zoveel voorzeggingen gedaan? Jezus zelf zegt hierover dat als we zien dat er profetieën in vervulling gaan, dat we zullen geloven dat God het is die dit heeft gedaan. Het doel van profetie is 'opdat wij geloven'. We gaan Gods hand zien in gebeurtenissen. Profetie is ook een 'waarmerk'  van Gods Woord, van de Bijbel. We leren de tijd herkennen, waarin wij leven.

Bron: "Met Israël op weg naar de eindtijd" van drs. Jan van Barneveld, blz. 52


Handelingen  21  : 8  t/m 9
De volgende dag vertrokken we weer en gingen op weg naar Caesarea. Daar vonden we onderdak bij Filippus, een verkondiger van het evangelie en een van de zeven wijze mannen. Hij had vier ongetrouwde dochters, die de gave van de profetie bezaten. (NBV-vertaling)

Filippus had vier ongetrouwde dochters, die de gave van profetie bezaten.
1 Korinthiers  13  : 2
En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.(Statenvertaling)

Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets.
1 Korinthiers  13  : 9
Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren. (NBG-vertaling)

Iedere onderzoeker, die de profetieën bestudeert, is bewust, maar vaker onbewust, geneigd van een bepaald (eschatologisch) scenario uit te gaan. Bijbelteksten worden dan in een bepaald raamwerk gevoegd en vanuit dat raamwerk uitgelegd. Daaruit volgen dan een patroon en een volgorde van eindtijdgebeurtenissen. Dat is op zich niet fout. Maar onze scenario's blijven tot op een bepaalde hoogte mensenwerk.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
2 Petrus  1  : 19
En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. (HSV-vertaling)

Het is een duidelijke opdracht te letten op het profetische woord.

Openbaring  19  : 10
En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie. (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Artikel CIP : Bijbel is geen profetisch spoorboekje

 


  Terug


Versie december 2009