hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Leven (De onzekerheid van het leven)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

De onzekerheid van het leven

 

Ik las laatst een leuk artikel in de Metro. Het ging niet over oorlogen, crisis of over de zaak Karadzic, maar het was een kort bericht waar mensen zich wel druk om maken. Namelijk de Maya voorspelling over 2012. Het nieuwsbericht meldde dat er een rekenfout was gemaakt en het eind der tijden niet in 2012 zal geschieden. Volgens de wetenschappers gebeurt dit in 2220. Een groot verschil natuurlijk. Wat is zo opvallend aan dit nieuwsartikel? Het opvallende is dat er een rekenfout gemaakt is. Er wordt met zekerheid gesproken over 2012, maar vervolgens komt men er op terug, omdat er een rekenfout gemaakt is. Het geeft duidelijk aan dat de mensheid niet goed is in het maken van voorspellingen. Er is geen zekerheid te krijgen uit deze voorspelling.

 

Een ander voorbeeld, wat ik in dezelfde week kreeg van een goede vriend, was een voorbeeld van een billboard. Op dit billboard staat het volgende: “Er is waarschijnlijk geen god, durf zelf te denken en geniet van dit leven.”ťHet is best opvallend dat deze mensen er zeker van zijn dat er geen God is, maar toch spreken in onzekerheid. Zij gebruiken het woord “waarschijnlijk” in deze boodschap. Stel je eens voor dat er wel een God is en dat deze mensen het toch mis hebben. Er zijn nog meer voorbeelden waar mensen met zekerheid willen spreken en willen bewijzen dat er geen God is, maar uiteindelijk in onzekerheid spreken of geen bewijs kunnen vinden.

 

Als ik evangeliseer, spreek ik soms mensen aan die geloven in de evolutietheorie. Als ik aan hun vraag wat de evolutietheorie nou inhoudt, krijg ik bijna altijd het antwoord dat ze daar nog geen onderzoek naar verricht hebben. Ze zijn zo zeker dat er geen God is, maar nog steeds zoekende naar enig bewijs voor hun theorieën. Dan ben ik blij dat ik geloof in een God Die altijd in zekerheid spreekt!

 

Wat ik geloof – en velen met mij – is dat de Bijbel van kaft tot kaft 100% waarheid is. De Bijbel verklaart alles en alle oplossingen zijn te vinden in de Bijbel. Van het ontstaan van de aarde tot aan de eindtijd tot aan de zekerheid dat God bestaat. Het is opvallend dat er in de Bijbel nooit in onzekerheid of twijfel gesproken wordt over Jezus en God. God is daarnaast een God Die zekerheid geeft. Het is de mooiste boodschap om te vertellen dat vanwege Jezus Christus een zekerheid te krijgen is. En niet alleen jouw aardse leven, maar ook jouw eeuwig leven kan verzekerd zijn.

 

In vergelijking tot veel andere geloven hoef je niet te werken of rituelen te doen om zekerheid te krijgen voor jouw eeuwige leven. Het enige wat nodig is dat jij een oprecht hart hebt en tot bekering wilt komen. Je hoeft alleen te bidden en Jezus Christus te vragen om in jouw hart te komen wonen en jou te vergeven van je zonden. Het is namelijk Jezus Die met zekerheid sprak dat Hij de weg, de waarheid en het leven is!

 

Bron : http://www.nadenkertjes.nl/eindtijd-israel/onzeker-spreken-met-zekerheid/


Bijbelteksten
Spreuken  16  : 9
"Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de HERE bestiert zijn gang. " (NBG-vertaling)

Een mens bepaalt in zijn hart wat hij wil doen, maar de HEER bepaalt de richting die hij gaat.
Spreuken  19  : 21
In het hart des mans zijn veel gedachten; maar de raad des HEEREN, die zal bestaan. (Statenvertaling)

Een mens maakt allerlei plannen, wat wordt uitgevoerd, is het plan van de HEER.
Spreuken  20  : 24
De weg van een mens wordt bepaald door de HEER, wie weet zelf welke richting hij gaat? (NBV-vertaling)

Het leven van een mens is in de hand van de Heer; hoe kan een mens dan weten waar zijn weg heenvoert?

De Bijbel leert dat wij niet de macht hebben om ons leven te bepalen. Onverwachte tegenslagen (ontslag, ziekte, sterfte) en andere gebeurtenissen kunnen ons leven plotseling een drastische wending geven. De samenloop van de dingen kunnen wij niet veranderen. We hebben ze eenvoudigweg niet in de hand.
Prediker  6  : 10
Wat hij ook is, voorlang is zijn naam genoemd en het is bekend, dat hij mens is: hij kan niet rechten met Hem, die sterker is dan hij. (NBG-vertaling)

Wat voor mens men ook is, al lang geleden was bekend wat er van hem zou worden. Daarom heeft het totaal geen nut met God in discussie te gaan over uw levensbestemming.
Prediker  9  : 12
"Want ook de mens kent zijn tijd niet, evenmin als de vissen, die in het verraderlijke net gevangen worden, evenmin als de vogels, die in het klapnet gevangen worden. Evenals zij worden de mensenkinderen verstrikt ten tijde des kwaads, als dit hen plotseling overvalt. " (NBG-vertaling)

Een mens weet nooit wanneer hem iets zal overkomen. Hij is als een vis die in het net wordt gevangen en als een vogel die in een strik komt vast te zitten. Zo zullen ook mensen worden verrast als hen plotseling iets kwaads overkomt.
Jeremia  10  : 23
‘Ik erken, o HEER, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen, zijn pad uit te zetten, te kiezen waarheen hij zal gaan. (NBV-vertaling)

Ik weet dat de mens geen macht heeft om zijn eigen leven te bepalen en zijn eigen koers uit te zetten.
Jakobus  4  : 13  t/m 17
En nu dan u die zegt: Wij zullen vandaag of morgen naar die en die stad reizen, en daar een jaar doorbrengen en handeldrijven en winst maken, u, die niet weet wat er morgen gebeuren zal, want hoe is uw leven? Het is immers een damp, die voor een korte tijd verschijnt en daarna verdwijnt. In plaats daarvan zou u moeten zeggen: Als de Heere wil en wij leven, dan zullen wij dit of dat doen. Maar nu roemt u in uw hoogmoed. Al zulk soort roem is slecht. Wie dan weet goed te doen, en het niet doet, voor hem is het zonde. (HSV-vertaling)

De onzekerheid van het leven
Er zijn mensen onder u die zeggen: "Vandaag of morgen gaan wij naar die en die stad om zaken te doen. Wij zullen er een jaar blijven en goed winst maken." Hoe weet u wat er morgen met u zal gebeuren? Uw leven lijkt op een damp, die er nu is en straks weer verdwijnt. U kunt beter zeggen: "Als de Here het wil, zullen wij leven en dit of dat doen." Maar de manier waarop u nu praat, getuigt van zelfingenomenheid. Dat is niet goed. Als u weet dat u iets moet doen maar het nalaat, zondigt u. (Het Boek)

Soms kun je plannen maken alsof jij alles zelf in de hand hebt. Dat is niet zo. Misschien heeft God wel heel andere dingen voor je in gedachten. Wees dus maar wat bescheidener. Verder noemt Jakobus het verkeerd als je de kans om iets goed te doen niet aangrijpt.

Bron : "Elke dag met God", bijbels dagboek IBB, blz. 278(geel)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009