hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Mormonen

Categorie
Dwaalleringen

Toelichting

De Mormonen

De Mormoonse religie werd minder dan tweehonderd jaar geleden door een man met de naam Joseph Smith opgericht. Hij beweerde dat hij een persoonlijk bezoek had gehad van God de Vader en Jezus Christus en dat hem was verteld dat alle kerken en hun leerstellingen een gruwel waren. Joseph startte daarom een gloednieuwe religie die beweerde de “enige echte kerk op aarde“ te zijn. Het probleem met het Mormonisme is dat het de Bijbel tegenspreekt, wijzigt en deze tevens uitbreidt. Er bestaat geen enkele reden voor Christenen om te geloven dat de Bijbel niet waar en afdoende zou zijn. Als we werkelijk in God geloven en op Hem vertrouwen, dan betekent dat dat we Zijn Woord geloven. En elke schrifttekst is door God geïnspireerd, wat inhoudt dat elke Schrifttekst van Hem afkomstig is (2 Timoteüs 3:16).

Mormonen geloven dat er feitelijk vier bronnen zijn voor goddelijk geïnspireerde woorden, in plaats van slechts één bron.

1. De Bijbel “in zoverre deze correct is vertaald“. Welke verzen onjuist zijn vertaald wordt niet altijd duidelijk gemaakt.

2. Het Boek van Mormon dat door Smith werd “vertaald” en in 1830 werd gepubliceerd. Smith beweerde dat dit het “meest correcte boek op aarde“ is en dat een mens, wanneer hij de voorschriften uit dit boek volgt, dichter bij God kan komen dan “via enig ander boek“.

3. De Leer en Verbonden worden door de Mormonen als Schriftteksten beschouwd. Deze Leer en Verbonden bevatten een verzameling moderne openbaringen over de “Kerk van Jezus Christus zoals deze is hersteld“.

4. De Parel van Grote Waarde wordt door de Mormonen gebruikt om doctrines en leerstellingen te “verduidelijken“ die uit de Bijbel verloren zijn gegaan. Dit boek voegt zijn eigen informatie toe over de schepping van de aarde.

Wat geloven Mormonen over God

Mormonen geloven de volgende zaken over God:

1. Mormonen geloven dat God niet altijd het Opperwezen van het universum is geweest, maar dat Hij deze status heeft verkregen door rechtschapen te leven en door er volhardend naar te streven.

2. Zij geloven dat God de Vader een “lichaam van vlees en beenderen heeft, even tastbaar als dat van de mens”. Hoewel deze leerstelling door moderne Mormoonse leiders niet meer wordt gevolgd, onderwees Brigham Young dat Adam feitelijk God was en de vader van Jezus Christus.

 

Wat geloven christenen over God

1. Er is maar Eén ware God (Deuteronomium 6:4, Jesaja 43:10, 44:6-8), die altijd heeft bestaan en altijd zal bestaan (Deuteronomium 33:27, Psalm 90:2, 1 Timoteüs 1:17).

2. God werd niet geschapen maar is de Schepper (Genesis hoofdstuk 1, Psalm 24:1, Jesaja 37:16).

3. God is perfect en niemand anders staat op gelijke hoogte met Hem (Psalm 86:8, Jesaja 40:25).

4. God de Vader is geen mens, en was ook nooit een mens (Numeri 23:19, 1 Samuël 15:29, Hosea 11:9). Hij is Geest (Johannes 4:24), en Geest bestaat niet uit vlees en beenderen (Lucas 24:39).

Mormonen en het hiernamaals

Mormonen geloven dat er in het hiernamaals verschillende niveaus of koninkrijken bestaan:

1. Het Hemelse Koninkrijk

2. Het Aardse koninkrijk

3. het “Telestiale“ Koninkrijk

4. De duisternis daarbuiten

Waar de mens terecht zal komen is afhankelijk van wat hij of zij in dit sterfelijke leven gelooft en doet.

 

Christenen en het hiernamaals

De Bijbel vertelt ons dat we na de dood naar de Hemel of naar de Hel zullen gaan en dit is afhankelijk van de vraag of we al dan niet in Jezus geloofd hebben. Wanneer we als gelovigen niet meer in onze lichamen zijn, dan betekent dat dat we bij de Heer zijn (2 Korintiërs 5:6-8). Ongelovigen worden naar de Hel, of het dodenrijk, gestuurd (Lucas 16:22-23). Wanneer Jezus voor de tweede keer zal komen, dan zullen we nieuwe lichamen ontvangen (1 Korintiërs 15:50-54). Er zal dan voor de gelovigen een Nieuwe Hemel en een Nieuwe Aarde zijn (Openbaring 21:1), en ongelovigen zullen in de eeuwige vuurpoel worden geworpen (Openbaring 20:11-15). Na de dood bestaat er geen herkansing om hiervan gered te worden (Hebreeën 9:27).

Mormoonse leiders hebben onderwezen dat de incarnatie van Jezus het gevolg was van een lichamelijke relatie tussen God de Vader en Maria. Zij geloven dat Jezus een God is, maar dat elk ander mens ook een god kan worden.

 

Christenen hebben door de geschiedenis heen altijd onderwezen±

1. dat God een Drieëenheid is en dat Hij eeuwig bestaat als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest (Matteüs 28:19).

2. Niemand kan de status van God bereiken, alleen Hij is heilig (1 Samuël 2:2). We kunnen in God’s ogen alleen maar heilig worden gemaakt als we in Hem geloven (1 Korintiërs 1:2).

3. Jezus is de eniggeboren Zoon van God (Johannes 3:16) en is de enige die ooit een zondeloos, onberispelijk leven heeft geleid. Hij neemt nu de hoogste ereplaats in de Hemel in (Hebreeën 7:26). Jezus en God zijn in essentie één en Jezus was de Enige die al voor Zijn lichamelijke geboorte bestond (Johannes 1:1-8, 8:56).

4. Jezus gaf Zichzelf aan ons als een offergave en God wekte Hem op uit de dood. Er zal een dag komen waarop iedereen zal bekennen dat Jezus Christus de Heer is (Filippenzen 2:6-11).

5. Jezus vertelt ons dat het onmogelijk is om door onze eigen daden naar de Hemel te gaan; dit is alleen mogelijk door in Hem te geloven (Matteüs 19:26). En velen zullen niet voor Hem kiezen. “Ga binnen door de nauwe poort. Want wijd is de poort en breed is de weg die naar de ondergang leidt; er zijn vele mensen die daarlangs gaan” (Matteüs 7:13). We verdienen allemaal een eeuwige bestraffing voor onze zonden, maar God’s oneindige liefde en genade hebben ons een uitweg geboden. “Want het loon van de zonde is de dood, maar de gave van God is het eeuwig leven in Christus Jezus onze Heer” (Romeinen 6:23).

Het mag duidelijk zijn dat er maar één weg naar onze verlossing leidt: het kennen van God en Zijn Zoon Jezus (Johannes 17:3). Dit kan niet door middel van daden gedaan worden, maar alleen door geloof (Romeinen 1:17, 3:28). Wanneer we dit vertrouwen in Hem hebben, dan zullen we Gods wetten vanzelf gehoorzamen en gedoopt willen zijn. We doen deze dingen niet omdat deze een vereiste voor onze verlossing zouden zijn. We kunnen dit geschenk altijd ontvangen, ongeacht wie we zijn of wat we in onze levens gedaan hebben (Romeinen 3:22). “Door niemand anders komt de redding, want er is onder de hemel geen andere naam aan mensen gegeven waardoor wij ons kunnen laten redden.” (Handelingen 4:12). Hoewel Mormomen gewoonlijk vriendelijke, liefdevolle en aardige mensen zijn – toch zijn zij betrokken bij een valse religie die de aard van God, de Persoon van Jezus Christus en de manier waarop we verlost kunnen worden verdraaien.

Bron : http://www.gotquestions.org/nederlands/mormonen.html

Samenvatting boek "Uit de greep van de Mormonen" van Judy Robinson

Judy and Jim Robertson komen in de greep van de mormonen als ze een periode van geestelijke leegte doormaken. Ze ontmoeten 'de aardigste mensen van de wereld', die hen met open armen verwelkomen.In dit boek vertelt Judy Robertson over haar ervaringen met de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (de Mormonen).

 

Mormonen

·                     Mormonen zijn heel gastvrij.

·                     Mormonen hebben veel aandacht voor hun gezin.

·                     Veel discipline.

 

Jeugdwerkklas

Kerkprogramma voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

 

Avondmaal

Jongemannen van een jaar of 16 (priesterschapsdragers) lazen aan de avondmaalstafel een gebed vanaf een kaart en spraken daar een zegen over uit.

Jongens van 12 jaar, diakenen, gaven schalen met stukjes zacht witbrood en kleine bekertjes water door.

 

Bisschopsvoorraadschuur

In deze door de kerk geleide conservenfabriek worden grapefruits, sinaasappels en andere soorten sap en voedsel van boerderijen, die eigendom van de kerk waren, ingeblikt. Leden die bijstand van de kerk kregen, stonden aan de lopende band.

 

Zusterhulpvereniging

Vrouwen besteedden ook veel tijd aan kerkenwerk. Ze naaiden zelfs ondergoed en andere kledingstukken voor behoeftige kerkleden. Rijen vrouwen zitten achter zware naaimachines.

 

Gebed

Gebed speelt een belangrijke rol in het leven van mormonen. Ze betrekken God bij alle aspecten van hun leven. Voorbeeld: Bidden in het vliegtuig vóór vertrek.

 

Uniform lesmateriaal

Elke mormoonse kerk, waar ook ter wereld, gebruikt hetzelfde zondagsschool-materiaal. Ook de jeugdwerkklas en de zusterhulpvereniging gebruiken uniform lesmateriaal. Ze hebben zelfs dagboekjes voor de vrouwen die huisbezoeksters zijn en die elke maand een aantal dames bezoeken die aan hen zijn toegewezen. Alle lessen worden opgesteld en naar de verschillende gemeenten verstuurd vanuit het hoofdkwartier in Salt Lake City.

 

Vasten

De mormonen vasten elke eerste zondag van de maand. Het geld dat ze op die dag zouden hebben uitgegeven aan voedsel wordt aan de behoeftigen in hun kerk gegeven. Ze hebben hun eigen welzijnszorgsysteem. Op deze manier zijn ze niet afhankelijk van de regering. De mormonen zorgen voor hun eigen mensen.

 

Verdiepen in Mormoonse leer

Als je contact hebt met mormonen en je zou wat meer informatie over hun geloof willen hebben,  dan gebeurt dat op een zeer professionele wijze.

Je wordt dan vriendelijk uitgenodigd bij de mensen met wie je contact hebt en je denkt dan dat die “vrienden” van je wat meer die avond zullen gaan vertellen over de geschiedenis en de gang van zaken in de mormoonse kerk.

Maar dan komen er twee mannen in donkere broeken, witte overhemden, ouderwetse stropdassen en met zwarte naamkaartjes op. Het zijn twee ouderlingen en ze zijn ook heel formeel en willen ook met ouderling en hun achternaam aangesproken worden. Ze zijn heel vriendelijk, innemend en hebben veel kennis. Ze hebben veel feitenkennis over het ontstaan van het mormonisme en over de huidige gang van zaken. Er volgt een officiële presentatie, compleet met flanelbord. Er worden kaarten gebruikt waarop Joseph Smiths (de oprichter van de mormonen) eerste visioen en de progressie van het ‘gezag’ in de kerk prachtig waren verbeeld. Ook wordt je op zo’n eerste avond al onder druk gezet met de vraag: “Denken jullie dat alle kerken de waarheid kunnen verkondigen, ook al verkondigen zij tegenstrijdige ideeën?”  Ze proberen weer een afspraak met je te maken voor een volgende keer. Eerst een week later en daarna voor een aantal of alle avonden van de week.

Na les vier wordt al aan je gevraagd of je een datum wil prikken om in de mormoonse kerk gedoopt te worden. En de mormoonse gemeenschap zal voor hun antwoord bidden. De volgende dag kan je al gebeld worden door een aantal leden van de mormoonse gemeenschap: zij zullen voor je bidden om de juiste beslissing te nemen.  

 

Het ontstaan van het mormonisme

Het mormonisme is ontstaan in 1820. De stichter Joseph Smith kreeg op 14-jarige leeftijd een visioen van engelachtige wezens. Joseph was alleen in het bos toen hij dit visioen kreeg. Joseph vertelde over zijn visioen het volgende: “Een Hunner sprak tot mij, mij bij mijn naam noemende, en zie, op de Ander wijzend: Deze is Mijn Geliefde Zoon – hoor Hem! … Ik vroeg de Personen Die zich boven mij in het licht bevonden, welke van alle sekten gelijk had.”

De hedendaagse profeten de Vader en de Zoon zijn twee afzonderlijke wezens. Joseph heeft daarover gezegd: “Ik kreeg ten antwoord dat ik mij bij geen ervan moest aansluiten, want ze hadden alle ongelijk. En de Persoon Die tot mij sprak, zei dat al hun geloofsbelijdenissen een gruwel in Zijn ogen waren en dat die belijders allen verdorven waren.”

 

Salt Lake City

De hoofdvestiging van de mormoonse kerk zit in Salt Lake City. Een gebouw met prachtige tuinen op zoute woestijngronden. In 1847 leidde president Young het eerste gezelschap pioniers, bestaande uit 143 mannen, drie vrouwen en twee kinderen, naar de Salt Lake vallei. Hij herkende het land als het toekomstige huis van de heiligen, omdat hij dat in een visioen gezien had. Op die plek staat nu een monument waar op dat moment de geschiedenis van het mormonisme staat afgebeeld. Het woord “Heiligen” is een afkorting voor Heiligen der Laatste Dagen (de HLD-kerk). Er wordt steeds gesproken over de kerk in plaats van over onze kerk.

Ook in Salt Lake City het bezoekerscentrum en de enorme tempel, waar het beroemde Mormon Tabernacle Choir repeteert en opnamen gemaakt van prachtige koorwerken.  De tempel mag je als pas toegetreden mormoon nog niet bezichtigen. Je moet eerst een jaar lang bewijzen dat je waardig lid bent. Na de proefperiode van een jaar krijg je een uitgebreid en persoonlijk interview met hoge functionarissen in de kerk. Zij bepalen jouw waardigheid, waarna je een tempelaanbeveling zou kunnen krijgen: een kaart die lijkt op een rijbewijs en waarop komt te staan dat je waardig bent bevonden om de tempel te betreden.

 

Broeders en zusters

In de mormoonse kerk spreek je elkaar ook aan als broeder en zuster met de achternaam en mag je elkaar niet meer bij de voornaam noemen.

 

Verbazingwekkend verhaal

Een massa sprinkhanen dreigden de oogst van de mormonen op te eten. Maar de oogst werd gered dankzij een zwerm zeemeeuwen die naar beneden doken en de sprinkhanen verslonden. Op Temple Square staat zelfs een monument voor die zeemeeuwen. Op Temple Square staat het Beehive House en daar hebben alle vrouwen van Youngs gewoond. De Beehive werd het staatslogo van Utah. Het staat symbool voor de hardwerkende heiligen die zich daar hadden gevestigd.

 

Woord van Wijsheid

Het is verboden voor mormonen om koffie, thee of alcohol te drinken. Ook roken mag niet. Dit advies was afkomstig uit Leer en Verbonden, een van de vier boeken met mormoonse geschriften. Je moet ook berouw hebben over dat je altijd koffie, thee of alcohol gedronken had of over het roken. Dat berouw was een soort maatstaf waarlangs je persoonlijke waardigheid om lid te worden, kon worden afgemeten.

 

Dopen

Bij de mormonen mag je alleen worden gedoopt door degene die het priesterschap bekleedde. De doop in je vorige kerk was niet geldig, omdat die niet was uitgevoerd door mensen die het heilige Melchizedekse priesterschap bekleedden.

 

Kerkelijke inzegening

Als je je aansluit bij de mormonen moet ook de huwelijksbelofte opnieuw in de tempel worden uitgevoerd. Deze keer voor tijd en alle eeuwigheid. De kinderen zullen dan aan de ouders verzegeld worden, ook voor de eeuwigheid. Maar dit kan pas na je proeftijd van één jaar als mormoon en na een gesprek met de kerkelijke autoriteiten. Zij moeten je eerst waardig bevonden hebben.

 

Zangboek van de Heiligen der Laatste Dagen

Het zangboek van de HLD-kerken bevat ook andere liederen.  Eén lied gaat ervan uit, dat er een hemelse moeder was:

“Want de red’ en d’eeuw’ge waarheid zeggen: ‘k heb een Moeder daar.”

Pas bekeerde mormonen hebben het gevoel nu eindelijk te zingen tot een god van vlees en bloed, die een vrouw had en miljoenen geesteskinderen had verwekt.

 

Getuigenissen zondagsschool

“Ik geloof dat Joseph Smith een profeet van God is, dat Spencer Kimball een profeet van God is, en dat dit de enige ware kerk is. Ik hou van mijn papa en mijn mama, van mijn broertjes en zusjes, en ik zeg deze dingen in de naam van Jezus Christus, amen.”

Op de zondagsschool horen kinderen verhalen over stoere pioniers, de eerste HLD-leden die door de prairies waren getrokken op zoek naar een plek om zonder gevaar voor vervolging te kunnen leven als mormoon. Kinderen leren daar geen bijbelteksten, maar volgen lessen die waren voorbereid door het hoofdkwartier in Salt Lake City. De jonge kinderen wordt daar niet het goede nieuws verteld, dat Jezus voor ons is gestorven om de schuld van onze zonden te betalen, waardoor wij eeuwig met Hem in de hemel kunnen leven. De HLD-leer hield in dat je door werken van rechtvaardigheid een plaats in een van de drie hemelen moet zien te verdienen. De Hemelse Vader en een van zijn vrouwen geven je het leven in de hemel.  Zij stuurden mensen naar de aarde om een lichaam te krijgen. Het leven op aarde is een test om te bewijzen, de je waardig bent om terug te keren naar de hemel. Als mormoon moet je de geboden gehoorzamen die via de profeten van de Hemelse Vader worden gegeven. Als je daarin slaagt, kun je de hoogste hemel bereiken: het celestiale koninkrijk.

Maar in onze bijbel staat: “Al onze gerechtigheden zijn voor God als een bezoedeld kleed.” (Jesaja 64:6).

 

Bezoekwerk

Mormoonse vrouwen doen bezoekwerk. Je hebt een lijst met namen van vrouwen die je elke maand een bezoek moet brengen. Die vrouwen heten huisbezoeksters. De bedoeling van deze bezoeken zijn om op discrete wijze proberen er achter te komen waarom deze vrouwen de diensten niet hadden bezocht. Er wordt van je verwacht, dat je dan ook een bijbelstudie geeft uit het handboek van de huisbezoeksters en een rapport schrijft over de situatie van het gezin.

 

Geen taken weigeren

Wanneer de bisschop of gemeentepresident gemeenteleden opriep om een bepaalde taak op zich te nemen, dan mag je geen “nee” zeggen, omdat de bisschop of gemeentepresident een vertegenwoordiger van God op aarde was.

 

Gezinsuitbreiding

Het is de plicht van een mormoonse vrouw om zoveel mogelijk geestbaby’s te doen afdalen en aan hen lichamen te geven, zodat zij op een dag terug kunnen keren naar de Hemelse Vader: een god van vlees en bloed. Alle mensen zijn door hem en een van zijn vrouwen in de hemel verwekt. Alle volkeren op aarde zijn zijn geestkinderen.

 

Begrafenis

Mormonen worden begraven in witte tempelgewaden met een groene vijgenblad-schort om de middel gebonden: het schort dat aan iedereen wordt gegeven die waardig is bevonden om de tempel binnen te gaan.

 

Belofte HLD-kerk

“U wijdt uzelf, uw tijd, talenten en alles waarmee de Heer u heeft gezegend of zal zegenen toe aan de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen; voor de opbouw van het koninkrijk van God op aarde en de stichting van Zion.”

 

Boeken

Mormonen mogen geen anti-mormoonse boeken lezen.

 

Tempel

Een tempel van de mormonen is een enorme, witte, granieten gebouw omringd door hoge palmbomen, fonteinen en prachtig verzorgde, veelkleurige

bloembedden.

 

Tempelwerkers dragen witte kleding (schild) over hun naakte lichaam. Het lijkt op een laken met een gat erin voor je hoofd.  Het was aan beide zijden open. Als je als mormoon bent geslaagd voor de keuring (proefperiode en interview), dan wordt je ook toegelaten in de tempel.

 

Nadat je het witte kleed draagt, wordt je voorbereid om gereinigd te worden van het bloed en de zonden van deze generatie. Een tempelwerkster bevochtigd haar handen en wast elk deel van het lichaam op ceremoniële wijze. Onder het schild raakt ze elk lichaamsdeel licht aan, terwijl ze de woorden uitspreekt die bij de ceremonie horen. Daarna moet je gaan zitten op een troonachtige stoel. Een andere tempelwerkster giet druppels olie uit een grote hoorn op je hoofd en op haar eigen hand. Vervolgens zalft zij elk deel van je lichaam met olie om je voor te bereiden op een “koningin en een priesteres voor de Allerhoogste God, die hierna voor eeuwig in het huis van Israël zal heersen en regeren” te worden.

 

Na de reiniging en zalving krijg je speciale onderkleding. De tempelwerkster zegt dan: “Zuster ………., op grond van mijn gezag bekleed ik u met dit tempelkleed.” De tempelwerkster doet haar armen onder je schild en trekt dan je onderkleding aan, die uit één deel bestond en van nylon was gemaakt.

De tempelwerkster zegt dan: “Deze kleding vertegenwoordigt het kledingstuk dat Adam kreeg, toen hij naakt werd aangetroffen in de hof van Eden, en wordt het tempelonderkleed van het heilige priesterschap genoemd.”

Het tempelonderkleed bedekt je vanaf je nek. Het heeft lange mouwen en reikt tot net boven je knieën.

 

De tempelwerkster vervolgt haar toespraak: “Voor zover u dit kleed niet bezoedelt, maar trouw bent aan uw beloften, zal een schild en bescherming zijn tegen de macht van de vernietiger, totdat u uw werk op aarde heeft voltooid.”

Het tempelonderkleed van het heilige priesterschap moet je altijd op je huid dragen, zelfs onder je gewone ondergoed, voortdurend, dag en nacht, je hele leven.

 

De tempelwerkster zegt dan: “Met dit tempelonderkleed geef ik u een nieuwe naam, die u altijd moet onthouden en die u heilig moet houden en nooit mag openbaren behalve op een bepaalde plaats die u hierna getoond zal worden.”

De tempelwerkster fluistert dan de nieuwe naam in je oor, bijv. Augusta.

Daarna wordt je weer teruggebracht naar de kleedruimte waar je je eigen kleren had uitgetrokken en het witte schild had gekregen. Nu krijgt je de hele tempeluitrusting: een witte onderrok, een lange witte jurk, een witte maillot en mocasins.

 

Samen met andere HLD-vrouwen loop je dan naar de begiftigingszaal. De mannen zitten aan de ene kant van de ruimte, de vrouwen aan de andere kant. Je krijgt dan de opdracht om de rustige eerbied te bewaren die in het Huis des Heren moet heersen. Grote muurschilderingen van de hof van Eden bedekten de muren van de scheppingszaal.

 

Een man gekleed in het wit stelt zichzelf voor als de officiant.

“Broeders en zusters, we heten u welkom in de tempel en hopen dat het een vreugdevolle gebeurtenis zal zijn om vandaag in het Huis des Heren te dienen …. Wees alert en aandachtig en onthoudt u van fluisteren tijdens de presentatie van de begiftiging.

Broeders …. U bent gezalfd om van nu af aan koningen en priesters te zijn voor de Allerhoogste God, om voor eeuwig in het Huis van Israël te heersen en te regeren.

Zusters …… u bent gewassen en gezalfd om koninginnen en priesteressen voor uw echtgenoten te worden.”

 

Met de begiftigingsceremonie wordt je voorbereid op de verhoging in het celestiale koninkrijk. De officiant zei:

“Als u uw volledige begiftiging afmaakt en ontvangt, wordt van u verwacht dat u heilige verplichtingen op u neemt; overtredingen van die verplichtingen zullen het oordeel van God over u afroepen; want God laat niet met zich spotten. Als iemand van u zich liever terugtrekt dan deze verplichtingen uit vrije wil en keuze op zich te nemen, kunt u dat nu kenbaar maken door uw hand op te steken.”

 


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Bekeerd tot mormoon

 


  Terug


Versie december 2009