hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Opname-theorie

Categorie
Eindtijd

Toelichting
  • Laat je niet misleiden:

In o.a. 1 Tess.2:3,4 wordt gewaarschuwd je niet te laten misleiden, omdat er over de wederkomst veel dwaalleer verkondigd zal worden, met name in de eindtijd. Ook Jezus zelf waarschuwt ons hiervoor. (Zie bijv. Matt. 24:4-5 en Lukas 21:8). Daarom is het ook belangrijk om alles wat hierover gezegd en geprofeteerd en geschreven wordt altijd te toetsen aan de Bijbel. Probeer niet in de Bijbel teksten te zoeken, die mogelijk jouw theorie of wens ondersteunen, maar lees de Bijbel als één geheel en neem die als uitgangspunt.

  • Jezus spreekt zelf over de wederkomst

In o.a Mattheus 24, Lucas 21 en Marcus 13 spreekt Jezus zelf over de wederkomst. Wat kun je beter als uitgangspunt nemen dan Jezus' eigen woorden? Hij onderwijst zijn discipelen/ zijn volgelingen over de eindtijd.

Jezus noemt deze tijd ook wel 'de tijd van terreur' (Mattheus 24:29) of 'de tijd der grote benauwdheid'. Wat er te gebeuren staat en hoe ze hierin staande kunnen blijven:

  • Jezus waarschuwt voor valse Christussen; mensen die zullen doen alsof de wederkomst als geweest is en zeggen: "Ik ben de Christus". Er zullen zelfs grote wonderen gebeuren. Maar deze mensen moet je niet zomaar geloven.
  • [Mattheus 24:4-5 + Lucas 21:8 + Marcus 13:6 + Marcus 13:21-23]

  • Er zullen oorlogen, rampen, hongersnoden, ziekten en aardbevingen zijn. En het zullen er steeds meer zijn en steeds heftiger. Maar wij moeten ons geen zorgen maken, want deze dingen moeten gebeuren vóór Jezus wederkomst. Ze vormen slechts het begin van de ellende die ons te wachten staat.
  • [Mattheus 24:6-8 + Lucas 21:9-11 + Marcus 13:7-8]

  • Christenen zullen worden overgeleverd aan verdrukking en vervolging en misschien zelfs gedood worden of gehaat door eigen familie. Jezus roept op om dan juist te volharden in je geloof, want alleen als je stand houdt in deze verdrukkingen en trouw blijft aan Hem, kun je het eeuwig leven beërven.
  • [Mattheus 24:9-11,13 + Lucas 21:12-19 + Marcus 13:9-13]

  • Er zullen mensen moeten vluchten voor alle ellende in de wereld. Jezus zegt dat je moet bidden dat als je dan moet vluchten dat het niet op de sabbat valt en niet in de winter.
  • [Mattheus 24:16-20 + Lucas 21:21 + Marcus 13:14]

  • Er zullen tekenen zijn aan de hemel van zon, maan en sterren. Ook zal de branding van de zee grote angst veroorzaken.
  • [Mattheus 24:29 + Lucas 21:25-26 + Marcus 13:24-25]

  • Na de grote verdrukking komt Jezus terug op een wolk en dit zal zijn in macht en heerlijkheid (Luc. 21:27). Want zoals een bliksemflits langs de hemel gaat van oost naar west, zo zal de wederkomst zijn. Elk oog zal Hem zien als Jezus terugkomt. Niks stiekems dus.
  • [Mattheus 24:29-30 + Lucas 21:25-26 + Marcus 13:24-25]

  • Hét teken van zijn komst zal aan de hemel zijn en alle stammen der aarde zullen hem zien komen. Er zullen engelen bij zijn met luid bazuingeschal en alle uitverkorenen zullen verzameld worden uit de 4 windstreken der aarde.
  • [Mattheus 24:31 + Lucas 21:27-28 + Marcus 13:26]

  • Als het gruwel der verwoesting in de 'heilige plaats' komt te staan, dan is extra alertheid gevraagd. Blijf daar niet in de buurt!

Conclusie: de 'opnametheorie' is niet bijbels
Uit het bovenstaande blijkt dus overduidelijk, dat de opnametheorie van o.a. Tim LaHaye niet klopt met wat de Bijbel schetst en wat Jezus erover vertelt...

  • Jezus spreekt zelf helemaal niet over een geheime opname van christenen vóór de grote verdrukking in de eindtijd, die zonder voortekenen zal plaatsvinden en waarin Hij zijn uitverkorenen stiekem ophaalt.

  • Jezus heeft het er ook niet over dat die grote verdrukking aan de christenen voorbij zal gaan. Van hen wordt juist volharding gevraagd in deze periode. De grote verdukking zal een zware tijd zijn, juist voor christenen. Want naast de toenemende ellende in de wereld, krijgen zij nog eens extra te maken met vervolging en afwijzing; zelfs door mensen die heel dicht bij hen staan (stonden). In Marcus 13:20 en Mattheus 24:22 staat ook het volgende:

    Marcus 13:20 - God verkort de dagen van 'de grote verdrukking'
    'Als God die dagen niet zou verkorten, zou geen sterveling het overleven. Maar ter wille van de uitverkorenen, zijn uitverkorenen, heeft hij die dagen verkort.'

    Mattheüs 24:22 - God verkort 'de grote verdrukking' ter wille van de uitverkorenen
    'Als God de duur ervan niet zou verkorten, zou geen sterveling het overleven. Maar ter wille van de uitverkorenen zal God de duur ervan verkorten.'.

  • Ook Paulus spreekt over de wederkomst van Jezus:

    1 Tess. 4:15-18 - Gestorven Christenen staan eerst op
    'We houden ons aan een woord van de Heer als we u zeggen: Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer, hebben geen voorrang op de gestorvenen. Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op; daarna worden wij die nog in leven zijn, samen met de verrezenen weggevoerd op de wolken in de lucht om de Heer te ontmoeten. Dan zullen we voor altijd bij de Heer zijn. Troost elkaar dus hiermee'.

    1 Cor 15:50-53 - Gestorvene- en levende Christenen krijgen een onvergankelijk lichaam
    'Wat ik zeggen wil, broeders en zusters, is dit: een mens van vlees en bloed kan geen deel krijgen aan het koninkrijk van God, en wat vergankelijk is, zal geen deel krijgen aan wat onvergankelijk is. Ik zal u een geheim vertellen: we zullen niet allemaal sterven, maar wel allemaal veranderd worden, opeens, in een oogwenk, bij het laatste bazuingeschal.

    Want de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijk lichaam moet bekleed worden met onvergankelijkheid, dit sterfelijk lichaam met onsterfelijkheid'.

Wanneer Jezus terugkomt, zal iedereen op Aarde Hem zien terugkomen en er zal veel bazuingeschal zijn, dus dat zal zeker niet stilletjes zijn. Het zal heel indrukwekkend zijn, met macht en majesteit en elke knie zal zich voor Jezus neerbuigen en ontzag een overweldiging. De mensen die niet bij Jezus horen, zullen de bergen in vluchten en deze smeken op hen te vallen zodat ze sterven'.

    Openbaring 6:14-17 - Een geweldige wederkomst die niemand zal ontgaan!
    'Het uitspansel verdween als een stuk papier dat wordt opgerold, en alle bergen en eilanden werden van hun plaats gerukt. Koningen der aarde, edelen, legeraanvoerders, rijken en machtigen, en alle andere mensen, slaven en vrije burgers, verborgen zich in de spelonken en tussen de rotsen in de bergen.

    En ze riepen tot de bergen en de rotsen: ‘Val op ons neer en verberg ons voor de blik van hem die op de troon is gezeten en voor de toorn van het Lam! Want de grote dag van hun wraak is aangebroken, en wie kan dan staande blijven?’'

    Filippenzen 2:10-11 - Ieder buigt de knieën voor Jezus tot eer van zijn Vader GOD
    'zodat iedereen in de hemel, op de aarde en onder de aarde, de knieën zou buigen voor hem die Jezus heet en allen openlijk zouden uitroepen, tot eer van God, de Vader: Jezus Christus is de Heer'.

De vijgeboom en de dagen van Noach (Matt. 24:32-42)
Jezus wil ons nog twee dingen leren nadat Hij de tekenen genoemd heeft, die aan zijn wederkomst voorafgaan.

    1. Hij vraagt dat wij ons voorbereiden op de grote verdrukking en om waakzaam te zijn voor Zijn terugkomst.

    Het is niet zo dat we ons geen zorgen hoeven maken, omdat Hij ons toch zal wegplukken van de aarde vóórdat we ellende komt. Nee, Hij roept op tot volharding en standvastigheid in de grote verdrukking. Zie ook Openbaringen 14:12, waar staat dat je standvastig bent door de geboden van God en het getuigenis van Jezus te bewaren. Het zal dus in de eindtijd moeilijk zijn om al Gods geboden te kunnen houden en om Jezus trouw te blijven.

    2. Hij leert ons te kijken naar de tekenen die Hij geeft.

    Niet om het precieze tijdstip van zijn komst te berekenen, maar wel om een soort chronologie te ontdekken. Niemand weet namelijk precies wanneer Jezus terugkomt; ook Jezus zelf niet en de engelen ook niet. Alleen GOD weet het!

      Mattheüs 24:36- GOD -de Vader van Jezus- weet het tijdstip van de Wederkomst
      'Maar wanneer die dag of dat uur zal komen, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het'.

      Marcus 13:32 - Jezus en de engelen weten het tijdstip niet...
      'Wanneer die dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het'.

In de dagen van Noach waarschuwde Noach zijn volk wel degelijk en Lot heeft ook zijn stadsgenoten gewaarschuwd, maar zij hadden er geen boodschap aan. Zij hebben de 'tekenen' niet opgemerkt, waardoor de zondvloed en de verwoesting van Sodom en Gomorra voor hen onverwachts kwam.

Dus hoewel het gewone leven van eten en drinken, trouwen en werken gewoon door zal gaan tot het moment van Jezus teruchtkomt, kun je je weldegelijk op zijn komst voorbereiden door naar de tekenen te kijken die hij noemt. Net zoals veranderingen aan een boom de seizoenen aangeeft. Voor sommigen zal zijn komst dus zeker onverwachts zijn, want zij zullen totaal onvoorbereid zijn.


    De grote verdrukking is niet Gods toorn en ook niet Gods Oordeel
    Het is goed om te realiseren dat de grote verdrukking (waarover Jezus spreekt in o.a. Matt. 24), niet hetzelfde is als Gods toorn in Openbaringen (de 7 plagen) en ook niet hetzelfde is als Gods Oordeel.

  • De grote verdrukking is ellende die voortkomt uit de zondeval. Hierdoor is er o.a. ziekte en haat in de wereld gekomen. Dit treft alle mensen op aarde. Héél de schepping verzucht zich hieronder en wacht op de wederkomst van Jezus. De grote verdrukking treft dus ook Christenen!

  • Gods toorn is echter een reactie van God hierop. Het is als het ware Gods wraak tegen degenen die Hem haten en vervloeken. Zij die in Babylon horen en het merkteken van het Beest ontvangen hebben.

  • Gods Oordeel is voor allen die gezondigd hebben (iedereen dus!). Echter zij die hun klederen hebben gewassen in Jezus bloed en zijn offer hebben aangenomen, kunnen bij Gods Oordeel van de mensheid worden vrijgesproken. Als Jezus terugkomst, is het oordeel al bekend!
  • Oproep tot bekering
    In de grote verdrukking wordt standvastigheid gevraagd voor de geboden van God en het getuigenis van Jezus (Openbaring 12:17 en 14:12). Zij die dit doen hebben het zegel van God.

    Jezus pleit en bidt voor ons, als Middelaar, voor de troon van God. In Hem kunnen wij genade vinden bij God totdat de genadetijd is afgelopen en het uitstorten van de 7 plagen over Babylon met zijn aanhangers zal plaatsvinden.

    Voor die tijd wordt iedereen opgeroepen zich te bekeren en uit Babylon te gaan; dit is waartoe de 3 engelen uit Openbaring 14 oproepen!

    Wanneer de 7 plagen beginnen is er geen genade meer; geen '2e kans dus'. De toorn van God wordt "onvermengd" uitgegoten over hen die tegen God gekozen hebben. Ze hebben de oproep tot bekering niet aangenomen en ook geen afstand genomen van Babylon en allen wat daarbij hoort. Hierdoor hebben zij het merkteken van het Beest ontvangen. [Openbaring 16:19 en Openbaring 18:6]

    God zal zijn volk beschermen tijdens het uitstorten van deze plagen. Niet door hen vooraf op te nemen in de hemel. Hij haalde het volk Israël immers ook niet weg uit Egypte vóór de plagen, maar beschermde hen wel zodat zij niet door deze plagen getroffen werden.

    Na de 7 plagen keert Jezus terug naar Aarde. De mensen die bij Hem horen, maar al gestorven zijn, worden opgewekt (dit wordt in de Bijbel de eerste opstanding genoemd) en gaan samen met de christenen die nog leven naar de hemel voor 1000 jaar. [1 Tess. 4:16]

    De goddelozen worden allen gedood (de eerste dood) en als ze al dood waren, worden ze niet opgewekt. Hun lichamen blijven achter op de Aarde.


    Het 1000-jarig rijk (Het millenium)
    Voor een periode van 1000 jaar regeert Jezus met hen die bij hem horen (de rechtvaardigen) in de hemel. Zij ontvangen onsterfelijkheid. In een punt des tijds (1 Kor 15:51-52) worden zij veranderd en krijgen ze een volmaakt nieuw lichaam. Over hen heeft de tweede dood geen macht meer. De rechtvaardigen zullen met Jezus oordelen over de goddelozen.

    Op de aarde blijft dus niemand meer levend achter, alleen de duivel zelf, die door ketenen gebonden wordt en in de afgrond (op de aarde) moet blijven gedurende 1000 jaar. [Openbaring 20:1-6]

    Na 1000 jaar
    Na het millenium worden de doden (dus goddelozen) opgewekt (de 2e opstanding) om op het oordeel te horen en te ontvangen. Satan wordt voor een korte tijd losgelaten en zal nogmaals proberen deze goddelozen tegen God en Jezus op te zetten. [Openbaring 11:7-10 en Openbaring 11:13-14]

    De goddelozen worden echter voor de grote witte troon van God geroepen voor het laatste oordeel. Hierna zullen zij vernietigd worden door vuur uit de hemel tot de 'tweede dood'. De straf voor de zonde is immers de dood. Ook de duivel wordt in een poel van zwavel geworpen tot zijn vernietiging.

    Het vuur zorgt voor een definitief uitbannen van het kwaad. Pas daarna kan het nieuwe, volmaakte Jeruzalem met de rechtvaardigen die hierin wonen uit de hemel neer dalen op een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

    Geen 2e kansen, geen ongemerkte-, plotselinge opnames, geen eeuwig leven voor mensen die nu tegen GOD en Jezus kiezen dus. Dergelijke onbijbelse sprookjesvoorstellingen zijn allemaal misleidingen die de mensen ervan afhouden om nu via de doop gevolgd door de handoplegging te kiezen voor GOD en Zijn Zoon en naar hun keuze te veranderen middels dienstbaarheid.


    Bijbelteksten
    Onbekend/Anders


       Bijbeltekst toevoegen

     


      Terug


    Versie december 2009