hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Ongerechtigheid

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Jesaja  59  : 1  t/m 2

Zie,  de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort. (HSV-vertaling)

Dit zijn ernstige woorden. Woorden, die we serieus hebben te nemen. Woorden, die tot het huis van Jakob werden gesproken in een situatie die overeenkomsten had met de kerkelijke situatie anno nu. Het volk leek heel godsdienstig, en toch hoorde de Here hen niet. Ook in vele honderden kerken en gemeenten zijn we aan de buitenkant heel godsdienstig. Maar hoe is het gesteld met ons hart? Het gaat niet om de uiterlijkheden, zegt de Here, maar wat Ik wil, is dat u zich verootmoedigt, breekt met de zonden en de ongerechtigheden en gaat leven zoals Ik het wil.

 

Er worden veel boeken en artikelen geschreven over de lauwheid in de christelijke wereld. Er worden conferenties over belegd. Maar wordt de diepste oorzaak wel gepeild? Dat het onze zonden en onze ongerechtigheden zijn, die een scheiding brengen tussen God en ons? Als het over ongelovigen gaat, zullen we dit zeker beamen.

Toch zal juist deze boodschap onder christenen moeten worden gebracht. De oproep om ons te bekeren van onze afgoden, van de (verborgen) zonden in ons leven. We willen God wel dienen, maar de wereld niet loslaten. Ja, toch? Als we in onze samenkomsten zitten, zijn we in onze gedachten misschien wel bezig met onze handel, onze carri?re. We genieten van de zonden op het tv- of computerscherm. We vereren sporters en artiesten als goden. We aanbidden onze nieuwe auto en onze bezittingen. We hebben ruzie met familieleden, misschien wel onze man, vrouw of kinderen. Er is wrok richting anderen die ons iets hebben aangedaan. We roddelen. En ook als we in de kerk actief zijn, kan het gaan om onze eigen eer en roem.

 

Laten we ons voor de Here verootmoedigen, onze zonden en ongerechtigheden belijden. Laten we bidden of Hij de geest van de genade en van de gebeden over ons uit wil storten. En laten we het van de Here alleen verwachten.
"Here, wilt U die Geest van opwekking, die ook zo zichtbaar werd tijdens dat Gezinskamp, uitstorten in onze kerken en gemeenten? Wilt U predikanten en voorgangers genade geven om Uw tegenwoordigheid in de gemeente te brengen? Onze ogen zijn gericht op U alleen. We zien uit naar Uw machtige daden in ons midden."

 

Bron : http://www.dirkvangenderen.nl/2010/09/03/verlangen-naar-opwekking/


2 Korinthiers  6  : 14
Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid (SV:ongerechtigheid), of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? (NBG-vertaling)

Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? (NBV-vertaling)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009