hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Ziekenzalving

Categorie
Gezondheid en de Bijbel
Verschillen in bijbeluitleg

Toelichting
In protestantse kerken en geloofsgemeenschappen worden soms zieke gemeenteleden gezalfd. De Rooms-Katholieke Kerk kent het sacrament der stervenden, ofwel het laatste oliesel. Voor beide praktijken verwijst men naar één Bijbeltekst, namelijk uit de brief van Jakobus.

Wat is ziekenzalving?

Zalven met olie is vooral symbolisch; de olie symboliseert de Heilige Geest. Als je iemand met olie zalft, nodig je de Heilige Geest dus uit om op die persoon te komen als olie of zalf op een wond. Olie als symbool van de Heilige Geest kom je niet alleen in het Nieuwe Testament tegen. In het Oude Testament kwam het zalven met olie ook voor, met name bij het aanstellen van koningen, priesters en profeten. Je ziet dat deze ook werden gezalfd met olie als teken van de roeping van God op hun leven en als teken dat ze de Heilige Geest hadden ontvangen als hulp bij het uitvoeren van hun opdracht.

Wel of niet genezen
Als iemand niet geneest, kun je niet zeggen dat die persoon niet genoeg geloof heeft. Genezing hangt namelijk niet alleen van ons gebed af, maar in de eerste plaats van God zelf. Uiteindelijk bepaalt God of Hij iemand wel of niet geneest. Soms geneest Hij wel en soms niet. Dit is het spanningsveld waar christenen mee moeten leren leven. We hebben God (en ook genezing) niet in onze broekzak, bij wijze van spreken. We zijn volledig van Hem afhankelijk in het bidden voor genezing. Hij moet de genezing namelijk geven. Waarom sommige mensen wel en sommige mensen niet genezen worden, is voor ons vaak niet te begrijpen. Er zijn echter veel voorbeelden bekend van mensen die niet genezen werden en hier vrede mee hadden. Ze konden Gods keuze om hen niet te genezen aanvaarden en kenden Gods nabijheid in het lijden.

Bron : Vragen Helpdesk Live

Bijbelteksten
Mattheus  13  : 58
En Hij deed daar niet veel krachten wegens hun ongeloof. (NBG-vertaling)

Jezus deed soms weinig wonderen vanwege het ongeloof van de omstanders. Blijkbaar kan ongeloof genezing in de weg staan.
Markus  6  : 13
En zij dreven vele boze geesten uit en zalfden vele zieken met olie en genazen hen. (NBG-vertaling)

Zalven met olie is vooral symbolisch; de olie symboliseert de Heilige Geest. Als je iemand met olie zalft, nodig je de Heilige Geest dus uit om op die persoon te komen als olie of zalf op een wond.

Om deze tekst te begrijpen, moet men zich de zeden en de zin van de oliezalving tot genezing in het hellenisme en jodendom herinneren:
1. De olie werd als medicijn gebruikt voor verzachting en heling van verschillende ziekten. Rabbijnse voorbeelden gebruikten olie bij ontstekingen, wonden, hoofdpijn, huiduitslag etc.
2. Verder diende de olie als magisch-medicijn en in het bizonder als exorcistisch middel.

Markus  16  : 18  b
"…op zieken zullen zij (de gelovigen) de handen leggen en zij zullen genezen worden."

Ziekenzalving gaat vaak gepaard met het opleggen van handen. Ook dit kun je terugvinden in de bijbel. Het opleggen van handen (meestal op het hoofd) is ook een symbolisch gebaar dat door de hele bijbel heen terugkomt. Handoplegging heeft vooral te maken met het zegenen van mensen. Door het opleggen van handen geef je als het ware op een symbolische manier uiting aan het doorgeven van de zegen van God. Het gaat niet om de handen van de bidder maar om wat zij representeren: ‘de hand van God’ die zegenend op het leven van de ander rust.
Jakobus  5  : 14
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.

De praktijk van ziekenzalving is afkomstig uit de bijbel. Dit bijbelvers bevat een duidelijke opdracht: iemand die ziek is, moet gezalfd worden en gebed ontvangen. Het zalven met olie houdt meestal in dat je een beetje olie op het hoofd (vaak het voorhoofd) van de zieke aanbrengt.
Jakobus  5  : 15
En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten.

Betekent dit dat alle zieken zullen genezen als er voor hen wordt gebeden? De praktijk toont aan dat dit niet zo is. Sommigen genezen wel en sommigen niet. In bepaalde kringen wordt in dit verband erg de nadruk gelegd op het hebben van geloof. Er wordt dan gezegd dat iedereen kan genezen, als je maar genoeg geloof hebt. Dit soort uitspraken wordt onder andere gebaseerd op deze bijbeltekst, waar gezegd wordt dat het gelovige gebed geneest. Er kan ook niet worden ontkend dat geloof een grote rol speelt. Zelfs Jezus deed soms weinig wonderen vanwege het ongeloof van de omstanders (Mattheüs 13:58). Blijkbaar kan ongeloof genezing in de weg staan.

Als iemand niet geneest, kun je niet zeggen dat die persoon niet genoeg geloof heeft. Genezing hangt namelijk niet alleen van ons gebed af, maar in de eerste plaats van God zelf. Uiteindelijk bepaalt God of Hij iemand wel of niet geneest. Soms geneest Hij wel en soms niet. Dit is het spanningsveld waar christenen mee moeten leren leven. We hebben God (en ook genezing) niet in onze broekzak, bij wijze van spreken. We zijn volledig van Hem afhankelijk in het bidden voor genezing. Hij moet de genezing namelijk geven. Waarom sommige mensen wel en sommige mensen niet genezen worden, is voor ons vaak niet te begrijpen. Er zijn echter veel voorbeelden bekend van mensen die niet genezen werden en hier vrede mee hadden. Ze konden Gods keuze om hen niet te genezen aanvaarden en kenden Gods nabijheid in het lijden.

Bron : Vragen Helpdesk Live

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009