hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Dromen

Categorie

Toelichting

Het is goed om te beseffen dat de beantwoording van deze vraag veronderstelt dat God spreekt. Als je er vanuit gaat dat God spreekt zou de vraag kunnen zijn of Hij dromen als middel gebruikt om te spreken. Dromen worden gecreëerd in de psyche van de mens. Ze reflecteren wat er in ons leven zoal gebeurt. De droom toont wat ons, bewust of onbewust, bezighoudt. Het is een bron van informatie over ons eigen innerlijk.

Wanneer wij naar de Bijbel kijken dan zien wij dat God met een regelmaat dromen gebruikt om tot mensen te spreken. In zo'’n geval is dus een belangrijk bestanddeel van een droom van buitenmenselijke oorsprong. In het Nieuwe Testament is Jozef, de man van Maria en vader van Jezus, een belangrijke dromer. Alleen al in de eerste twee hoofdstukken van Mattheüs gebeurt het drie keer. Wanneer je de boodschap bekijkt die door de dromen gecommuniceerd wordt vallen een aantal zaken op:
1. God gebruikt dromen om mensen te bemoedigen.
2. God gebruikt dromen om mensen te waarschuwen (soms voor gevaren, soms voor de gevolgen van hun gedrag).
3. God gebruikt dromen om mensen in cruciale keuzes een weg te wijzen.
Dromen van God zijn dus niet vrijblijvend; ze stellen ons voor een keuze. God spreekt niet door dromen om onze menselijke nieuwsgierigheid te bevredigen. Het is niet geheel duidelijk waarom God er voor kiest om door dromen tot mensen te communiceren. Het is zo dat een mens ontvankelijker is wanneer hij droomt. Op deze manier zou Hij kunnen voorkomen dat de mens met Hem gaat redeneren. In een droom kun je alleen maar observeren.

Om te kunnen weten of een droom van God komt is het dus goed om te weten dat een deel uit onze psyche afkomstig kan zijn. Bovendien kan de informatie ook komen uit het rijk van Gods tegenstander. Denk bijvoorbeeld aan afgrijselijke nachtmerries die mensen soms gedurende jaren of hun hele leven hebben. God geeft in de Bijbel ook aan om niet blindelings achter dromen aan te lopen. Dromen moeten getoetst worden. De vraag is dan: Hoe toets je de droom om te weten of hij van God komt?
1. Het veronderstelt dat je een persoonlijke relatie hebt met God waarin je Hem leert kennen;
2. De inhoud van de droom zal nooit iets toevoegen aan of afdoen van de inhoud van de Bijbel;
3. Je kunt mensen raadplegen die God ook kennen en bekend zijn met dromen. Zij kunnen je helpen om zicht te krijgen op de betekenis van jouw droom.

(Bron : Vragen Helpdesk Live)

Jakob's droom over de ladder

Gen 28,12
Toen kreeg hij een droom. Hij zag een ladder die op de aarde stond en helemaal tot de hemel reikte, en daarlangs zag hij Gods engelen omhoog gaan en afdalen. 13 Ook zag hij de HEER bij zich staan, die zei: ‘Ik ben de HEER, de God van je voorvader Abraham en de God van Isaak. Het land waarop je nu ligt te slapen zal ik aan jou en je nakomelingen geven. 14 Je zult zo veel nakomelingen krijgen als er stof op de aarde is; je gebied zal zich uitbreiden naar het westen en het oosten, naar het noorden en het zuiden. Alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jij en je nakomelingen. 15 Ikzelf sta je terzijde, ik zal je overal beschermen, waar je ook heen gaat, en ik zal je naar dit land terugbrengen; ik zal je niet alleen laten tot ik gedaan heb wat ik je heb beloofd.’

Deze droom is uitgekomen

Dromen van Jozef

Gen 37,9
Opnieuw kreeg hij een droom die hij aan zijn broers vertelde. 'Ik heb alweer een droom gehad,' zei hij. 'Nu bogen de zon, de maan en elf sterren zich voor mij neer.'

U kent wellicht het verhaal van Jozef's dromen. Hij droomde dat zijn broers voor hem zouden buigen, wat zijn broers niet zinden. Ze vatten het plan op om Jozefuit de weg te ruimen en zo gebeurd het dat Jozef in Egypte komt. Daar is hij degene die bekend werd dat hij dromen kon uitleggen. Tijdens zijn gevangenschap verklaart hij de dromen van twee andere gevangenen: de opperschenker en de opperbakker die bij de farao in onmin zijn geraakt: hij voorspelt dat de bakker ter dood zal worden gebracht en dat de schenker in functie zal worden hersteld. De droom komt uit.

Als later de farao een droom heeft, adviseert de schenker Jozef te roepen. Jozef moet vervolgens ook de dromen van de farao uitleggen. Door zijn betrouwbaarheid en ijver benoemt de farao hem tot grootvizier. Hij krijgt een nieuwe naam - Safenat–Paneach - en een vrouw - Asnat. In die hoedanigheid laat hij graanvoorraden aanleggen, omdat de dromen van de farao er op wijzen dat er na zeven jaren van overvloed, zeven jaren van schaarste en hongersnood zullen volgen. De droom komt uit.

Droom van Koning Salomo

5 Die nacht verscheen de HEER hem daar in een droom. ‘Vraag wat je wilt,’ zei God, ‘ik zal het je geven.’ 6 Salomo antwoordde: ‘U bent uw dienaar, mijn vader David, altijd goedgezind geweest, omdat hij u trouw toegewijd was en steeds eerlijk en oprecht was tegenover u. U hebt hem een grote gunst bewezen door hem een zoon te geven die nu op zijn troon zit. 7 U, HEER, mijn God, hebt mij als opvolger van mijn vader David als koning aangesteld. Maar ik ben nog zo jong en ik heb geen ervaring. 8 Ik sta nu voor de taak uw uitverkoren volk te leiden, een volk zo talrijk dat het niet te tellen is. 9 Schenk uw dienaar een opmerkzame geest, zodat ik uw volk kan besturen en onderscheid kan maken tussen goed en kwaad. En zo ontving Salomo de wijsheid die hij voor het land gebruikte.

Droom van Nebakdnessar

Maar ook Daniël kon exact de droom van koning Nebakadnessar uitleggen.

Dan 2,28
Maar er is een God in de hemel die mysteries onthult. Hij heeft koning Nebukadnessar laten weten wat er aan het einde van de tijd zal gebeuren. De droom en de visioenen die tijdens uw slaap in u opkwamen, waren deze:

En dan volgt de uitlegging van de droom over de wereldrijken die gaan komen. (Zie ook de uitleg hierover). Het mooie is dat Daniël in vers 2 zegt dat God mysteries onthult! Dat zegt hij ook in relatie tot de eindtijd! Gezien God door dromen heen boodschappen doorgeeft over de toekomstige ontwikkelingen van personen, het volk Israël, de ontwikkeling van deze wereld moet dit vandaag voor ons ook een betekenis hebben!



 


Bijbelteksten
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz. 43
Genesis  28  : 12  t/m 15

Toen droomde hij (= Jacob), en zie, op de aarde stond een ladder, waarvan de top de hemel raakte, en zie,  de engelen van God klommen daarlangs omhoog en omlaag.  En zie, de HEERE stond boven aan die ladder en zei: Ik ben de HEERE, de God van uw vader Abraham en de God van Izak; dit land waarop u ligt te slapen,  zal Ik u en uw nageslacht geven.  Uw nageslacht zal talrijk zijn als het stof van de aarde en u zult zich uitbreiden naar het westen, het oosten, het noorden en het zuiden.  In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. En zie, Ik ben met u, Ik zal u beschermen overal waar u heen zult gaan, en Ik zal u terugbrengen in dít land, want Ik zal u niet verlaten, totdat Ik gedaan heb wat Ik tot u gesproken heb! (HSV-vertaling)

Deze droom is uitgekomen.


Genesis  37  : 5  t/m 11
In het Oude Testament is Jozef bijvoorbeeld iemand tot wie zowel God in dromen spreekt als iemand die gebruikt wordt om dromen uit te leggen.
Genesis  41  : 1  t/m 45

Deuteronomium  13  : 1  t/m 6
God geeft in de bijbel aan om niet blindelings achter dromen aan te lopen. Dromen moeten worden getoetst.
Joel  2  : 28  t/m 32
Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees: uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw ouderen zullen dromen dromen, uw jongemannen zullen visioenen zien. Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten. Ik zal wondertekenen geven aan de hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookzuilen. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voor die dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende. Het zal geschieden dat ieder die de Naam van de HEERE zal aanroepen, behouden zal worden. Want op de berg Sion en in Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HEERE gezegd heeft, namelijk bij hen die ontkomen zijn, die de HEERE roepen zal. (HSV-vertaling)

Het centrale thema wordt beschreven in Joël 2:28-32. Joël roept zijn luisteraars op te verwachten dat de heilige Geest voor iedereen zal komen en niet alleen voor de profeten en leiders. Jezus Christus kondigde een nieuw tijdperk aan waarin Gods Geest in iedere gelovige zal komen wonen, zonder acht te slaan op geslacht, leeftijd of sociale status (2:28-29) zodat een ieder die de naam van de Heer aan zal roepen behouden zal worden (2:32). Met andere woorden: zij die in Christus zijn, zijn de 'ontkomenen' waar in Joël 2:32 van gesproken wordt.
Handelingen  2  : 17
En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen. (HSV-vertaling)

Een Amerikaans blad heeft een onderzoek gedaan onder 600 ex-moslims die zich tot het christelijk geloof hebben bekeerd. Uit het onderzoek is gebleken dat dromen een belangrijke rol spelen bij bekering van de moslims. In veel dromen toont Jezus zich als een witte figuur met uitgestrekte armen.

Bron : http://members.home.nl/glachenal/moslim%20dromen.htm

Moslims ontvangen visioenen en dromen over Jezus. 42% van de Afrikaanse moslims bekeren zich tot het christendom door visioenen, dromen, engelverschijningen en door het horen van Gods stem.

Getuigenissen van Moslims (zoek op internet)
- Een turkse moslim die in zijn droom Jezus ontmoet: http://video.google.com/videoplay?docid=7256366120989310427#
- Moslim gelooft na droom over Christus : http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=12336
- Moslims ontvangen visioenen en dromen over Jezus: http://www.nujij.nl/moslims-ontvangen-visioenen-en-dromen-over-jezus.5336986.lynkx
- Moslim dromen : http://members.home.nl/glachenal/moslim%20dromen.htm
- Islam en getuigenissen van ex-moslims : http://www.morgenster.org/framesnl/films1.htm

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009