hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Christendom (Eerste kennismaking met het christendom)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

De vragen van het leven

In alle tijden zijn mensen op zoek geweest naar houvast en zekerheid, maar wat ook gevonden werd:  het bleek telkens beperkt geldig en tenslotte ondeugdelijk. Filosofieën en ideologieën, hoe goed ook geformuleerd, zijn niet in staat om de diepste vragen van de mens te beantwoorden. De knapste denkers uit de wereldgeschiedenis laten de mens uiteindelijk zitten met de eigenlijke vragen.
1. Waar leef ik voor?
2  Wat is de zin van mijn bestaan?
3. Waar zal het met de wereld en mijzelf op uitlopen?
4. Wat is het unieke van de mens?
5. Wat is de zin van de geschiedenis?
6. Is er een leven na de dood?
7. Is er hoop?
De Bijbel geeft antwoord op deze vragen!

Waarom leef ik hier op aarde?

Jezus keek naar de menigte mensen en zag dat zij voortgejaagd en afgemat waren. Ze zijn als schapen zonder een herder (Mattheüs 9: 36 en 37).  Dat is nog steeds zo. Waarschijnlijk is het nog veel erger. Kijk maar om je heen. Mensen rennen, jagen, haasten. Zij zijn druk, druk en nog eens druk. Heb je ooit wel eens het idee gehad dat je geleefd werd door de dingen in plaats dat jij de dingen in de hand had en er zelf richting aan gaf? Velen van ons zijn voortgejaagd en afgemat:  3 miljoen Nederlanders hebben last van vermoeidheid; 1,7 miljoen mensen leven in Nederland onder te hoge stress; 10% van de beroepsbevolking heeft last van een ‘burnout’.


En waar rennen wij naar toe? Waar zijn wij naar op weg? Waarom haasten wij ons zo? Veel mensen zijn als schapen zonder herder. Zij rennen en haasten zonder een duidelijk doel! Zij zoeken geluk en liefde. Geluk is een stuk materiële welvaart, een mooi huis, een mooie auto, en liefde in een partner, een lieve man of vrouw. Een aantal mensen slaagt daar redelijk tot zeer goed in. Bij anderen mislukt het. Sommigen hebben liefde en geluk gevonden en hebben alles ‘goed op de rit’. Tot het ‘noodlot’ lijkt toe te slaan: een mensenleven dat voorgoed verandert door een ongeneeslijke ziekte, een ongeval, een echtscheiding, ontslag enz. Het leven neemt opeens een totaal andere wending. Iets dergelijks kan ieder mens treffen. Daarbij wordt er niet ‘gekeken’ naar of zij wel of niet aardig zijn, gelukkig of ongelukkig, rijk of arm, bekend of onbekend.


Uiteindelijk lijkt de enige zekerheid van dit leven te zijn dat het eindig is. Hoe mooi een baby’tje ook is; het groeit op tot volwassene, wordt ouder en uiteindelijk houdt het leven weer op. Door de grilligheid en onvoorspelbaarheid van het leven kun jij je afvragen wat nu eigenlijk het doel van het leven van een mens is.


Waarom leef ik? Heeft mijn leven wel zin? Wat is het doel van mijn leven?

De antwoorden op deze vragen hebben een enorme invloed op de rest van jouw leven. De meeste van ons denken beter na over wat wij met twee weken vakantie gaan doen, dan over wat wij met de rest van ons leven gaan doen. Waarschijnlijk zijn er in jouw leven momenten geweest, dat jij jezelf die vraag stelde. Waarom leven wij? Waarom zijn wij op deze planeet? Efeziërs 1:4  zegt, dat lang voordat God de fundamenten van de aarde legde, had Hij ons al in gedachten en ons vol liefde uitgekozen om voor Hem heilig en zuiver te leven. God zegt dat Hij jou gemaakt heeft om van jou te houden.


Freddy Mercury (de leadzanger van Queen die in 1991 overleed)  schreef in één van de laatste nummers op de plaat ‘The Miracle’: ‘Weet iemand waarom wij leven?’ Ondanks het feit dat hij schatrijk was geworden en duizenden fans had, gaf hij in een interview kort voor zijn dood toe dat hij wanhopig eenzaam was. Hij zei: ‘Je kunt alles hebben in de wereld en toch een eenzaam mens zijn. En dat is de bitterste vorm van eenzaamheid die bestaat. Succes heeft van mij een wereldidool gemaakt en mij vele miljoenen opgeleverd, maar het heeft mij dat ene onthouden wat wij allemaal nodig hebben: een duurzame liefdevolle relatie.’


God heeft ons in de eerste plaats geschapen om een liefdevolle relatie met Hem te hebben! God zegt tegen jou: ‘Ik heb je lief!’ Het is bepaald niet makkelijk om die stem op te vangen te midden van het geraas van al die andere stemmen die in ons moderne leven dagelijks, onophoudelijk toeroepen: ‘Jij voldoet niet aan de eisen, jij bent lelijk, jij bent waardeloos, jij stelt niets voor, jij bent volstrekt overbodig, tenzij jij kunt bewijzen dat het niet zo is.’ Als je stil wordt en jouw aandacht richt op de stem van God, dan hoor je: Ik heb je lief!  God stelt geen voorwaarden.  God houdt van jou omdat Hij daarvoor kiest.


God bewees ons Zijn liefde doordat Jezus Christus voor ons gestoven is toen wij nog zondaars waren (Romeinen 5:8). Het is essentieel voor een gezond emotioneel leven dat wij weten dat wij er bij horen en geliefd worden, los van ons gedrag of onze prestaties!


Heeft mijn leven wel zin?

Een leven zonder doel is niet waard om te leven (Jesaja 49: 4a).  Het is niet toevallig dat zelfmoord alleen maar toeneemt in onze maatschappij. Zelfmoord is doodsoorzaak nummer 1 in de leeftijdsgroep 25-40 jaar. Per dag plegen 7 mensen zelfmoord en zijn er nog eens 110 pogingen tot zelfmoord! Daarnaast lijden 800.000 mensen aan een depressie. Jij bent gemaakt met een bedoeling. En als je geen betekenis en doel in jouw leven hebt en je weet niet waarom God jou op deze planeet heeft gezet, zal het leven geen zin hebben.


Leven op drie niveaus


Overleven

Het eerste niveau is het niveau van Overleven. Dit niveau is waar de meeste mensen vandaag de dag leven. Zij zijn alleen aan het overleven. Zij bestaan, maar meer ook niet. Zij leven niet. Zij worden beheerst door hun omstandigheden. Zij ploeteren de week door en leven voor het weekend, want daar gebeurt het. Zij leven op het niveau van overleven.


Succesvol leven

Een stapje hoger dan het niveau van ‘overleven’, is het niveau van ‘Succesvol leven’. De meeste die hier zitten hebben bezittingen, vrijheid, een goede gezondheid en zijn misschien wel erg succesvol. Maar er zijn veel mensen succesvol en toch ongelukkig.  De reden hiervoor is dat er meer dan succes en meer dan status nodig is om voldoening te ervaren.


Zinvol leven

Je moet het derde niveau van het leven bereiken: zinvol leven. Niet ‘Overleven’, niet ‘Succesvol leven’, maar een stap hoger naar Zinvol leven’. Hoe leef je op het niveau van zinvol leven? Je weet waarom je leeft. Je kent Gods doelen met jouw leven. Je weet dat jij belangrijk bent voor God!


God heeft jou gemaakt

God zegt, dat Hij jou gemaakt heeft. Hij heeft je gevormd in de schoot van je moeder. God is het die je helpt (Jesaja 44:2). God zorgde al voor jou, voordat jij was geboren, toen Hij jou vormde. God  schonk zoveel aandacht aan jouw leven dat elk detail al in Zijn boek stond genoteerd, lang voordat jij begon te ademen (Psalm 139:16). Zoveel beteken jij voor God. Ben jij belangrijk? Ja, Hij maakte jou. Hij maakte jou om van te houden en de Bijbel zegt dat jij belangrijk bent. Hij ziet alles in jouw leven, het goede, het slechte en alles wat er tussenin zit. Jij bent voor Hem belangrijk. Jij bent niet zomaar een iemand. Jij bent geschapen door God! Jij bent hier niet toevallig. Jouw geboorte was geen vergissing of een ongelukje. Het kan zijn dat jouw ouders niet op jou  gerekend hadden, maar God heeft wel op jou gerekend. Lang voordat jij door jouw ouders werd verwekt, had God jou al bedacht! Jij bent door Hem geschapen en Hij heeft een plan voor jouw leven. Zonder bestemming wordt het leven nutteloos en frustrerend. Maar als jij God ontmoet en weet dat Hij jouw Schepper is, dan krijg je openbaring over het feit dat jij iemand bent met een bestemming. Als jij ontdekt dat jij hier met een reden bent, dan krijgt jouw leven betekenis. (Spreuken 9:6).


Waarom ben ik hier op aarde?

In Psalm 89:48 stelde David de vraag,‘Waarom hebt U ons gemaakt? Voor niets?’ Tegen wie praat David wanneer hij dit zegt? Tegen zichzelf? Nee, hij praat tegen God. Er is een God. En God maakte jou met een reden en Hij maakte je voor een doel. De enige manier om jouw doel te gaan ontdekken, is eerst naar Hem te kijken. Hoe kom je erachter waarvoor iets gemaakt is? De enige manier waarop jij zult ontdekken wat de bedoeling van sommige dingen is, is óf je praat met de maker óf de ontwerper ervan, óf je leest de gebruiksaanwijzing (= de Bijbel). Je moet met de Schepper praten en in de Gebruiksaanwijzing kijken. Het is de enige manier waarop jij ooit jouw doel in het leven zult kennen. God zegt: Jij ontdekt het doel van jouw leven door Mij te leren kennen. Het begint allemaal met God. (Efeziërs 1:11).


God is het doel in ons leven

Als je het doel in jouw leven wilt ontdekken, leer dan eerst God kennen. Hoe meer je God leert kennen, hoe meer je de betekenis en het doel van het leven zult begrijpen. Je zult het niet leren vanuit een boek. Je zult het niet leren tijdens een of andere seance of door naar een waarzegster te gaan. De enige manier waarop je de betekenis van het leven en het doel van jouw leven zult gaan ontdekken is door God te leren kennen. Het begint allemaal met God, want het gaat allemaal over God. Als jij Gods doel voor jouw leven wilt gaan ontdekken, moet je God gaan leren kennen. Zo eenvoudig is het. Elk mens heeft een bestemming. Elk mens wordt geroepen. Reeds vanaf de allereerste bladzijde  in de Bijbel klinkt het: ‘Adam, mens, waar ben je?’ Mens waar houd jij je schuil, mens waar ben je mee bezig? Man, vrouw, kind, te midden van al die roepstemmen in jouw leven die zo hun aandacht eisen, hoor je daar ook nog iets anders. Iemand anders? Zeker, het leven is ingewikkeld, er komt heel wat voor kijken om je staande te houden. Een huis, een dak boven je hoofd, een baan, salaris, vakantie, gezin, vrienden en vriendinnen. Maar houden deze dingen jou zó bezig dat dit het alleen is of helpen deze dingen mee om jouw bestemming te vinden? Bestemming/roeping betekent zoveel als heel specifiek ontdekken wat het doel van jouw leven is. Hoor jij de stem van God die zegt: ‘Ik heb je lief… en ik heb een plan voor jouw leven’?


Eeuwig leven

En God heeft niet alleen een plan met jou voor dit leven, want wanneer je sterft, zal jouw hart stoppen en dat zal het einde van je lichaam zijn, maar dat is niet het einde van jou. Jij bent veel meer dan een lichaam. Jij bent gemaakt om voor eeuwig te leven. Jij bent gemaakt om voor altijd te blijven bestaan. Dit leven is niet alles wat er is. Een van de grootste manieren om je leven te verspillen, is te denken dat alles wat er is, alleen het hier en nu is. Je zult veel meer tijd besteden aan de andere kant van de dood, dan je zult doen aan deze kant. Aan deze kant zul je 60, 70, 80, 90 jaar leven, of zoiets. Maar dat is maar een druppel in de emmer vergeleken met de eeuwigheid. De tijd die jij op aarde doorbrengt is niet zo erg lang. Jij bent gemaakt voor de eeuwigheid en het leven is een voorbereiding op de eeuwigheid. Dit is de sleutel naar de betekenis van het leven. Jezelf realiseren dat het leven een voorbereiding is voor de eeuwigheid. Daarom hoef je ook niet bang te zijn voor de dood!


De onzichtbare wereld


Lichaam, ziel en geest
De bijbel zegt dat de mens bestaat uit een Lichaam, ziel en geest.
- Met ons lichaam hebben we contact met de stoffelijke natuur om ons heen. Onze kennis over die fysieke wereld om ons heen komt binnen via ons fysiek lichaam. Met ons lichaam nemen we bijvoorbeeld warm of koud,licht of donker enz. waar.
- In de geest van de mens bevindt zich het geweten. Daardoor hebben we besef van goed en kwaad.
- Onze kennis van de geesteswereld moet vanuit die onzichtbare wereld in onze geest binnenkomen. Met onze geest hebben we contact met de geesteswereld.

Hoe kunnen we nu weten of datgene wat uit de onzichtbare wereld bij ons binnenkomt goed of kwaad is?
Het oordeel over goed en kwaad in die onzichtbare wereld kan alleen komen van iemand uit die onzichtbare wereld. De Bijbel gaat over Jezus Christus. Hij is vanuit die onzichtbare wereld als mens bij ons gekomen om ons te openbaren wie God (dus goed) is, en wie de duivel is, die tegen God en de mensen is.

De overste van de wereld
Van nature is de menselijke geest doordrongen van een geest, die in de Bijbel genoemd wordt: overste van de wereld. Lichaam, ziel en geest vormen één geheel en de toestand van de geest heeft zijn weerslag op zowel ziel als lichaam. Afhankelijk van de geest, die in ons woont, kijken we naar de dingen om ons heen en beoordelen we de dingen in ons, zoals onze gevoelens. Doordat we ‘gekleurd’ waarnemen, komen mensen dikwijls later in hun leven tot de conclusie dat ze iets verkeerd beoordeeld hebben.

1.In ons geweten
De Heilige Geest van Jezus Christus wil de mens “overtuigen van zonde, gerechtigheid en van oordeel” (Johannes 16:8). Door christenen heen spreekt die Geest: “laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem”. (2 Korinthiërs 5:21)

2.In de uitwerking op de omgeving.
De uitwerking van de geesteswereld is te vergelijken met de uitwerking van de wind. "De wind blaast, waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet, waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat" (Johannes 3:8). Zo is het ook met iemand, die contact heeft met de geesteswereld. Aan de uitwerking kan men de geest herkennen. Bij groepen mensen die gekenmerkt worden door: liefdeloosheid en haat, moord en doodslag, huwelijksontrouw en seksuele uitspattingen, diefstal en corruptie, leugen en misleiding, is duidelijk te zien dat het uitwerkingen zijn van de “overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid” (Efeziërs 2:2) Die geest veroorzaakt via deze mensen veel ellende en maakt talloze slachtoffers. Heel veel mensen hebben een rotleven achter de rug of hebben iets traumatisch of teleurstellends ervaren in hun leven.

Deze mensen zijn geneigd zich tot geestesbewegingen te wenden die vriendelijkheid, liefde, blijdschap enz lijken te bieden (zoals bijv. reiki). Maar na verloop van tijd merken ze dat het slechts schijn is. Werkelijke vrede met God en medemensen ervaren we alleen door Jezus Christus. De Geest van Jezus uit zich in de combinatie van: liefde + blijdschap + vrede + geduld + vriendelijkheid + goedheid + trouw + zachtmoedigheid + zelfbeheersing. Ook tegenover vijanden. Jezus Christus nodigt: “Komt tot Mij, allen, die vermoeit en belast zijt, en Ik zal u rust geven”. (Mattheüs 11:28)

Beproeft de geesten


Beproeft de geesten
In de bijbel worden we gewaarschuwd om niet zomaar iedereen te vertrouwen en alles te geloven: gelooft niet iedere geest! Wij moeten de geesten beproeven. Beproef de geesten of zij uit God zijn! (1 Johannes 4:1-6). Welke geesten mogen we wel geloven, en welke niet? Hoe kunnen we goede en slechte geesten herkennen? Wij moeten alles toetsen en het goede behouden (1 Thessalonicenzen 5:21,22). Wel dienen wij open te staan voor iedereen, steeds klaar om iets bij te leren. Maar we mogen niet zomaar alles geloven. We moeten alles toetsen. Het goede moeten we behouden en het overige verwerpen.

Hoe kunnen wij een geest op de proef stellen?
Wij mogen niet uitsluitend naar uiterlijkheden kijken. We moeten de vraag stellen: Door welke geest wordt deze persoon bewogen? Door welke kracht gedreven? De Geest van God waarschuwt ons voor de dwaalgeesten (1 Timotheüs 4:1,2). De voorspelling van Jezus is wel uitgekomen, dat vele valse profeten zullen opstaan en dat zij velen zullen verleiden (Mattheüs 24:11). Verschillende soorten dwaalleraars worden in de Schrift genoemd.

1. Valse christenen
Een valse christus is iemand die valselijk beweert Gods aangestelde Christus of Messias te zijn (Mattheüs 24:5). Er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen en zij zullen proberen ook de uitverkorenen (= christenen) te verleiden (Mattheüs 24:23-27, Marcus 13:20-23).

2. Antichristen
In de brieven van Johannes lezen we over antichristen. 'Anti' betekent 'tegen'. Een 'antichrist' is iemand die zich opstelt òf tegen Christus (als Zijn vijand), òf tegenover Christus (als Zijn plaatsvervanger) (1 Johannes 2:18,19, 1 Johannes 2:22-24, 2 Johannes 1:7).

3. Valse apostelen
Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is (2 Korinthiërs 11:13-15, Openbaring 2:2). Valse apostelen staan in dienst van de satan (Openbaring 16:13,14).

4. Valse profeten
We worden ook voor valse profeten gewaarschuwd. Een profeet was iemand die sprak door goddelijke inspiratie. Een valse profeet is iemand die valselijk beweert dat God door hem een boodschap heeft gegeven (Mattheüs 7:15-20). Valse profeten staan in dienst van de satan (Openbaring 16:13,14).

5. Valse leraars
Ook zijn er valse leraars. Een valse leraar hoeft niet te beweren een profeet of apostel te zijn. Hij zal zich gewoon voorstellen als iemand die een boodschap uit de Schrift brengt. Maar eigenlijk brengt hij een menselijke boodschap in plaats van Gods woord (2 Petrus 2:1-3).

6. Valse broeders
Wij mogen ook niet denken dat valse leraars alleen buiten de gemeente zijn. Onder de vele gevaren, vinden we ook het gevaar van valse broeders (2 Korinthiërs 11:26, Galaten 2:3-5).

Hoe kunnen wij ons wapenen tegen al deze gevaren?

1. We moeten de waarheid liefhebben, anders worden we bedrogen (2 Tessalonicenzen 2:7-12).
We moeten de liefde tot de waarheid aanvaarden, om weerstand te kunnen bieden tegen de vernuftige aanvallen van de handlangers van de satan.

2. God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen (Efeziërs 4:11-16).
Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.

Hoe weten we of de Bijbel waar is?

Hoe weten we of de Bijbel waar is?
Er zijn over het onderwerp van de goddelijke inspiratie van de Bijbel honderden boeken geschreven en deze verklaringen zijn vele en gevarieëerd. Jammer genoeg hebben de meeste mensen van vandaag er geen van gelezen. Ja, zelfs de Bijbel zelf wordt door veel mensen niet gelezen! Maar ze gaan wel rustig mee met de gedachte dat de Bijbel vol fouten zit en dat hij niet meer relevant is voor deze tijd. Toch hebben de schrijvers van de Bijbel herhaaldelijk betuigd dat ze Gods eigen Woord over brachten, onfeilbaar en met het grootste gezag. Dat wil nog al wat zeggen voor een schrijver en als die veertig mensen, die de Bijbel schreven het fout hadden in dit opzicht, dan hebben ze flink gelogen, of ze zijn niet goed bij hun hoofd, misschien wel allebei. Maar, aan de andere kant, als het geweldigste en invloedrijkste boek van alle eeuwen, vol schitterende literatuur en een hoge morele standaard geschreven zou zijn door misleidende fanatici, dan kun je je afvragen wat rest ons dan nog om in dit leven zingeving en levensdoel te vinden?

Als iemand serieus deze bijbelse bewijzen gaat onderzoeken, zal hij ontdekken dat de claim van die schrijvers over hun Goddelijke inspiratie (die meer dan 3000 keer, op verschillende manieren wordt gesteld) meer dan gerechtvaardigd is.

Vervulde profetiën

Vervulde profetiën zijn slechts een onderdeel van de bewijzen, dat de Bijbel waar is. Honderden bijbelse profetiën werden vervuld, specifiek en bovennatuurlijk, vaak lang nadat de profeet overleden was. Er zijn expliciete profetiën die gaan over speciale naties en steden, die in de loop der tijden allemaal letterlijk vervuld werden. Meer dan 300 profetiën werden vervuld door Christus Zelf bij zijn eerste komst. Andere profetiën betreffen de verspreiding van het evangelie, maar ook diverse valse religies en nog meer zaken.

Er is geen ander boek van vroeger of van deze tijd , dat zo geweldig is als de Bijbel. De vage en doorgaans foute profetien van mensen als Jeanne Dixon, Nostradamus, Edgar Cayce en anderen halen het in de verste verte niet bij de Bijbel, net zo min als andere religieuze boeken.  Alleen de Bijbel heeft die opmerkelijke profetische voorspellingen die uitgekomen zijn en dan nog op zo'n schaal, dat men beslist niet kan ontkennen, dat dit goddelijke openbaringen zijn.

Unieke historische nauwkeurigheid

De historische nauwkeurigheid van de Schrift is een klasse apart, vele malen meer superieur aan de geschreven verslagen van Egypte, Assyrie en andere vroegere naties. In de laatste honderd jaar is de juistheid van Bijbelse gegevens ontelbaar vaak bevestigd door archeologische vondsten. Dr. Nelson Glueck, waarschijnlijk de grootste authoriteit van onze tijd op het gebied van Israelische archeologie, zei eens: "Nooit was enige archeologische vondst ooit tegenstrijdig met enige bijbelreferentie. Daarentegen is er een score aan acheologische vondsten die helder bevestigen of zeer gedetailleerd overeenkomen met historische vermeldingen in de Bijbel. En ook andersom kan men stellen, dat als men een juiste evaluatie van een Bijbelse beschrijving nam, dit vaak leidde tot verbazingwekkende ontdekkingen."

Wetenschappelijke nauwkeurigheid

Nog een doorslaggevend bewijs van goddelijke inspiratie ligt in het feit, dat veel van de principes van de moderne wetenschap al in de Bijbel vermeld werden lang voordat wetenschappers ze proefondervindelijk vaststelden. Deze dingen worden natuurlijk niet vermeld in het technische jargon van de moderne wetenschap, maar in termen van de gewone wereld van alle dag zijn ze toch volmaakt in overeenstemming met de nieuwste inzichten. Het is ook beslist opmerkelijk, dat er nooit een echte fout gevonden is in de Bijbel—noch in wetenschappelijk oogpunt, noch in geschiedkundig oogpunt, noch op enig ander gebied. Natuurlijk heeft men wel gemeend dingen te vinden, maar als het er op aan kwam konden behoudende bijbelleraren altijd weer de juiste verklaringen vinden voor die problemen.

Unieke structuur

We moeten ook de opmerkelijke structuur van de Bijbel niet vergeten te vermelden. Ofschoon de Bijbel 66 boeken bevat, geschreven door 40 of meer diverse schrijvers over een periode van 2.000 jaar, is het duidelijk een boek, met een perfecte eenheid en consistentie. De individele schrijvers hadden er toen ze alles opschreven, geen flauwe notie van, dat hun boodschap te zijner tijd opgenomen zou worden in het grotere geheel van de Bijbel, maar elk geschrift valt precies op zijn plaats en functioneert op een unieke wijze als component voor de andere onderdelen. Wie de Bijbel ernstig bestudeert vindt voortdurend structurele en wiskundige patronen, die geweven zitten door het gehele eindproduct, met een ingewikkeldheid en symmetrie, die niet te verklaren valt uit toeval of opzet. Het ene consistente thema van de Bijbel, dat steeds duidelijker wordt geopenbaard van Genesis tot Openbaring, is Gods grote werk in de schepping en verlossing van alle dingen, door zijn enige zoon, de Heer Jezus Christus.

Het unieke effect van de Bijbel

De Bijbel is uniek ook in termen van zijn effect op individuele mensen en op de geschiedenis der mensheid. Hij is de bestseller aller tijden. Hij doet een beroep op zowel hart als gedachten en is geliefd door mensen uit alle rassen, naties of stammen waar hij gebracht werd, rijk of arm, geleerd of met weinig scholing, koning of burger, mensen van letterlijk elke achtergrond en levenswandel. Geen ander boek heeft ooit zo universeel de mensen aangesproken en zo'n blijvend effect gehad op allerlei terrein.

Tenslotte nog een laatste bewijs, dat de Bijbel waar is, vindt men in de getuigenissen van hen, die gingen geloven. Menigten mensen, in verleden en heden, hebben uit persoonlijke ondervinding ervaren, dat de beloften, die erin staan, waar zijn, de raadgevingen zijn gezond, de bevelen en geboden zijn wijs en de prachtige boodschap van redding voorziet in elke nood, voor nu en voor de eeuwigheid.

God is liefde


God is liefde
De liefde is een wezenlijke hoedanigheid van God. Liefde is Zijn aard. Wij moeten leren liefhebben; wij moeten onze liefde ontplooien. God is liefde. Dit mag niet omgedraaid worden. Dat God liefde is, betekent niet dat de liefde God is. Deze verkeerde opvatting verlaagt God tot de personificatie van een deugd. 'God is liefde' omschrijft Zijn aard. Johannes beklemtoont in zijn eerste brief Gods liefde voor ons en hoe wij behoren te reageren.

1. God toonde Zijn liefde door Zijn Zoon te zenden. (1 Johannes 4:9 en 10, Romeinen 5:8, Johannes 3:16, 1 Johannes 3:16, Efeziërs 2:4 en 5)
2. Niets van buiten af kan ons van Gods liefde scheiden. (Romeinen 8:38 en 39)
3. Gods liefde vertroost ons en geeft ons de moed om een hechte relatie met Hem te hebben. (1 Johannes 4:16 t/m 19)
4. Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. (1 Johannes 4:19)
5. Onze hoogste liefde komt God toe. (Matteüs 22:37, 38)
6. Waarom zou wie dan ook God haten? Omdat men meer liefde heeft voor iets anders. (1 Johannes 2:15 t/m 17)
7. Wanneer wij de liefdevolle genade Gods aanvaarden door ons te laten dopen, wordt Gods Geest over ons uitgestort. (Titus 3:4 t/m 7)
8. Door de Geest wordt Gods liefde in onze harten uitgestort. (Romeinen 5:5)
9. Wij ontvangen de gave van de heilige Geest bij de doop. (Handelingen 2:38)
10. Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben. (1 Johannes 3:23, 1 Johannes 4:7 t/m 12, 1 Tessalonicenzen 4:9
11. De mensen behoren ons als volgelingen van Christus te herkennen wegens onze liefde voor elkaar. (Johannes 13:34 en 35)
12. Het is niet voldoende te zeggen dat wij de broeders liefhebben. De ware liefde geeft daadwerkelijke hulp waar nodig. (1 Johannes 3:16 t/m 18, 1 Johannes 4:20 en 21)
13. Wie God liefheeft, onderhoudt Zijn geboden. (Johannes 15:12 t/m 14, 1 Johannes 2:3 t/m 6, 1 Johannes 4:12, 1 Johannes 5:2 en 3, 2 Johannes 6)

Paulus spreekt over “haters van God” in Romeinen 1:30. God heeft Zijn liefde bewezen. Hij verdient onze liefde. Hij bezielt onze liefde. Toch kiest iedere mens òf God lief te hebben òf God te haten. Een neutrale houding tegenover God is niet mogelijk. God straft de mensen die Hem haten en zegent de mensen die Hem liefhebben (Exodus 20:5, 6). De liefde van God wordt in onze harten uitgestort door de heilige Geest die ons geven is. Omdat wij Gods liefde ervaren hebben, willen wij Hem en anderen liefhebben zoals Hij ons liefheeft.

Sommigen misbruiken de uitdrukking: “Indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons" bij een bewering dat wat wij leren of hoe wij aanbidden van geen belang is, zolang wij elkaar liefhebben. Maar Johannes verklaart wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. Dat is de liefde van God. Indien ons onderricht en onze aanbidding niet in overeenstemming zijn met Gods woord, zijn wij leugenaars wanneer wij zeggen dat wij God liefhebben en zijn wij leugenaars wanneer wij zeggen dat wij de broeders liefhebben, volgens apostel Johannes.

Spreken van God tegen de mensen

Door de hele bijbel heen zie je dat God tot mensen spreekt. Hij doet dit op verschillende manieren. Soms spreekt Hij door profeten, door engelen, door dromen en visioenen, door een hoorbare stem, door een innerlijke stem of gedachte, enzovoorts.

In het Oude Testament, de tijd voordat Jezus kwam, lijkt het erop dat God niet tot iedereen sprak. Vaak gebruikte Hij speciaal daarvoor geroepen profeten om Zijn woorden door te geven aan de mensen. Ook zie je dat God in verhouding niet heel vaak spreekt; het was voor de mensen uit die tijd bijzonder.

In het Nieuwe Testament, nadat Jezus was gekomen, zie je een paar veranderingen met betrekking tot het spreken van God. Dit heeft vooral te maken met de komst van de Heilige Geest nadat Jezus naar de hemel was gegaan. De Heilige Geest werkt in iedere christen en helpt op allerlei manieren in het leven als christen. Eén van de manieren waarop Hij helpt, is door namens God te spreken.

Ook geeft Hij aan christenen gaven, zogenaamde charismata (= gaven van de Geest), waardoor zij datgene wat God wil zeggen, of doen kunnen doorgeven. Voorbeelden van die gaven zijn profetie (een indruk over wat God in de toekomst wil gaan doen), kennis (door God gegeven begrip van een situatie), wijsheid (door God geïnspireerd inzicht) of de gave van genezing (gebed voor een zieke waarop genezing volgt). Vanaf het moment dat de Heilige Geest kwam, zie je dus dat God tot iedere christen spreekt. Ook lijkt het erop dat God vaker spreekt dan in het Oude Testament. Onder de eerste christenen was het spreken van God heel gewoon: het was een integraal deel van hun leven als christen.

In de theologie is er een stroming die zegt dat God tegenwoordig niet meer op dezelfde manier direct tot christenen spreekt. In de eerste paar eeuwen na het ontstaan van het christendom was dit wel het geval, maar daarna is het, volgens deze leer, gestopt. Ook de gaven van de Heilige geest zouden niet meer voorkomen. De reden hiervan zou zijn dat God alles wat Hij ooit zou willen zeggen, al heeft gezegd in de bijbel. Omdat wij de bijbel hebben, zouden wij het spreken van God dus niet meer nodig hebben.

Deze theorie lijkt echter eerder een rechtvaardiging te zijn van een praktijk waarin christenen het moeilijk vonden om de stem van God te horen, dan dat zij in de bijbel is terug te vinden. Uit de bijbel wordt duidelijk dat het bij God draait om de relatie met ons mensen. In het paradijs wandelde God met Adam en Eva; Hij sprak met hen, net zo direct als mensen met elkaar spreken. Door de zonde (ongehoorzaamheid aan God) werd de relatie met God verstoord en werd het onmogelijk voor de 'onheilige' mens om dicht bij de 'heilige' God te komen. Vervolgens zie je dat God er alles aan doet om die relatie, dat oorspronkelijke contact tussen God en mens, te herstellen. Door de komst van Jezus - de zoon van God - bijvoorbeeld. Het is overduidelijk dat God niets liever wil dan contact met mensen. Hij is een God van relatie, van gesprek.

Op grond van de bijbel kun je concluderen dat God vandaag nog steeds tot mensen wil spreken. Hij is niet een God die alleen op een algemene manier door de bijbel spreekt, maar Hij wil ook heel persoonlijk in specifieke situaties spreken (hoewel Hij nooit Zijn eerder gesproken woorden in de bijbel zal tegenspreken). Ook de praktijk laat zien dat dit het geval is: vandaag de dag kennen veel christenen God als een sprekende God.

God kan op allerlei manieren tot je spreken maar het is niet altijd vanzelfsprekend dat je als christen het spreken van God kent. Je kunt Gods stem wel leren verstaan als je daarvoor open staat. God dringt Zijn spreken namelijk meestal niet op, vaak "fluistert" Hij. Toch lijkt het voor een christen essentieel dat je die dialoog met God kent. Groeien als christen betekent ook de stem van God leren verstaan."

Waarschuwingen tegen andere religies


Valse religie
Valse religie is nauw verbonden met het occulte. Beide beloven datgene wat iedereen aanspreekt: vrede, kracht, verheven kennis en toegang tot God. Ze beweren ons naar het licht (of ‘verlichting’) te leiden, maar eigenlijk verstrikken ze ons juist in het tegenovergestelde: de duisternis. Hoe kunnen we onszelf beschermen? Allerlei verschillende deuren leiden naar het gebied van het bovennatuurlijke. Maar slechts één deur leidt naar het bovennatuurlijke gebied van God. Die deur is de persoon Jezus. Degenen die andere deuren kiezen, komen ook terecht in een bovennatuurlijke wereld, maar dan het gebied van satan en dus niet van de enige ware God. (Johannes 10:9, Johannes 14:6)

Satan zal de mensheid alle schade toebrengen die hij kan, bijvoorbeeld door middel van ideologieën zoals het atheïsme of humanisme, maar valse religie is een oneindig veel krachtiger instrument in zijn handen. Tot op de dag van vandaag is het grootste deel van de mensheid slaaf van de een of andere valse religie. Net als met de andere vormen van occultisme, is het onmogelijk om alle vormen van valse religie op te noemen, maar hier zijn vijf van de belangrijkste kenmerken die religies identificeren als vals:

1. Religies die meerdere goden erkennen
De vroege kerk was omgeven door een polytheïstische cultuur, d.w.z. dat men geloofde in meer goden. Maar de Bijbel zegt, dat er maar één God is, uit wie alles in ontstaan en voor wie wij zijn bestemd en alleen Jezus Christus is het door wie alles bestaat en door wie wij leven (1 Korinthiers 8:5-6).

2. Religies die afgoden aanbidden
Afgoderij is de eerste specifieke zonde die wordt verboden in de Tien Geboden en op deze zonde rust de zwaarste straf (zie Exodus 20:3-5).

3. Religies die leren dat mensen uiteindelijk zelf god kunnen worden
Dit was de oorspronkelijke verleiding die door satan werd aangeboden in de Hof van Eden: "Je zult als God [of goden] zijn." (Genesis 3:5). Deze belofte is eigenlijk in tegenspraak met zichzelf. God, die alle dingen heeft geschapen, inclusief het menselijk ras, is zelf ongeschapen. Het is logischerwijs onmogelijk voor een mens, het schepsel, om als God te worden, de ongeschapene. Het schepsel kan nooit het ongeschapene worden. Toch heeft deze belofte van worden als God altijd veel aantrekkingskracht gehad, omdat ze inspeelt op de trots van de mens, die door de eeuwen heen steeds opnieuw zichzelf verhoogt.

4. Religies die leren dat mensen door hun eigen inspanning rechtvaardigheid kunnen bereiken.
Ook deze vorm doet een beroep op de menselijke trots. Trotse mensen worden aangetrokken tot religieuze systemen die strenge, onberedeneerde vormen van ‘goede werken’ vragen en zelfs van zelfopgelegd lijden. Hoe stricter de eisen, hoe groter het gevoel van trots dat iemand voelt over het naleven daarvan. Het zal niemand bevreemden dat ook in het christendom deze vorm van valse religie wordt aangetroffen.

5. Religies die verlichte kennis aanbieden die alleen voor een selecte groep beschikbaar is.
Toegang tot deze kennis vereist vaak een speciaal ritueel of inwijding. In de eerste eeuw waarschuwden de apostelen hun volgelingen al voor deze vorm van misleiding. Tegen deze dwaalleer waarschuwde Paulus Timotheüs (1 Timotheüs 6:20 en 21). De Mormoonse Kerk (die zichzelf ook de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen noemt) en de Vrijmetselarij zijn twee voorbeelden van religies waarvan de geheimen alleen worden onthuld voor degenen die door een streng inwijdingsproces zijn gegaan. Het christendom daarentegen is open voor iedereen. Het heeft geen inwijdingsproces en geen geheime rituelen. De basis van haar geloof, de bijbel, is een open boek. Iedereen wordt aangemoedigd het te bestuderen.

Valse religies spelen altijd –op de ene of andere manier- in op de menselijke trots. Het Evangelie daarentegen benadrukt dat we worden gered door de genade van God, die niet verdiend kan worden, maar alleen door geloof kan worden ontvangen, die God bovendien zelf schenkt. In Efeziërs 2:8-9 zegt Paulus dat er hierdoor geen ruimte overblijft voor trots. In 1 Korinthiërs 10:20-21 benadrukt Paulus dat iedere vorm van valse religie is doordrenkt van demonische kracht en dat christenen er daarom op geen enkele manier bij betrokken mogen zijn.

Wie God zoekt, zal Hem vinden


God zocht eerst de mens op
Voordat de mens zelfs maar bestond, heeft God gehandeld. Voordat de mens aanstalten maakt God te gaan zoeken, heeft God de mens al gezocht. In de Bijbel zien we niet de mens tastend zoeken naar God, maar zien we God zijn handen uitstrekken naar de mens. In de Bijbel openbaart God zich als Iemand die, lang voordat de mens zelfs maar op de gedachte komt zich tot God te wenden en nog steeds in zonde en diepe duisternis is, het initiatief neemt, opstaat van zijn troon, zijn glorie aflegt en afdaalt om de mens net zolang te zoeken totdat Hij hem vindt.

Dit soevereine handelen van God openbaart zich op vele manieren:
1. Hij was het die het initiatief nam in de schepping (Genesis 1:1), toen Hij het heelal en al wat daarin is tot aanzijn riep.
2. Hij was het die het initiatief nam in de openbaring, door zowel zijn wezen als zijn wil aan de mensheid kenbaar te maken (Hebreeën 1:1 en 2).
3. Hij was het die het initiatief nam in de verlossing, door in de persoon van Jezus Christus mannen en vrouwen te komen verlossen van hun zonden (Lukas 1:68).

God heeft geschapen. God heeft gesproken. God heeft gehandeld. Deze uiteenzetting van Gods initiatief op drie verschillende gebieden geeft in het kort de godsdienst van de Bijbel weer. God heeft gesproken en gehandeld in Jezus Christus. Hij heeft iets gezegd. Hij heeft iets gedaan. Dat houdt in dat christen-zijn geen vroom gekwezel is. Het is niet een verzameling religieuze ideeën, noch een opsomming van voorschriften. Het is een evangelie (= blijde boodschap). Paulus verwoorde dit goed in Romeinen 1:1-4. Het is niet in de eerste plaats een uitnodiging aan de mens iets te doen, maar datgene wat God in Christus gedaan heeft voor mensen zoals wij.

God heeft gesproken
De mens heeft een niet te bevredigen nieuwsgierigheid. Zijn verstand is zo gemaakt, dat het niet kan rusten. Het gluurt altijd in het onbekende. De mens jaagt met enorme energie naar kennis. Zijn leven is een ontdekkingsreis. Hij is altijd aan het speuren, ontdekken en onderzoeken. Hij zal het eeuwig 'waarom?' van een kind nooit ontgroeien.

Als het menselijk verstand zich bezig gaat houden met God, is het echter verbijsterd. Het tast in het donker. Het ploetert hulpeloos en machteloos rond. En de situatie zou zo gebleven zijn als God niet het initiatief had genomen er verbetering in te brengen. De mens zou voor altijd agnostisch (= niet weten) zijn gebleven en inderdaad met Pontius Pilatus gevraagd hebben: "Wat is waarheid?" zonder ooit te wachten op een antwoord, omdat hij niet zou durven hopen er één te krijgen. Hij zou aanbidden, omdat dat in zijn aard ligt; maar al zijn altaren zouden, net zoals dat in Athene, het opschrift dragen: "Aan een onbekende God."

Maar God heeft gesproken. Hij heeft het initiatief genomen om zichzelf te openbaren. God heeft voor ons verstand 'ontsluierd' wat anders een geheimenis zou zijn gebleven. Hij heeft zich gedeeltelijk geopenbaard in de natuur (Psalm 19:2 en Romeinen 1: 19 en 20). Dit wordt gewoonlijk Gods 'algemene' openbaring genoemd (omdat ze overal aan alle mensen geschiedt) of 'natuurlijke' openbaring (omdat ze in de natuur geschiedt). Maar dat is niet genoeg. Zij maakt zeker Zijn bestaan bekend, en ook iets van Zijn goddelijke macht, glorie en trouw.

God persoonlijk leren kennen
Maar als de mens God persoonlijk wil leren kennen, zijn zonden vergeven wil zien en wil komen tot een persoonlijke relatie met God, heeft hij meer uitgebreide en praktische openbaring nodig. In Gods openbaring van zichzelf moeten ook zijn heiligheid, liefde en macht om te verlossen van de zonde zichtbaar worden:
1. Het is een 'bijzondere' openbaring, omdat ze gegeven werd aan één volk in het bijzonder (Israël), door middel van speciale boodschappers (de profeten in het Oude Testament en de apostelen in het Nieuwe Testament).
2. Het is ook een 'bovennatuurlijke' openbaring, omdat ze voornamelijk tot uiting kwam in de persoon en het werk van Jezus.

De manier waarop de Bijbel deze openbaring uitlegt en beschrijft is zeggen dat God 'gesproken' heeft. De eenvoudigste manier om contact met elkaar te hebben is door middel van het gesprek. In onze woorden onthullen we wat er in ons omgaat. Dat geldt nog veel meer voor God, die zijn oneindige Geest aan onze begrensde geest heeft willen openbaren.

Openbaring
De mens leert God niet kennen door zijn eigen wijsheid, maar door Gods Woord. Niet door middel van het menselijk verstand, maar door de goddelijke openbaring. Omdat God zichzelf in Christus geopenbaard heeft, kan de christen vrijmoedig naar agnostici en bijgelovigen gaan en tegen hen zeggen zoals Paulus tegen de Atheners op de Areopagus zei: "Wat gij dan zonder het te kennen vereert, dat verkondig ik u" (Handelingen 17:23-24).

Het verschil tussen wetenschap en religie komt hieruit voort dat men dit belangrijke punt niet heeft ingezien. De op waarnememing beruste methode is voor het grootste gedeelte niet te hanteren op het gebied van de religie. De wetenschappelijke kennis neemt toe door observatie en experiment. Dit is mogelijk door waarnemingen van de vijf zintuigen. Maar als we het bovennatuurlijke onderzoeken, zijn er niet onmiddellijk gegevens voorhanden. God is noch tastbaar, noch zichtbaar, noch hoorbaar. Toch is er een tijd geweest dat Hij verkoos te spreken en een lichamelijke gestalte aan te nemen die gezien en betast kon worden. Daarom begon Johannes zijn brief met de verklaring: "Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben... verkondigen wij ook u..." (1 Johannes 1:1 en 2).

God heeft gehandeld
De blijde boodschap van het christendom beperkt zich niet tot een verklaring dat God gesproken heeft. Zij bevestigt ook dat God gehandeld heeft. Want we zijn niet alleen onwetend; we zijn zondig. Daarom is het niet voldoende dat God zich aan ons openbaart om een einde te maken aan onze onwetendheid. Hij moest ook iets doen om ons van onze zonden te verlossen.

Hij begon daarmee in de tijd van het Oude Testament:
- God riep Abraham weg uit Ur.
- God maakte Abraham en zijn afstammelingen tot een volk.
- God verloste hen van de slavernij in Egypte.
- God sloot een verbond met hen op de Sinaï.
- God bracht hen door de woestijn naar het beloofde land.
- God leidde en onderwees hen als zijn uitverkoren volk.

Maar dit alles was slechts een voorbereiding op zijn veel grotere daad, namelijk de verlossing in Christus. De mens moest bevrijd worden, niet uit de Egyptische slavernij, of uit de Babylonische ballingschap, maar uit de ballingschap en de slavernij der zonde. Dit was Jezus' belangrijkste doel hier op aarde. Hij kwam als Verlosser (Mattheüs 1:21, 1 Timotheüs 1:15 en Lucas 19:10). Hij was als de herder die het ene schaap dat de kudde kwijt was geraakt miste, en die eropuit ging om het te zoeken totdat Hij het vond (Lucas 15:3-7). Het christendom is een verlossingsgeloof, en in de niet-christelijke godsdiensten is er niets wat vergeleken kan worden met deze boodschap van een God die liefhad en die kwam tot een wereld van verloren zondaren, en ervoor stierf.

Het antwoord van de mens
God heeft gesproken. God heeft gehandeld. Van deze goddelijke woorden zijn het verslag en de verklaring in de Bijbel te vinden. En voor de meeste mensen blijft het daarbij. Wat hen betreft hoort wat God gezegd en gedaan heeft thuis in de geschiedenis; de Bijbel leeft niet voor hen. God heeft gesproken, maar hebben wij naar Hem geluisterd? God heeft gehandeld, maar hebben wij daar iets aan gehad?

Toch heeft Jezus beloofd: "Zoekt en gij zult vinden." Als we niet zoeken, zullen we ook niet vinden. De herder zocht totdat hij het verloren schaap gevonden had. De vrouw zocht totdat ze haar verloren penning gevonden had. Waarom zouden wij er minder voor moeten doen? God verlangt ernaar gevonden te worden, maar alleen door diegenen die Hem zoeken. We moeten ijverig zijn in het zoeken. Het gaat hier om een zo ernstige zaak dat we onze aangeboren luiheid en lusteloosheid moeten overwinnen en op onderzoek uitgaan. God heeft weinig geduld met beuzelaars, maar "Hij beloont hen die Hem ernstig zoeken" (Hebreeën 11:6).

Apathie en trots afleggen
We moeten nederig zijn in het zoeken. Apathie is voor sommigen misschien een struikelblok. Trots is een nog veel groter en vaker voorkomend struikelblok. We moeten erkennen dat onze geest, omdat deze beperkt is, niet in staat is God uit eigen kracht te ontdekken zonder dat Hij zichzelf openbaart. Dit wil niet zeggen dat we moeten ophouden rationeel te denken. Integendeel, we worden door de psalmist gemaand niet te zijn als een paard of een muildier zonder verstand. We moeten ons verstand gebruiken, maar we moeten ook de beperkingen ervan erkennen.

Jezus heeft gezegd: "Ik dank U, Vader, Heer van hemel en aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderen hebt geopenbaard." Dat is een van de redenen waarom Jezus van kinderen hield. Je kunt hun iets leren. Ze zijn niet trots, verwaand en kritisch. Wij hebben de open, nederige en ontvankelijke geest van een klein kind nodig. We moeten eerlijk zijn in het zoeken. We moeten naderen tot datgene wat zegt de openbaring van God zelf te zijn, niet alleen zonder trots, maar ook zonder vooroordelen; niet alleen nederig, maar ook open.

Toch staan veel vragenstellers klaar met hun oordeel over de Bijbel. Maar Gods belofte geldt alleen voor wie Hem oprecht zoekt (Jeremia 29:13). We moeten ons vooroordeel dus opzij zetten en ons openstellen voor de mogelijkheid dat er in het christelijk geloof toch wel iets waars zou kunnen zitten. We moeten in gehoorzaamheid zoeken. Dat is de moeilijkste opdracht die we hebben. We moeten er tijdens het zoeken op bedacht zijn niet alleen onze ideeën te moeten herzien, maar ook ons leven te moeten veranderen. De bijbelse boodschap bevat een morele uitdaging. Als die boodschap waar is, moet de uitdaging aangenomen worden. U kunt niet vrijblijvend aan een nauwkeurig onderzoek onderwerpen. U kunt Hem niet onder een microscoop leggen of een telescoop op Hem richten en zeggen: 'Wat interessant!' God is niet interessant. Hij brengt iets in je teweeg. Hetzelfde voor Jezus Christus.

Kleur bekennen
We hadden gedacht Hem intellectueel te kunnen onderzoeken en we komen tot de ontdekking dat Hij ons geestelijk onderzoekt. De rollen zijn omgedraaid. We kunnen Aristoteles bestuderen en worden daardoor intellectueel verrijkt. Maar als wij Jezus bestuderen, worden we op de meest radicale wijze in geestelijke verwarring gebracht. We worden gedwongen innerlijk een moreel standpunt in te nemen ten opzichte van Jezus. Een mens kan Jezus misschien bestuderen met intellectuele objectiviteit, maar hij kan dit niet doen vanuit een moreel neutraal standpunt. We moeten kleur bekennen. Daar komen we na onze ontmoeting met Jezus niet meer onderuit. We zijn begonnen in de rust van studeerkamer; we worden opgeroepen om een morele beslissing te nemen. Dat bedoelde Jezus toen Hij, zich richtend tot enkele gelovige Joden zei, dat zij kunnen weten of Jezus Christus de waarheid sprak of niet of wat hij leerde uit de mens was of niet (....). Maar aan die belofte is een morele voorwaarde verbonden. We moeten bereid zijn niet alleen te geloven maar ook te gehoorzamen. We moeten bereid zijn Gods wil te doen als Hij deze openbaart.

Zoeken ongeacht consequenties
We moeten alle apathie, trots, vooroordeel en zonde afleggen en God zoeken, ongeacht de consequenties. Van alle hindernissen die we -als we gericht zoeken- op onze weg tegen kunnen komen, zijn de laatste twee het moeilijkst te nemen: intellectueel vooroordeel en morele koppigheid. Het zijn beide uitingen van angst en angst is de grootste vijand van de waarheid. Angst werkt verlammend op het zoeken. We weten dat het een onwelkome ervaring zou zijn als we God zouden vinden en Jezus Christus zouden aannemen. Het zou betekenen dat we onze levensbeschouwing en onze levenswijze geheel zouden moeten herzien. En een mengeling van intellectuele en morele lafheid doet ons aarzelen. We vinden niet, omdat we niet zoeken. En we weten dat de enige zekere manier om niet te vinden is: niet zoeken.

Stel je dus open voor de mogelijkheid dat jij het bij het verkeerde eind zou kunnen hebben en Christus het bij het juiste. En als jij eerlijk, nederig en gehoorzaam God wilt zoeken, ga dan naar het boek dat pretendeert Zijn openbaring te zijn. Ga dan in het bijzonder naar de evangeliën, die het verhaal van Jezus Christus vertellen. Geef Hem de kans een ontmoeting met jou te hebben en te bewijzen dat Hij echt is. Kom met volledige openheid van hart en geest, bereid om God te geloven en te gehoorzamen als Hij jou overtuigt. Lees het Evangelie van Marcus of dat van Johannes. Begin van het evangelie van Johannes. Jij zou zo'n evangelie in één ruk moeten lezen, bij voorkeur in een moderne vertaling om het ten volle op je te laten inwerken. Dan zou jij het langzaam kunnen herlezen, één hoofdstuk per dag.

Vóór je gaat lezen, bid dan ongeveer in deze trant: "God, als u bestaat (wat ik niet weet) en dit gebed kunt horen (wat ik ook niet weet), wil ik U zeggen dat ik eerlijk op zoek ben naar de waarheid. Laat me zien of Jezus uw Zoon is en de Verlosser van de wereld. En als U me overtuigt, wil ik me aan U toevertrouwen, als mijn Heiland en U volgen als mijn Heer".

Niemand kan zoiets bidden en dan teleurgesteld worden. God is aan niemand nog iets verschuldigd. Hij antwoordt allen die oprecht en eerlijk zoeken. Christus' belofte is duidelijk genoeg: "Zoekt en gij zult vinden."


Bijbelteksten
Mattheus  9  : 36  t/m 37
Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben. Toen zeide Hij tot zijn discipelen: De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig.?(NBG- vertaling)

Jezus keek naar de menigte mensen en zag dat zij voortgejaagd en afgemat waren. Dat is nog steeds zo. Waarschijnlijk is het nog veel erger. Kijk maar om je heen. Mensen rennen, jagen, haasten. Zij zijn druk, druk en nog eens druk. Heb je ooit wel eens het idee gehad dat je geleefd werd door de dingen, in plaats dat jij de dingen in de hand had, en er zelf richting aan gaf? Velen van ons zijn voortgejaagd en afgemat. 3 miljoen Nederlanders hebben last van vermoeidheid. 1,7 miljoen mensen leven in Nederland onder te hoge stress. 10% van de beroepsbevolking heeft last van een ?burnout?.

Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf
2 Korinthiers  4  : 1  t/m 10
Daarom, nu wij deze bediening hebben, die ons door barmhartigheid is toevertrouwd, verliezen wij de moed niet, maar hebben wij verworpen alle schandelijke praktijken, die het licht niet kunnen zien, daar wij niet met sluwheid omgaan of het woord Gods vervalsen, maar de waarheid aan het licht brengen en zo bij elk menselijk geweten onze eigen aanbeveling zijn voor het oog van God. Indien dan nog ons evangelie bedekt is, is het bedekt bij hen, die verloren gaan, ongelovigen, wier overleggingen de god dezer eeuw met blindheid heeft geslagen, zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het evangelie der heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is. Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here, en onszelf als uw dienaren om Jezus wil. Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus. Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons: in alles zijn wij in de druk, doch niet in het nauw; om raad verlegen, doch niet radeloos; vervolgd, doch niet verlaten; ter aarde geworpen, doch niet verloren; te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare. (NBG-vertaling)

Openllijke verkondiging van de waarheid
Daarom geven wij de moed niet op, nu wij door Gods ontferming met deze dienst zijn belast. Wij laten ons niet in met laffe heimelijkheid, wij gaan niet met sluwheid te werk en wij vervalsen Gods woord niet. Door de waarheid openlijk te verkondigen bevelen wij ons aan bij het geweten van alle mensen, ten overstaan van God. En als er nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, dan toch alleen voor hen die verloren gaan, voor de ongelovigen; hun denken is door de god van deze wereld zo verblind, dat zij de glans niet ontwaren van het evangelie van de heerlijkheid van Christus, die het beeld van God is. Wij verkondigen immers niet onszelf, maar wij verkondigen Jezus Christus als de Heer en onszelf als uw dienaren omwille van Jezus. Dezelfde God die gezegd heeft: "Uit de duisternis zal licht schijnen", heeft zijn licht laten schijnen in ons hart om de kennis te laten stralen van zijn heerlijkheid, die ligt over het gelaat van Jezus Christus.

Vol goede moed bij tegenslag
Maar wij dragen deze schat in aarden potten, en zo blijkt dat die overgrote kracht van God komt en niet van ons. Van alle kanten worden wij belaagd maar we zitten niet in het nauw; we zijn radeloos maar niet ten einde raad; we worden opgejaagd maar niet in de steek gelaten; neergeveld maar niet gedood. Altijd dragen wij het sterven van Jezus in ons lichaam mee, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbaart. (Willibrord-vertaling)

Er is bij een ongelovige altijd een spirituele dimensie in zijn weerstand tegen het evangelie en verstandelijke beschouwingen zijn nooit in en van zichzelf voldoende om een ongelovige hart te bekeren. Gebed en geestelijke oorlogvoering zijn daarbij altijd nodig.
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Is dit alles? (Youtube liedje van "Doe Maar")
 Oprichter Alpha-cursus (cursus over het christelijk geloof) was eerst atheïst
 Wat als het waar zou zijn? (Youtube) van Martin Brand

 


  Terug


Versie december 2009