hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Ziekte

Categorie
Gezondheid en de Bijbel

Toelichting
Hoewel we, zeker in het Oude Testament, wel zien dat God soms zonde bestraft met ziekte, mogen we er nooit vanuit gaan dat elke ziekte een straf van God voor bepaalde zonden is. Aids lijkt bij uitstek een ziekte te zijn, waarvoor de directe verantwoordelijkheid in het gedrag van mensen zelf ligt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij dit niet het geval is, bijvoorbeeld bij bloedtransfusie. Maar over het algemeen is de overdracht van deze ziekte direct gerelateerd aan het (zondige) gedrag van de mensen zelf in bijvoorbeeld polygamie en buitenechtelijke sexuele relaties. Het is wat dat betreft eigenlijk niet zozeer een straf van God, maar een logisch gevolg van ons gedrag. Als alle mensen zich aan Gods richtlijnen op seksueel gebied (o.a. monogamie en trouw aan aan één partner) hielden, zou Aids nooit het enorme omvangrijke probleem zijn geworden dat het vandaag de dag is. Wij mensen zijn hier dus zelf verantwoordelijk voor. Het is daarom oneerlijk om God de schuld te geven van Aids. De enige bij wie we de schuld in de schoenen kunnen schuiven, is de mens zelf.

We zien bij God dan ook niet een houding als die van een meedogenloze rechter ten opzichte van Aids, maar veeleer die van een liefhebbende en bewogen Vader. Hoewel Hij het gedrag wat (in de meeste gevallen) besmetting met HIV heeft veroorzaakt zeker afkeurt, heeft Hij veel liefde en bewogenheid voor degenen die lijden aan Aids. Daarbij leeft Hij net zoveel mee met mensen die door hun eigen fouten Aids hebben gekregen, als met mensen die er zelf niets aan konden doen. Als we kijken naar de God van de bijbel, kunnen we ervan uitgaan dat elke ziekte Zijn hart breekt en dat het zien van al het lijden rondom Aids hem veel verdriet doet, ookal hebben de meeste mensen het zichzelf als het ware aangedaan. God voelt niet een soort genoegdoening (eigen schuld, dikke bult. Hij is veel meer verlangend nieuwe kansen te geven. Soms gebeurt het dan ook dat God mensen met Aids geneest.

(Bron : Vragen Helpdesk Live)

Bijbelteksten
Exodus  23  : 25  t/m 26
Maar gij zult de Here, uw God, dienen; dan zal Hij uw brood en uw water zegenen en Ik zal ziekte uit uw midden verwijderen. Geen vrouw in uw land zal een misgeboorte hebben of onvruchtbaar zijn. Het getal uwer dagen zal Ik vol maken. (NBG-vertaling)

Als een volk leeft volgens de regels van de Bijbel, dan zal de onvruchtbaarheid en het aantal misgeboorten drastisch afnemen, had God beloofd. Natuurlijk wordt hier ook een speciale zegen van God bedoeld als beloning voor gehoorzaamheid.
Johannes  9  : 1  t/m 3
"En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. En zijn discipelen vroegen Hem en zeiden: Rabbi, wie heeft gezondigd, deze of zijn ouders, dat hij blind geboren is? Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar de werken Gods moesten in hem openbaar worden."
Johannes  11  : 4

En toen Jezus dat hoorde, zei Hij: Deze ziekte is niet tot de dood, maar is er met het oog op de heerlijkheid van God, opdat de Zoon van God erdoor verheerlijkt wordt. (HSV-vertaling)

 

Toen Jezus dit hoorde zei hij: ?Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God, zodat de Zoon van God ge?erd zal worden.? (NBV-vertaling)

 

De ziekte van Lazarus was tot heerlijkheid van God.


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009