hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Leiding (Hoe herken je de leiding van God?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting
Keuzes maken
Het leven zit vol met keuzes. Belangrijke en mindere belangrijke. De consequenties van die keuzes kunnen ons leven enorm beïnvloeden. De keuze met wie je bijvoorbeeld trouwt of de baan die je zou willen hebben na een studie. God is zo betrokken op het leven van de mens dat Hij hem graag wil helpen bij de keuzes die hij maakt. God belooft dat Hij de mens zal leiden die Hem volgt. Het is in eerste instantie goed om te beseffen dat het hierbij gaat om een proces. Als je Jezus blijft volgen zul je zijn stem beter leren verstaan om keuzes te maken. Jezus gebruikt het natuurlijke beeld van een herder met schapen die hem volgen om dit te illustreren ’de schapen volgen hem omdat ze zijn stem kennen’ (Johannes 10:4). Je zult Gods stem moeten leren onderscheiden van de stem van de duivel, de stem van je eigen emoties en verlangens, en de druk die anderen, bewust of onbewust op je leggen om bepaalde dingen wel of niet te doen.

Stem van God
Maar hoe weet je nu wat de stem van God is? Hier volgen drie aandachtspunten:

1. De Bijbel
God zal nooit zijn Woord tegenspreken. Als je een stem hoort, of een gedachte krijgt die tegen je zegt dat het prima is overspel te plegen dan kun je zeker weten dat die stem niet de waarheid spreekt. In Exodus 20:14 verbied God dit uitdrukkelijk. Het is dus waardevol bij de keuzes in je leven om goed op de hoogte te zijn van wat God in de Bijbel al gesproken heeft.

2. Karakter van de stem
De stem van God is kalm, rustig en vertrouwenwekkend. God ontmoet je in de stilte. Andere gedachten of stemmen in je hart kunnen vaak zo heftig en onrustig zijn. Bovendien spreekt God met autoriteit, met een soort rustige zekerheid. Je moet het leren die stem te onderscheiden van anderen.

3. Geen mechanische regel
De mens wil graag dat hij precies kan zeggen: dit is God en dit is God niet. Maar het gaat om een persoonlijke relatie. De enige veilige bescherming om niet misleid te worden is om van Jezus te houden. Hoe meer wij Hem liefhebben hoe beter wij in staat zullen zijn om Zijn stem te herkennen. Het heeft te maken met het liefhebben van Jezus als Persoon.

Een aantal praktische aandachtspunten zijn:
a. Je gezonde verstand; een mens schakelt zijn verstand niet uit wanneer hij Jezus volgt. Wel kan het nodig zijn dat God bepaalde denkwijzen corrigeert.
b. Raadpleeg mensen die God volgen en Hem kennen. De beslissing is uiteindelijk een zaak tussen God en jou.
c. Haastige spoed is zelden goed.

(Bron : Vragen Helpdesk live)

Bijbelteksten
1 Koningen  19  : 9  t/m 13
"Hij kwam daar bij een spelonk, waar hij overnachtte. En zie, het woord des Heren kwam tot hem en Hij zeide tot hem: Wat doet gij hier, Elia? Daarop zeide hij: Ik heb zeer geijverd voor de Here, de God der heerscharen, want de Israelieten hebben uw verbond verlaten, uw altaren omvergehaald en uw profeten met het zwaard gedood, zodat ik alleen ben overgebleven, en zij trachten mij het leven te benemen.Daarop zeide Hij: Treed naar buiten en ga op de berg staan voor het aangezicht des Heren. En zie, toen de Here juist zou voorbijgaan, was er een geweldige en sterke wind, die bergen verscheurde en rotsen verbrijzelde, die voor de Here uitging. In de wind was de Here niet. En na de wind een aardbeving. In de aardbeving was de Here niet. En na de aardbeving een vuur. In het vuur was de Here niet. En na het vuur het suizen van een zachte koelte. Zodra Elia dit hoorde, omwond hij zijn gelaat met zijn mantel, ging naar buiten en bleef in de ingang van de spelonk staan. En zie, er kwam tot hem een stem, die sprak: Wat doet gij hier, Elia?" (NBG-vertaling)

Elia ontmoet God in de stilte.
Psalmen  32  : 8
"Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn." (Statenvertaling)

God zal je leren en onderwijzen met betrekking tot de weg die je gaan moet; God zal je raad geven, Zijn oog is op jou.
Psalmen  139

Spreuken  12  : 15
"De weg des dwazen is recht in zijn ogen; maar die naar raad hoort, is wijs." (Statenvertaling)
Spreuken  15  : 22
"Plannen mislukken bij gebrek aan overleg, maar door de veelheid van raadgevers komt iets tot stand." (NBG-vertaling)
Jesaja  42  : 2
"Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn [stem] verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten." (Statenvertaling)

De stem van God is kalm, rustig en vertrouwenwekkend.
Jakobus  4  : 13  t/m 17
En nu dan u die zegt: Wij zullen vandaag of morgen naar die en die stad reizen, en daar een jaar doorbrengen en handeldrijven en winst maken, u, die niet weet wat er morgen gebeuren zal, want hoe is uw leven? Het is immers een damp, die voor een korte tijd verschijnt en daarna verdwijnt. In plaats daarvan zou u moeten zeggen: Als de Heere wil en wij leven, dan zullen wij dit of dat doen. Maar nu roemt u in uw hoogmoed. Al zulk soort roem is slecht. Wie dan weet goed te doen, en het niet doet, voor hem is het zonde. ?(HSV-vertaling)

De onzekerheid van het leven
Er zijn mensen onder u die zeggen: "Vandaag of morgen gaan naar die en die stad om zaken te doen. Wij zullen er een jaar blijven en goed winst maken." Hoe weet u wat er morgen met u zal gebeuren? Uw leven lijkt op een damp, die er nu is en straks weer verdwijnt. U kunt beter zeggen: "Als de Here het wil, zullen wij leven en dit of dat doen." Maar de manier waarop u nu praat, getuigt van zelfingenomenheid. Dat is niet goed. Als u weet dat u iets moet doen maar het nalaat, zondigt u. (Het Boek)

Soms kun je plannen maken alsof jij alles zelf in de hand hebt. Dat is niet zo. Misschien heeft God wel heel andere dingen voor je in gedachten. Wees dus maar wat bescheidener. Verder noemt Jakobus het verkeerd als je de kans om iets goed te doen niet aangrijpt.

Bron : "Elke dag met God", bijbels dagboek IBB, blz. 278(geel)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009