hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Berouw (Hoe proberen mensen het verleden te herstellen?)

Categorie

Toelichting
Drie manieren waarop mensen proberen het verleden te herstellen

Ontkenning
De eerste manier is alles afwimpelen, alleen in het heden leven en misschien in de toekomst. Dit noemen we ontkenning. Eenvoudig gezegd: het verleden dient geen enkel praktisch doel. Denk er maar niet over na. Sta niet stil bij de brokken die je hebt gemaakt. Vraag je niet af of er nog iets moet worden opgeruimd. Dit kan een tijdje werken. Er zijn vele mensen die het verleden domweg bedelven onder een deken van afleidingen. Met andere woorden, ze rennen voor het verleden uit. Koop nieuwe dingen, bouw nieuwe vriendschappen op, neem een nieuwe baan, zoek nieuwe activiteiten. Blijf rennen. Ze menen dat ze het verleden kunnen voorblijven.

Accepteren en ermee leren leven
Een tweede manier om met het verleden om te gaan, is de last te accepteren en ermee te leren leven. Het betekent dat je verder moet met het toenemende gewicht van wat er is gebeurd. Je ziet dat het leven steeds trager wordt en de last steeds zwaarder. Ik denk dat Saul, koning van Israël, in die categorie valt. In plaats van zijn eigen tekortkomingen - ofwel zijn lasten - onder ogen te zien, werd hij geobsedeerd door de jonge David en joeg hem door de hele woestijn achterna, met de bedoeling hem te doden. Had hij maar zichzelf en zijn eigen last onder ogen willen zien. Maar het leek hem eenvoudiger de last van het verleden te dragen en geobsedeerd te worden door David. Ik durf te wedden dat er veel mensen zijn die zo leven. Ze zijn eenvoudig tot de conclusie gekomen dat hun last tot de vaste lasten van het huishouden behoort. Ze doen wat ze kunnen in de gegeven omstandigheden, maar de last van het verleden zal altijd meewegen tijdens hun levensreis.

Herstel het verleden
Een derde manier waarop we met het verleden kunnen omgaan is het verleden te herstellen. Dit is de gunstigste optie, die mogelijk wordt gemaakt door de genade van Jezus Christus en zijn dood aan het kruis. Het herstel van het verleden begint met berouw. Het woord is een vertaling van het Griekse woord metanoia, dat de Grieken gebruikten om een spijtbetuiging te beschrijven, of om van gedachten of van richting te veranderen. Berouw is niet per se een godsdienstig woord. Het woord metanoia is afkomstig uit de oudheid, waar reizigers het moesten doen met weinig wegen, en waar ze geen wegwijzers, lichten of landkaarten tot hun beschikking hadden. Verdwalen was heel gewoon. Het betekende dat de reiziger, op het moment dat hij onzeker werd over zijn positie, moest stoppen en zeggen: "Ik ben verdwaald." Daarna keerde hij op zijn schreden terug, totdat hij weer op het juiste pad aankwam. In de Bijbel wijzen woorden als zonde (betekenis: 'het doel missen'), verloren, zoeken, berouw, gered (of behouden) en gevonden allemaal op het herstel van het verleden. Ze beschrijven het proces waardoor een verlossend God, die altijd een open oor heeft voor een berouwvol mens, zich in liefde naar ons uitstrekt en de last wegneemt die we zo lang hebben meegedragen.

Zoals je een veld verzorgt door het vrij te maken van grote en kleine stenen, verzorg je het innerlijk leven door op zoek te gaan naar gebeurtenissen en reacties waarmee je God en de mensen om je heen pijn hebt gedaan. Ze moeten worden benoemd en je moet de verantwoordelijkheid ervoor nemen. Dat is belangrijk. Je zoekt geen verontschuldiging of verklaring, maar neemt de schuld op je en vraagt: "Wat kan ik doen om het weer goed te maken?"

Berouw
Als kind omschreef je berouw: spijt hebben van je zonden. Als volwassene gebruik je er wat moeilijker woorden voor. Maar het gaat eigenlijk om hetzelfde. Als we ouder worden, wordt het voor ons een probleem om telkens maar weer zonden op te biechten. We worden 'slimmer' en ontwikkelen allerlei manieren om maar geen spijt te hoeven hebben. We zoeken redelijke verklaringen waarmee we onze verantwoordelijkheid proberen te ontlopen. We geven anderen de schuld, of het systeem, of we voeren verzachtende omstandigheden aan. Als het maar helpt om niet een al te slecht gevoel over jezelf te krijgen. Het probleem is dat, naarmate onze uitvluchten geraffineerder worden, de last ook toeneemt.

Berouw is meer dan spijt hebben van je zonden. Het is allereerst het ontnuchterende besef dat er diep in je binnenste stenen liggen, misschien onzichtbaar op dit moment, die zomaar te voorschijn kunnen komen, en waarvoor je de genade van God nodig zal hebben. Berouw is dus: onder ogen zien wat je hebt aangericht en de pijn erkennen die je anderen hebt berokkend, zonder daarvoor enige verontschuldiging te zoeken.

Berouw is onmisbaar voor het veerkrachtige leven. Het wordt een geestelijke gewoonte die je regelmatig moet beoefenen. En wanneer je God met een open hart tegemoet treedt en niets achterhoudt en wanneer je geheel vertrouwt op de liefde en genade van Jezus, wordt de last weggenomen. Let maar eens op een veerkrachtig mens. Om met de woorden van Jesaja te spreken: "Hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput (Jesaja 40:31)." Dat is de weg van de veerkrachtige mens, die telkens weer zijn last aflegt door de regelmatige discipline van berouw.

Bron : "Breng veerkracht in je leven" van Gordon Macdonald, uitgeverij Gideon, blz. 157 t/m 164

Bijbelteksten
Jesaja  40  : 31
Maar wie de HERE verwachten, putten nieuwe kracht; zij varen op met vleugelen als arenden; zij lopen, maar worden niet moede; zij wandelen, maar worden niet mat. (NBG-vertaling)

Berouw is onmisbaar voor het veerkrachtige leven. Het wordt een geestelijke gewoonte die je regelmatig moet beoefenen. En wanneer je God met een open hart tegemoet treedt en niets achterhoudt en wanneer je geheel vertrouwt op de liefde en genade van Jezus, wordt de last weggenomen. Let maar eens op een veerkrachtig mens. Om met de woorden van Jesaja te spreken: "Hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput." Dat is de weg van de veerkrachtige mens, die telkens weer zijn last aflegt door de regelmatige discipline van berouw.

Bron : "Breng veerkracht in je leven" van Gordon Macdonald, uitgeverij Gideon, blz. 157 t/m 164
Jeremia  31  : 19

Want nadat ik bekeerd was, heb ik berouw gekregen. (HSV-vertaling)


Lukas  15  : 17  t/m 18
Toen kwam hij (= de verloren zoon) tot zichzelf en zeide: "Hoeveel dagloners van mijn vader hebben brood in overvloed en ik kom hier om van de honger. Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u." (NBG-vertaling)

Toen de Here Jezus beschreef wat berouw is, vertelde Jezus het verhaal van de verloren zoon: een jongeman die minstens de helft van zijn vaders rijkdom erdoor joeg totdat zijn leven één grote puinhoop was. Toen hij zo diep was gezonken dat de varkens het beter hadden dan hij, erkende hij eindelijk dat hij de weg was kwijtgeraakt. Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: `Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u' (Lukas 15:17-18). Dat zijn de woorden van iemand die zegt: "Ik ben verdwaald!" Ik heb gezondigd (het doel gemist). Wie dat zegt, slaat de spijker op z'n kop.

Bron : "Breng veerkracht in je leven" van Gordon Macdonald, uitgeverij Gideon, blz. 157 t/m 164

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009