hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Wortel(s) : Wat zijn de wortels van ons geloof?

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Leven putten uit Gods Woord

Als God de eerste plaats in ons hart inneemt en de ‘ultieme prioriteit’ van ons leven is, moeten we een wortelstelsel ontwikkelen dat diep in Hem verankerd is. Net als de wortels van een plant, die zich onder de grond bevinden, moeten jij en ik –uit het zicht van anderen en alleen met God- uit Hem alles putten wat we nodig hebben om het overvloedige leven dat Hij Zijn kinderen beloofd heeft te kunnen leiden (Johannes 10:10).

 

Wortels zijn onzichtbaar

Net als bij ficussen of welke andere plant ook, bevinden je geestelijke wortels zich onder de grond, onzichtbaar voor anderen. Ik doel op je privé-leven, je verborgen leven, het geheime leven met God waarvan je mag genieten buiten het gezichtsveld van anderen. We willen dat wat andere mensen van ons leven zien –het publieke deel, als het ware- een bepaalde vorm van ontzag en verwondering opwekt. We willen dat de kracht die voor iedereen zichtbaar is, verklaard kan worden door wat zich in het verborgene afspeelt, tussen God en ons.

 

Hoe groter het deel is van je dag –van je leven- dat je doorbrengt in de stilte, in reflectie, in gebed (met bijbelstudie), met plannen en voorbereiden, des te groter zal de effectiviteit, de impact en de kracht zijn van dat deel van je leven dat zichtbaar is. De impact die je bediening voor mensen heeft, staat in directe relatie met de hoeveelheid tijd die je zonder andere mensen en met God doorbrengt. En onze effectiviteit in het werk van de Here vereist wijze beslissingen met betrekking tot tijd. We moeten ‘nee’ zeggen, niet alleen tegen dingen die verkeerd en zondig zijn, maar ook tegen dingen die plezierig zijn, nuttig en goed, wanneer ze ons belemmeren en hinderen in onze eerste plichten en onze belangrijkste taak.

 

Talenten ontwikkelen zichzelf in eenzaamheid; het talent van geloof, van meditatie en het zien van het onzichtbare. God roept ons op om deze wereld achter ons te laten, opdat onze wortels diep in Hem groeien.

 

Wortels zijn bedoeld voor het opnemen van voedingsmiddelen

Wat gebeurt er wanneer we ons terugtrekken om bij God te zijn en tijd door te brengen met bijbelstudie en gebed? We ontvangen. we nemen iets op. We worden gekoesterd en gevoed. We stellen onze geestelijke gezondheid en onze geestelijke groei veilig. Wanneer we tijd doorbrengen met Christus, voorziet Hij ons van kracht en moedigt Hij ons aan Zijn wegen na te volgen.

 

Wortels doen dienst als opslag

Wortels dienen als reservoir voor wat we nodig hebben. Jeremia 17:8 vertelt ons dat iemand die op de Heer vertrouwt, zal zijn als een boom, aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat en het niet merkt, als er hitte komt, maar welks loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen. Deze ziel die op God vertrouwt, die z’n wortels gebruikt om het leven gevende water te verzamelen, zal over een aantal kwaliteiten beschikken.


Ten eerste zal ze niet bang zijn voor de verschroeiende hitte, zelfs als deze dagen zich aaneenrijgen tot een jaar van droogte. In plaats daarvan zal ze de hitte verdragen en zullen haar bladeren groen blijven. Het reservoir dat ze heeft aangelegd, bestaande uit gedeeltes van Gods Woord, zal haar in staat stellen vurige beproevingen te doorstaan, hoe lang die ook duren.

 

Ze zal ook niet nalaten vrucht te dragen. Ze zal niet ophouden met het voortbrengen van vruchten, zelfs in tijden van droogte. Door de opgeslagen voedingsmiddelen die ze van God Zelf heeft ontvangen zal ze als een boom des levens zijn – die vrucht draagt op haar tijd en soms zelfs buiten het seizoen (Psalmen 1:3). Wanneer jij en ik regelmatig de benodigde verfrissingen tot ons nemen, geput uit het Woord van God, dan zal Hij in ons een reservoir scheppen van hoop en kracht in Hem. Dan zullen we als we moeilijke periodes doormaken niet uitgeput raken. We zullen niet opdrogen, instorten of sterven. We zullen niet zonder brandstof komen te zitten, omvallen, oververmoeid raken of het opgeven. In plaats daarvan zullen we eenvoudigweg putten uit ons verborgen reservoir van verfrissing en alles wat we nodig hebben tevoorschijn halen uit dat wat God ons gegeven heeft. We zullen in staat zijn voort te gaan  ‘van kracht tot kracht’ (Psalmen 84:8).

 

Wortels geven steun

Zonder een goed ontwikkels wortelstelsel worden we topzwaar. Boven de grond verschijnt een indrukwekkend zwaar bladerdak, maar onder de grond zit niets om dat gewicht te ondersteunen. Zonder een netwerk van sterke wortels zullen we vroeger of later stokken en touwen nodig hebben om overeind te blijven tot de volgende storm opsteekt en we opnieuw omvallen. Maar met sterke gezonde wortels krijgt geen enkele wind ons omver. Wanneer we een sterk wortelstelsel hebben, kunnen ook wij de kracht ontwikkelen die nodig is om stevig te staan, ondanks de druk van het leven!

 

Bron : “Een vrouw naar Gods hart” van Elizabeth George, blz. 28-34


Bijbelteksten
Jeremia  17  : 7  t/m 8

Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. Hij zal zijn als een  boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop.(SV: rivier) Hij merkt het niet als er hitte komt,  zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen. (HSV-vertaling)

Gezegend is de man die op de Heer vertrouwt. Hij zal zijn als een boom aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat en het niet merkt als er hitte komt, maar wiens loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen

In de Bijbel worden gelovigen vergeleken met bomen. God belooft dat -als we op Hem vertrouwen- we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en vruchtdragen. Het geheim van een vruchtbaar leven ligt volgens Jeremia in het onzichtbare. Het zijn de wortels die kracht en vitaliteit aan een boomstam en de takken geven. Zonder sterke wortels kunnen we geen vruchtdragen. En zonder sterke wortels kunnen we de stormen in het leven niet trotseren. Als ons leven geworteld en gegrond is in het Woord van God (Psalm 1:2-3) én in Gods bovennatuurlijke liefde (Efeziërs 3:18), dan belooft God dat we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en dat ons geloof en vertrouwen zal groeien.

Bron : "Gods seizoenen in ons leven" uit "Vrij Zijn", december 2011, nummer 10

Wortels dienen als reservoir voor wat we nodig hebben. Jeremia 17:8 vertelt ons dat iemand die op de Heer vertrouwt, zal zijn als een boom, aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat en het niet merkt, als er hitte komt, maar welks loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen. Deze ziel die op God vertrouwt, die z’n wortels gebruikt om het leven gevende water te verzamelen, zal over een aantal kwaliteiten beschikken.


Ten eerste zal ze niet bang zijn voor de verschroeiende hitte, zelfs als deze dagen zich aaneenrijgen tot een jaar van droogte. In plaats daarvan zal ze de hitte verdragen en zullen haar bladeren groen blijven. Het reservoir dat ze heeft aangelegd, bestaande uit gedeeltes van Gods Woord, zal haar in staat stellen vurige beproevingen te doorstaan, hoe lang die ook duren.

 

Ze zal ook niet nalaten vrucht te dragen. Ze zal niet ophouden met het voortbrengen van vruchten, zelfs in tijden van droogte. Door de opgeslagen voedingsmiddelen die ze van God Zelf heeft ontvangen zal ze als een boom des levens zijn – die vrucht draagt op haar tijd en soms zelfs buiten het seizoen (Psalmen 1:3). Wanneer jij en ik regelmatig de benodigde verfrissingen tot ons nemen, geput uit het Woord van God, dan zal Hij in ons een reservoir scheppen van hoop en kracht in Hem. Dan zullen we als we moeilijke periodes doormaken niet uitgeput raken. We zullen niet opdrogen, instorten of sterven. We zullen niet zonder brandstof komen te zitten, omvallen, oververmoeid raken of het opgeven. In plaats daarvan zullen we eenvoudigweg putten uit ons verborgen reservoir van verfrissing en alles wat we nodig hebben tevoorschijn halen uit dat wat God ons gegeven heeft. We zullen in staat zijn voort te gaan ‘van kracht tot kracht’ (Psalmen 84:8).

 

Bron : "Een vrouw naar Gods hart" van Elizabeth George, blz. 28-34 


Johannes  10  : 10

De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en verloren te laten gaan; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben. (HSV-vertaling)

Als God de eerste plaats in ons hart inneemt en de 'ultieme prioriteit' van ons leven is, moeten we een wortelstelsel ontwikkelen dat diep in Hem verankerd is. Net als de wortels van een plant, die zich onder de grond bevinden, moeten jij en ik -uit het zicht van anderen en alleen met God- uit Hem alles putten wat we nodig hebben om het overvloedige leven dat Hij Zijn kinderen beloofd heeft te kunnen leiden.

Bron : "Een vrouw naar Gods hart" van Elizabeth George, blz. 28-34


Romeinen  11  : 16  t/m 24  (C)
En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook. Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u. U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt. Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees. Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart. Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden. En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten. Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom. (HSV-vertaling)

In Romeinen 11 trekt de apostel Paulus de vergelijking tussen gelovigen in Jezus en een olijfboom. Zoals een boom diepgeworteld moet zijn om bij stormen stand te kunnen houden, zo heeft ook onze geloofsgemeenschap "diepe wortels' nodig. De Heilige Schriften bevatten waarschuwingen voor vele misleidingen en "stormen" van valse leringen die in de laatste dagen tekeer zullen gaan tegen de gemeenschap van Jezus. (Mattheüs 24:4-4, 11-24; Romeinen 16:17-18; 2 Tessalonicenzen 2:2-4). We hebben Gods volledige openbaring nodig om de wortels van ons geloof te versterken, zowel in ons dagelijks leven als in onze theologie. (Efeziërs 4:14).

Als we ons zelf zien als een deel van de Olijfboom waar Romeinen 11 over spreekt, dan is de Geest van God de vruchtbare sap die voeding en water geeft vanuit onze wortels in het Oude Testament naar de fruit beladen takken van gelovigen. Een gedeeltelijk ontwortelde boom is afgesneden van veel van zijn kracht. Helaas weerspiegelen wortels zonder grond veel van de staat van de gemeente gedurende haar geschiedenis. Vee oude en opnieuw opkomende ketterijen zoals gnosticisme en vervangingstheologie zijn ontstaan door een misverstand of verkeerd gebruik van het Woord van God in het Oude Testament. Daarom is het, voor onze wandel met God vandaag, van zeer groot belang om de waarde te erkennen van het Oude Testament.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen
Romeinen  11  : 18
Dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. (NBV-vertaling)

U bent maar een tak en niet de wortel, die alle takken draagt.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009