hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Engel(en)

Categorie

Toelichting

Gewone engelen en bijzondere engelen

Vele keren horen wij in de Bijbel over engelen. Soms zijn het "gewone" engelen, soms zijn het "bijzondere" engelen, zoals aartsengelen, cherubs en serafs. Een aantal keren horen wij over een heel bijzondere engel, die meer en groter blijkt te zijn dan een engel, ook al wordt Hij "engel" genoemd. We hebben het hier over die Engel, die in eerste instantie "de Engel des HEREN" wordt genoemd. Zijn Naam: Engel = bode, afgezant, vertegenwoordiger van. HERE = de Naam van de Here God: Jahweh. Het gaat hier dus over een afgezant van de Here God, die een heel aparte plaats inneemt in de hemel. Hij is niet een gewone engel. Hij is de speciale afgezant en vertegenwoordiger van de Here God. 

 

Door de eeuwen heen heeft men bij het lezen over deze engel de overtuiging gehad, dat het hier ging om de Oud Testamentische voorafschaduwing van de Here Jezus, die pas in de Nieuw Testamentische tijd openbaar zou worden en die men in de Oud Testamentische tijd niet bij de naam "Jezus" kende, ook al wist men dat Hij komen zou en al had men vele namen voor Hem bedacht. De Naam "Jezus" was daar echter niet bij.

 

Bron : http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies/studieslezen/deengeldesHeren.html

Engelen komen in het Oude en Nieuwe Testament heel vaak voor. Er zijn bijna driehonderd teksten in de Bijbel over engelen. Het zijn knechten van God en ze voeren voor Hem belangrijke opdrachten uit. Zij hebben verschillende functies en kunnen op een bovennatuurlijke manier ingrijpen in het dagelijks leven van mensen op aarde. Ze verschijnen soms als machtige wezens, maar in verreweg de meeste gevallen doen ze onzichtbaar hun werk.

(Bron : Vragen Helpdesk Live)


Bijbelteksten
Genesis  1  : 1
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Statenvertaling)

Voordat God de mens schiep, creëerde Hij de engelen in de hemel. Hij begiftigde hen met bovennatuurlijke kracht en een vrije wil.
Psalmen  8  : 5
Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet? Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt, en hem met heerlijkheid en luister gekroond.

Voor de engelen begon de grote test toen God hen in de hemel meedeelde dat hij opnieuw zou gaan scheppen: een mens van vlees en bloed. Deze mens zou de kroon op zijn schepping worden.
Jesaja  14  : 12  t/m 14
Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. (NBG-vertaling)

Eén van de aartsengelen rebelleerde tegen Gods plan. Hij werd jaloers en gebruikte zijn vrije wil om Gods plan te betwisten. Hij weigerde de mens te dienen en wilde Gods plaats op de troon innemen en alle eer ontvangen die alleen de Schepper toekomt. Dit is de zondeval in de hemel geweest. Lucifer (de duivel) werd Gods tegenstander en nam in zijn val een derde van de engelen met zich mee.
Mattheus  13  : 24  t/m 30
Hij hield hun een andere gelijkenis voor: "Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. De knechten kwamen de heer des huizes vragen: "Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?" Hij antwoordde: "Dat is het werk van een vijand." De knechten zeiden tegen hem: "Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?" Hij antwoordde: "Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal Ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: "Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.?" (NBV-vertaling)

Goed en kwaad. De wereld is er vol van. Aan God ligt het niet. Hij heeft goed zaad gezaaid. Het evangelie van Jezus Christus is ontkiemd: overal op aarde zijn ze te vinden, de kinderen van het licht. Maar er is een ander in het spel, een tegenstander: hij zaait kinderen van de duisternis, mensen die het onrecht verkiezen, met alle geweld. Kunnen wij daar geen eind aan maken? Zullen wij ze er uit halen, hen verdelgen, die boosdoeners, die goddelozen? Nee, zegt God. Pas op! Jullie zouden de goeden met de kwaden vernietigen. Laat dat maar aan mij over. Jullie zijn geen maaiers. De maaiers, dat zijn de engelen! Straks op Mijn dag, als de tijd van de oogst is gekomen, zullen de engelen scheiding maken tussen goed en kwaad.

Bron : "Gaandeweg Hem tegemoet" (bijbels dagboek) van A.F. Troost, 21 juli
Mattheus  13  : 47  t/m 50
Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een net, uitgeworpen in de zee, dat allerlei soorten vissen bijeenbrengt. Als het vol geworden is, trekken de vissers het op de oever. Ze gaan zitten en verzamelen de goede vissen in vaten, maar de slechte gooien zij weg. Zo zal het bij de voleinding van de wereld zijn: de engelen zullen uitgaan en de slechten uit het midden van de rechtvaardigen afzonderen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars. (HSV-vertaling)

Denk niet dat ieder die zegt bij Gods Koninkrijk te behoren, ook werkelijk aan Zijn maatstaf beantwoord. Denk aan het net met de vissen. Als het aan wal getrokken is, worden de vissen geselecteerd. De ondeugdelijke vissen worden weggeworpen. Onbruikbaar zijn ze, niet geschikt. Zo zal het zijn op de dag van de voleinding der wereld. Wie die visers zijn die scheiding maken tussen goede en slechte vissen? Dat zijn de engelen, die zullen het doen!

Bron : "Gaandweg Hem tegemoet" (Bijbels dagboek) van A.F. Troost, 23 juli
Lukas  1  : 28  t/m 37
Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’ Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, want voor God is niets onmogelijk.’ (NBV-vertaling)

Gods plan met Maria uit Nazaret was bijzonder. Eigenlijk was zij een meisje van geen betekenis. Waarschijnlijk hadden anderen haar leven al helemaal voor haar uitgestippeld. In die tijd was het niet ongewoon als je als meisje op jonge leeftijd door je ouders werd uitgehuwelijkt. In ieder geval lezen we in de Bijbel dat de ongeveer 16-jarige Maria ondertrouwd was met Jozef de timmerman en dus nog niet bij hem woonde. Volgens Joodse traditie was Jozef bezig een huis voor hen te bouwen. Als het huis klaar was, zou hij haar roepen en zouden ze gaan trouwen. Midden in de huwelijksvoorbereidingen verscheen plotseling de engel Gabriël aan Maria om haar te vertellen, dat zij zwanger zal worden en een zoon zal baren en dat ze Hem Jezus moet noemen (Lukas 1 : 28-37).

Maria was begenadigd omdat God haar had uitgekozen de moeder van Jezus te worden. Dit was Gods plan voor haar leven. Ze zou niet op een natuurlijke manier zwanger worden. Het was voor God namelijk onmogelijk dat de Zoon van God geboren zou worden uit een vrouw en een man. Want dan zou Hij deel hebben gekregen aan hun zondige natuur. Daarom moest God een wonder doen. De kracht van de Heilige Geest zou over haar komen en een scheppingswonder in haar verrichten. Jezus zou niet het erfelijk materiaal van zijn adoptievader Jozef, maar van Zijn Vader in de hemel ontvangen. Hoe kon Maria dit geloven? Zou haar familie dit geloven? en Jozef? Hoe zouden zij op dit 'nieuws' reageren? Zoveel vragen zullen er door Maria's hoofd zijn gegaan. De belangrijkste vraag was of Maria de regie van haar leven aan God wilde overgeven. Durfde ze de plaats in te nemen die God voor haar had uitgedacht in zijn reddingsplan voor de wereld? Maria durfde het aan met God.
Lukas  1  : 38
Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ Daarna liet de engel haar weer alleen. (NBV-vertaling)

Maria durfde het aan met God. Ze was bereid de regie van haar leven aan God over te geven. Zij durfde de plaats in te nemen die God voor haar uitgedacht had in zijn reddingsplan voor de wereld.
1 Korinthiers  13  : 1
Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal. (NBG-vertaling)


2 Korinthiers  11  : 13  t/m 15
Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus. En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts. Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken. (Statenvertaling)

Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen. (NBV-vertaling)

Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is. Valse apostelen staan in dienst van de satan.
Galaten  1  : 8  t/m 9
"Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, [zo] zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt." (Statenvertaling)
Kolossensen  2  : 18  (C)
Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in wat hij niet gezien heeft of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. (NBV-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!
Hebreen  1  : 14
Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven? (NBG-vertaling)

De engelen zijn geschapen om de mensen te dienen.
2 Petrus  2  : 11
terwijl zelfs engelen, in kracht en macht toch hun meerderen, het niet aandurven om die machten namens de Heer te beschuldigen en te veroordelen. (NBV-vertaling)

Ofschoon de engelen geroepen zijn om ons te dienen, leert de Bijbel dat zij onze meerderen zijn in sterkte en in macht.
1 Johannes  4  : 8
Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde. (Statenvertaling)

Omdat God liefde is, schiep Hij engelen en mensen om zijn liefde op te richten. Engelen en mensen zijn zo geschapen dat zij het vermogen hebben om liefde te kunnen ontvangen en om liefde te kunnen geven. God verlangde er naar dat zij zijn liefde zouden beantwoorden. Omdat Hij hen echter niet wilde dwingen Hem lief te hebben, besloot hij engelen en mensen de mogelijkheid te geven om te kunnen kiezen. Echte liefde dwingt nooit. Ware liefde komt van twee kanten. Je kunt van de ander nooit eisen jou lief te hebben. Daarom heeft God engelen en mensen een vrije wil gegeven. Hierin lag een zeker risico. God besloot in zijn liefde onze keuze altijd te zullen respecteren hoe die ook uit zou pakken. Dit betekent dat God vanaf het begin wist dat onze vrije wil getest zou worden.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43 en 44
Openbaring  12  : 9  (C)
En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. (NBG-vertaling)

De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden. Johannes spreekt hierover in het boek Openbaring. Ter verduidelijking: de draak stelt de duivel voor (Openbaring 12:9)en beesten stellen wereldheersers voor (Daniël 7:23, Openbaring 13:1 t/m 4).
Openbaring  16  : 12  (C)
En de zesde engel goot zijn schaal uit over de grote rivier, de Eufraat. En haar water droogde op, zodat de weg gereedgemaakt werd voor de koningen uit de richting waar de zon opgaat. (HSV-vertaling)

De opkomst van de economische reuzen uit Oost-Azië (nl. China, Japan en India) heeft ook profetische betekenis. Veel eindtijdscenario's zien tegen het einde van de tijd van de antichrist geweldig grote legers uit het Oosten naar het Midden-Oosten trekken om daar mee te doen aan de -wat men dan noemt- "laatste slag bij Harmageddon" (zie Openbaring 16:16).

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van Jan van Barneveld

Wat betekent "Armageddon"?
Armageddon is geen aardrijkskundige plaats, maar een symbolische plaats, al heeft het wel een aardrijkskundige achtergrond. Deze aardrijkskundige achtergrond moeten we zoeken in de vlakte van Jizreël en in het bijzonder bij de berg van Megiddo, de vroegere Joodse vestingstad Megiddo. De Hebreeuwse naam Har-magedon betekent 'berg van Megiddo'. In het Oude Testament wordt Megiddo vaak genoemd. Salomo maakte er een sterke vesting van. Er is hier een smalle bergpas die de grote legers van de Assyriërs en Egyptenaren altijd moesten passeren om de vijand aan te vallen. Indertijd trok het Egyptische leger, 'man achter man en paard achter paard' de pas over. De naam Megiddo kwam ik ook tegen op de muren van de tempel van Karnak, het Thebe van het antieke Egypte! Bij de berg van Megiddo (Har Megiddo) zijn zo veel veldslagen geleverd dat de naam voor Israël een symbool werd voor de strijd tussen het Godsrijk en de vijanden van het Godsrijk.

En ook de laatste en definitieve strijd in het laatste der dagen! Har Megiddo werd het Armagedon en in de NBV Harmegedon uit het boek Openbaring.(Openbaring 16:16). Het is ook de plek van de dag van het laatste gericht. In het Oude Testament wordt die dag genoemd de Jom Jahweh, de Dag des HEREN. Zo is in het laatste bijbelboek ook Babylon een symboolwoord voor alle anti-goddelijke machten en het Nieuw Jeruzalem symboolwoord voor de stad van de toekomst!

Wie worden nu bijeengebracht op Armageddon volgens Openbaring 16:16?
Dat zijn de demonische en anti-goddelijke machten van Babylon.

Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!
Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009