hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Bodypiercing(s)

Categorie
Occultisme

Toelichting
Wat is een christelijke houding ten aanzien van bodypiercings
De Wet van het Oude Testament verbood de Israëlieten het inkerven van tekens in je lichaam en het aanbrengen van bodypiercings (Leviticus 19:28). Verminking van het lichaam was een rouwgebruik onder de heidenen, dat nadrukkelijk verboden werd door de Here God.

Speciaal ook de priesters werd er op gewezen hun lichaam niet te beschadigen (leviticus 21:5). Priesters moesten geheiligd (afgezonderd) leven. Aan hun levens moesten de mensen zien wie de heilige God is. In het Nieuwe Testament heeft de gemeente die taak (1 Petrus 2 : 9). Discipelen van Jezus Christus zijn priesters. We moeten ons bewust zijn dat ons lichaam aan God toebehoort (1 Korinthiërs 6 : 19). Als onze lichamen aan God toebehoren, dan moeten we onszelf ervan verzekeren dat we Zijn duidelijke “toestemming” hebben alvorens we dit “bekladden” met tatoeages of body-piercings.

Tatoeages en body-piercings een sieraad?
De Bijbel draagt ons op om ons bescheiden te kleden (1 Timotheüs 2 : 9). Mensen die zich bescheiden kleden, kleden zich op een zodanige manier dat zij hiermee geen aandacht op zichzelf vestigen. Tatoeages en body piercings trekken zeer zeker de aandacht van anderen. In dat opzicht zijn tatoeages en body piercings niet bescheiden.

Wat moeten onze raadgevers zijn ten aanzien van dit onderwerp?
Je verstand
Adviezen van ouderen
Gelovigen zullen waarde hechten aan de raadgevingen van oudere geestelijk meer gegroeide gelovigen (Spreuken 2:1-5)

Tenslotte
Bedenk dat een ieder rekenschap af moeten leggen. Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden. (Rom.14:12)Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus. (1Thes.5:23) Bij twijfel niet inhalen. Als er in de Bijbel geen rechtstreekse verboden staan moeten we trachten de Geest van het Woord te verstaan, alleen of samen met anderen onderzoeken en bidden. De plaats daarvoor is de Gemeente. Als er ruimte is voor twijfel over of een bepaald iets God wel of niet zal behagen, dat het dan het beste is om dat niet te doen. “Alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig" (Rom.14:23).

Bron : www.christipedia.nl, trefwoord "Tatoeages"

Bijbelteksten
Leviticus  19  : 28
Gij zult geen insnijding voor een dode in uw lichaam maken en geen tekens in uw huid laten prikken: Ik ben de HERE. (NBG-vertaling)

Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. (NBV-vertaling vers 27 en 28)

De Wet van het Oude Testament verbood de Israëlieten het inkerven van tekens in je lichaam en het aanbrengen van tatoeages. Verminking van het lichaam was een rouwgebruik onder de heidenen, dat nadrukkelijk verboden werd door de Here God. Ook tegenwoordig brengen mensen soms tatoeages aan vanwege een bijzondere gebeurtenis of als standpunt. Blijkbaar heeft deze nadrukkelijke ingreep een dieper liggende achtergrond in de onzichtbare wereld.
Leviticus  21  : 5
Zij zullen op hun hoofd geen kale plek maken, noch de rand van hun baard wegscheren noch insnijdingen in hun lichaam maken. (NBG-vertaling)

Speciaal ook de priesters werd er op gewezen hun lichaam niet te beschadigen. Priesters moesten geheiligd (afgezonderd) leven. Aan hun levens moesten de mensen zien wie de heilige God is.
1 Korinthiers  6  : 19
Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? (NBV-vertaling)

We moeten ons bewust zijn dat ons lichaam aan God toebehoort. Als onze lichamen aan God toebehoren, dan moeten we onszelf ervan verzekeren dat we Zijn duidelijke “toestemming” hebben alvorens we dit “bekladden” met tatoeages of body-piercings.
1 Korinthiers  11  : 1
Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. (NBG-vertaling)

Kan men zich Jezus Christus voorstellen als een mens met tatoeages? Paulus schrijft: “volg mij na, zoals ik Christus navolg”.(1Kor.11:1) Is ons hele gedrag in overeenstemming met de uiterlijke tatoeage? Ook ons hele verdere leven? Stel dat er een minder christelijke periode in ons leven komt, waarin ons gedrag beter niet nagevolgd kan worden, welk getuigenis zal dan uitgaan van het merkteken in onze huid? Het omgekeerde gebeurt juist als een getatoeëerde ongelovige tot geloof in Jezus Christus komt. Zijn of haar gedrag is dan zo in tegenspraak met de uiterlijke tekens dat het meteen opvalt.
1 Timotheus  2  : 9
Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen, niet met haarvlechten en goud of paarlen en kostbare kleding, (NBG-vertaling)

Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels. (NBV-vertaling)

De Bijbel draagt ons op om ons bescheiden te kleden. Mensen die zich bescheiden kleden, kleden zich op een zodanige manier dat zij hiermee geen aandacht op zichzelf vestigen. Tatoeages en body piercings trekken zeer zeker de aandacht van anderen. In dat opzicht zijn tatoeages en body piercings niet bescheiden.
1 Petrus  2  : 9
Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. (NBV-vertaling)

Speciaal ook de priesters werd er op gewezen hun lichaam niet te beschadigen. Priesters moesten geheiligd (afgezonderd) leven. Aan hun levens moesten de mensen zien wie de heilige God is. In het Nieuwe Testament (1 Petrus 2 : 9) heeft de gemeente die taak. Discipelen van Jezus Christus zijn priesters.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009