hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Magnetiseren

Categorie
Occultisme

Toelichting

Wat is magnetisme?
Magnetisme is een paranormale geneeswijze, die bestaat uit handopleggen, strijken en/of wrijven met een therapeutisch doel. En met deze definitie hebben we tegelijk het gevaarlijke in deze therapie genoemd. Het is een paranormale geneeswijze, een bovennatuurlijke geneeswijze. De mens, de patiënt, met lichamelijke klachten, wordt dus niet alleen lichamelijk behandeld, maar ook op een bovennatuurlijk, op een geestelijk niveau benaderd. En daarbij is het natuurlijk de vraag of dit inderdaad bevorderlijk en ongevaarlijk is voor de gezondheid aan lichaam en geest.

Geschiedenis
Magnetiseren is een zeer oude geneeswijze, die al beschreven is in de geschiedenis van oude culturen, zoals die van Egypte, Perzië en Babylon. Daar is dit geneeskundig strijken steeds verbonden met afgodische godsdienstige rituelen. In de bijbel vinden we ook een voorbeeld van een man uit Perzië, uit Aram. Hij heet Naäman, een melaatse, en legt een bezoek af bij de profeet Elisa, en verwacht dat deze zijn hand over de plek heen en weer zal bewegen en de naam van zijn God aan zal roepen om zo de ziekte weg te nemen. Alles blijkt echter heel anders te gaan dan hij verwachtte, omdat Elisa een profeet van de levende God is, die een heel andere "genezing" op het oog heeft (2 Koningen 5:8-14).

De grondlegger van deze paranormale geneeskunst in het westen is F. Mesmer, die in de achttiende eeuw leefde. Hij geloofde in spanningsvelden, in krachten tussen planeten en mensen, die hij "fluïdum" noemde (kosmische energie of straling). Ziekten ontstaan wanneer iemands fluïdum in disharmonie is met zichzelf en met het magnetisme in de kosmos. Door het magnetiseren of strijken wordt het verstoorde fluïdumevenwicht tussen lichaam en kosmos hersteld.

Magnetiseren
De benaming "magnetiseren" suggereert dat de gebruikte krachten volgens natuurkundige principes en wetten zouden werken, want magnetiseren is een natuurkundig begrip en magnetisme is een natuurkundige kracht die meetbaar en aantoonbaar is. In onze context hebben we het over magnetisme dat niet meetbaar is, dat niet aantoonbaar is, dat niet werkt volgens bepaalde natuurwetten. Het is daarentegen een geestelijke kracht, onzichtbaar, waar je in moet geloven. Deze geestelijke kracht heeft echter niet zijn oorsprong in de magnetiseur zelf. De magnetiseur is slechts een middel, een medium om deze krachten over te brengen op andere mensen. De oorsprong van deze geestelijke kracht is ook een geestelijk wezen.

De geestelijke wereld
Nu zijn er twee geestelijke wezens waar kracht van uit gaat. Allereerst is dat God, die almachtig is, en dan is er de satan, die een bepaalde hoeveelheid macht gegeven is. Dus alle geestelijke krachten die er zijn, zijn of afkomstig van God of afkomstig van satan. Want niet alleen in het magnetisme hebben we te maken met bovennatuurlijke dingen. In elke religie komen we dat tegen. In het Hindoeïsme wordt deze kracht het "Prana" genoemd. In het Taoïsme noemen ze het de kracht "Tsji". Bij de indianen heet het "wakonda".

Wat is de oorsprong van deze kracht?
Maar de vraag bij al deze dingen is: Wat is de oorsprong van deze kracht? Als we in de bijbel lezen over wonderen en krachten waardoor mensen genezen, dan is het gevolg daarvan altijd dat God daardoor verheerlijkt wordt. Elke genezing, bewerkstelligd door Gods kracht resulteert ook in het vereren van God. Elk mens die door een wonder van God is genezen, erkent ook dat dit door God is gedaan en gaat in God geloven, gaat in Jezus Christus geloven. Daar zijn tientallen voorbeelden van te noemen. Daarnaast moet nog opgemerkt worden dat God niet in de eerste plaats lichamelijk wil genezen, maar wel altijd een geestelijke genezing wil bewerken. Het lichaam sterft, is maar tijdelijk, maar de geest blijft, is eeuwig, heeft eeuwig leven nodig en dat kan alleen door het kennen van Jezus Christus en in Hem geloven (Johannes 17:3).

Hoe staat het nu met het magnetisme?

Het is een paranormale, een bovennatuurlijke geneeswijze. In het begin kwamen we tot de conclusie dat er ook in het magnetisme een geestelijke kracht werkzaam is. De vraag is nu of dit een kracht uit God is, of uit het rijk van de duisternis, van de satan. In het laatste geval spreken we van occulte krachten. Het moet na deze uiteenzetting wel duidelijk zijn dat magnetisme geen werk van God kan zijn, omdat mensen daardoor niet God vereren, niet God gaan geloven, maar in fluïdum geloven, in de magnetiseur geloven. Dat wordt bevestigd als we zien dat veel magnetiseurs zich ook met andere occulte zaken bezighouden, zoals het magnetiseren d.m.v. gedachten-concentratie, door in hypnose gebrachte personen (somnambulisme) e.d. Omdat de krachten niet hun oorsprong hebben in de magnetiseur, moet deze na twee behandelingen telkens weer opgeladen worden, omdat hij anders helemaal "uitgeput" raakt.

De gevolgen van magnetisme
De gevolgen voor de patiënten blijven dan ook niet uit. Er kunnen inderdaad successen geboekt worden, maar die zijn echter van tijdelijke aard. Op langere termijn komen vaak dezelfde klachten in heviger mate terug. Daarnaast zijn er nog een aantal geestelijke en psychische gevolgen, zoals depressiviteit, angst, agressiviteit, voor een christen een verslapping in het geestelijk leven, minder behoefte om te bidden, om bijbel te lezen, minder beoordelingsvermogen in bepaalde situaties, d.w.z. minder mogelijkheden voor de leiding van Gods Geest.

Conclusie
Onze conclusie is duidelijk. Laat u door niemand met loze woorden misleiden, want wie God ongehoorzaam is, wordt getroffen door zijn toorn. Gedraag u dus niet zoals zij, want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. Onderzoek wat de wil van de Heer is. Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. (Efeziërs 5:6-11).

De Bijbel kent voorbeelden waarbij Gods kracht door aanraking wordt doorgegeven, maar waarschuwt voor lichtvaardig gebruik. Leg nooit zonder overleg iemand de handen op en heb geen deel aan vreemde zonden. Zorg ervoor dat je altijd zuiver blijft (1 Timotheüs 5:22).

Bron: Stichting Promise, G. Feller en M. Blankenburgh

 


Bijbelteksten
2 Koningen  5  : 8  t/m 14
Toen de godsman Elisa hoorde dat de koning van Isral zijn kleren had gescheurd, liet hij hem vragen: Waarom hebt u uw kleren gescheurd? Laat die man bij mij komen, dan zal hij merken dat er in Isral een echte profeet woont. Naman reed met zijn strijdwagen naar het huis van Elisa. Elisa stuurde iemand naar buiten om hem te zeggen: Baad u zevenmaal in de Jordaan, dan zal uw huid weer gezond worden en zult u weer rein zijn. Kwaad ging Naman weg. Ik had gedacht dat hij zelf naar buiten zou komen, zei hij. En dat hij de naam van de HEER, zijn God, zou aanroepen en met zijn hand over de aangetaste plek zou strijken, en zo de huidvraat zou wegnemen. Zijn de rivieren van Damascus, de Abana en de Parpar, soms niet beter dan alle wateren in Isral? Had ik me daarin niet kunnen baden om rein te worden? Verontwaardigd draaide hij zich om en ging weg. Maar zijn bedienden kwamen hem achterna en zeiden: Maar overste, als de profeet u een ingewikkelde opdracht had gegeven, had u die toch ook uitgevoerd? Dus nu hij tegen u zegt: Baad u, en u zult weer rein worden, moet u dat zeker doen. Hierop daalde Naman af naar de Jordaan en dompelde zich daar zevenmaal onder, zoals de godsman had gezegd. Zijn huid werd weer gezond, zo gaaf als de huid van een kind, en hij was weer rein. (NBV-vertaling)

Dit bijbelgedeelte gaat over de genezing van een man uit Perzi, uit Aram. Hij heet Naman. Deze Naman, een melaatse, legt een bezoek af bij de profeet Elisa, en verwacht dat deze zijn hand over de plek heen en weer zal bewegen en de naam van zijn God aan zal roepen om zo de ziekte weg te nemen. Alles blijkt echter heel anders te gaan dan hij verwachtte, omdat Elisa een profeet van de levende God is, die een heel andere "genezing" op het oog heeft. De profeet Elisa zei, dat Naman zich zeven keer moest baden in de Jordaan en dan zal hij weer gezond zijn. Naman werd boos en wilde eerst niet luisteren. Maar zijn bedienden haalden hem over om toch naar Elisa te luisteren. Naman deed toen wat Elisa had gezegd en hij werd helemaal weer gezond.
Efeziers  5  : 6  t/m 11
Laat u door niemand met loze woorden misleiden, want wie God ongehoorzaam is, wordt getroffen door zijn toorn. Gedraag u dus niet zoals zij, want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. Onderzoek wat de wil van de Heer is. Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. (NBV-vertaling)


1 Timotheus  5  : 22
Leg iemand niet te snel de handen op, maak jezelf niet medeverantwoordelijk voor zijn zonden, zorg ervoor dat je rein blijft.(NBV-vertaling)

De Bijbel kent voorbeelden waarbij Gods kracht door aanraking wordt doorgegeven, maar waarschuwt voor lichtvaardig gebruik.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009