hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Onzichtbaar (Is er een onzichtbare wereld?)

Categorie
Occultisme
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting
Lichaam, ziel en geest
De bijbel zegt dat de mens bestaat uit een Lichaam, ziel en geest.
- Met ons lichaam hebben we contact met de stoffelijke natuur om ons heen. Onze kennis over die fysieke wereld om ons heen komt binnen via ons fysiek lichaam. Met ons lichaam nemen we bijvoorbeeld warm of koud,licht of donker enz. waar.
- In de geest van de mens bevindt zich het geweten. Daardoor hebben we besef van goed en kwaad.
- Onze kennis van de geesteswereld moet vanuit die onzichtbare wereld in onze geest binnenkomen. Met onze geest hebben we contact met de geesteswereld.

Hoe kunnen we nu weten of datgene wat uit de onzichtbare wereld bij ons binnenkomt goed of kwaad is?
Het oordeel over goed en kwaad in die onzichtbare wereld kan alleen komen van iemand uit die onzichtbare wereld. De Bijbel gaat over Jezus Christus. Hij is vanuit die onzichtbare wereld als mens bij ons gekomen om ons te openbaren wie God (dus goed) is, en wie de duivel is, die tegen God en de mensen is.

De overste van de wereld
Van nature is de menselijke geest doordrongen van een geest, die in de Bijbel genoemd wordt: overste van de wereld. Lichaam, ziel en geest vormen één geheel en de toestand van de geest heeft zijn weerslag op zowel ziel als lichaam. Afhankelijk van de geest, die in ons woont, kijken we naar de dingen om ons heen en beoordelen we de dingen in ons, zoals onze gevoelens. Doordat we ‘gekleurd’ waarnemen, komen mensen dikwijls later in hun leven tot de conclusie dat ze iets verkeerd beoordeeld hebben.

1.In ons geweten
De Heilige Geest van Jezus Christus wil de mens “overtuigen van zonde, gerechtigheid en van oordeel” (Johannes 16:8). Door christenen heen spreekt die Geest: “laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem”. (2 Korinthiërs 5:21)

2.In de uitwerking op de omgeving.
De uitwerking van de geesteswereld is te vergelijken met de uitwerking van de wind. "De wind blaast, waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet, waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat" (Johannes 3:8). Zo is het ook met iemand, die contact heeft met de geesteswereld. Aan de uitwerking kan men de geest herkennen. Bij groepen mensen die gekenmerkt worden door: liefdeloosheid en haat, moord en doodslag, huwelijksontrouw en seksuele uitspattingen, diefstal en corruptie, leugen en misleiding, is duidelijk te zien dat het uitwerkingen zijn van de “overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid” (Efeziërs 2:2) Die geest veroorzaakt via deze mensen veel ellende en maakt talloze slachtoffers. Heel veel mensen hebben een rotleven achter de rug of hebben iets traumatisch of teleurstellends ervaren in hun leven.

Deze mensen zijn geneigd zich tot geestesbewegingen te wenden die vriendelijkheid, liefde, blijdschap enz lijken te bieden (zoals bijv. reiki). Maar na verloop van tijd merken ze dat het slechts schijn is. Werkelijke vrede met God en medemensen ervaren we alleen door Jezus Christus. De Geest van Jezus uit zich in de combinatie van: liefde + blijdschap + vrede + geduld + vriendelijkheid + goedheid + trouw + zachtmoedigheid + zelfbeheersing. Ook tegenover vijanden. Jezus Christus nodigt: “Komt tot Mij, allen, die vermoeit en belast zijt, en Ik zal u rust geven”. (Mattheüs 11:28)

Bron :

Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009