hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Offerhoogten

Categorie
Occultisme

Toelichting
Gewijde palen
Naast beelden vereerden de volkeren rondom Israël ook 'gewijde palen'. Dit was een gruwel in Gods ogen. In het Hebreeuws staat er: 'zult hun Ascherds omhouwen'. Een Aschera (beeld van Astarte) bestond waarschijnlijk uit een grote, in de grond vaststaande, loodrechte boomstam, die nu eens op hoogten en in bossen, dan naast andere beelden en altaren van Baäl werd opgericht. De gewijde palen' waren zeer onrein (ze waren één van de eerste fallussymbolen: een voorstelling van het mannelijk lid in de toestand van erectie). Iedere keer weer, als het volk van God afviel, richtte het gewijde palen (en zuilen) op en zette daarmee de deur open voor alle gruwelen van de verafgoding van deze godin.

Offerhoogten
De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Voormalige offerplaatsen aan God gewijd
Deze voormalige offerplaatsen in Kanaän werden aan de God van Israël gewijd. Gideon (Richteren 6:25), Manoach (Richteren 13:19) , Samuël (1 Samuël 9:12) en anderen offerden op deze hoogten en andere plaatsen (Richteren 2:5, 1 Samuël 14:35, 20:6, 2 Samuël 15:7). Zelfs na de tempelbouw ging het offeren op de hoogten ongehinderd voort. Al gauw werd juist op deze offerhoogten, die aan de God van Israël waren gewijd, afgoderij bedreven. De verering van God werd met allerlei heidense gebruiken vermengd en er stonden zelfs beelden ter ere van God, wat streng verboden was.

Koningen gingen de fout in
Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de berg der ergernis' genoemd werd. (1 Koningen 11:7, 2 Koningen 23:13) Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Israël offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld: Asa (1 Koningen 15:14), Josafat (1 Koningen 22:43), Joas (2 Koningen 12:3), Amazia (2 Koningen 14:4), Uzzia (2 Koningen 15:4) en Jotham (2 Koningen 15:35). Zij hadden allen de verering op de hoogten toegelaten. Men verweet de hogepriester Jojada, dat hij geen poging gedaan had om die gewoonte tegen te gaan, hoewel hij als voogd van koning Joas hiertoe de macht had. (2 Koningen 12:2) Het was uiteindelijk koning Josia die de offerhoogten liet afbreken. (2 Koningen 23:5) De profeten steunden deze maatregelen met kracht. (Jeremia 11:3, 17:3 en Ezechiël 6:) Na de terugkeer uit de ballingschap kwam de dienst op de hoogten niet meer voor; later voorzagen de synagogen in de behoefte aan gemakkelijk te bereiken plaatsen van verering. De tempel in Jeruzalem bleef de enige offerplaats.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26

Bijbelteksten
Numeri  22  : 41
En het geschiedde des morgens, dat Balak Bileam nam, en voerde hem op de hoogten van Baäl, dat hij van daar zag het uiterste des volks.(Statenvertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Numeri  23  : 14
En hij nam hem mee naar de top van de Pisga, in de Sofimvlakte, bouwde zeven altaren en offerde op elk ervan een stier en een ram. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Numeri  23  : 28  t/m 30
Toen nam Balak Bileam mee naar de top van de Peor, die uitziet over de woestijn. (NBV: van daar kijkt men uit over de Jesimon) Bileam droeg Balak op om er zeven altaren te bouwen en zeven stieren en zeven rammen gereed te maken voor een offer. Balak deed wat Bileam had gezegd. Op elk altaar offerde hij een stier en een ram. (NBG-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Numeri  33  : 52
Dan zult gij al de bewoners van het land voor uw aangezicht verdrijven en al hun beeldhouwwerk vernietigen; ook zult gij al hun gegoten beelden vernietigen en al hun hoogten verwoesten. (NBG-vertaling)

Dan moeten jullie alle bewoners van dat land verdrijven. Vernietig al hun stenen met afbeeldingen en al hun gegoten beelden, en verwoest de offerplaatsen. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Deuteronomium  12  : 2  t/m 3
Gij zult alle plaatsen volkomen vernietigen, waar de volken, wier gebied gij in bezit neemt, hun goden gediend hebben, op hoge bergen en op heuvels en onder elke groene boom. Gij zult hun altaren afbreken, hun gewijde stenen verbrijzelen, hun gewijde palen met vuur verbranden, de gesneden beelden van hun goden omhouwen en hun naam van die plaats doen verdwijnen.(NBG-vertaling)

De volken die u zult verdrijven, vereren hun goden op heuveltoppen en hoge bergen en onder bladerrijke bomen. U moet hun gewijde plaatsen met de grond gelijkmaken, hun altaren slopen en hun gewijde stenen verbrijzelen; hun Asjerapalen moet u verbranden en hun godenbeelden in stukken hakken. Er mag niets overblijven dat aan die goden herinnert. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Richteren  2  : 5
Ze noemden die plaats Bochim en brachten er offers aan de HEER. (NBV-vertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanan werd aan de God van Isral gewijd. Gideon, Manoach , Samul en anderen offerden op deze hoogten en andere plaatsen. Bochim kan worden vertaald als jammerplaats.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Richteren  6  : 25  t/m 26
In die nacht nu zeide de HERE tot hem: Neem een stier van uw vader, namelijk de tweede stier van zeven jaar, haal het altaar van Baäl, dat van uw vader is, omver en houw de gewijde paal om, die daarbij staat. Bouw dan een altaar voor de HERE, uw God, op de top van deze versterkte plaats; breng het in gereedheid, en neem de tweede stier en offer hem als brandoffer met het hout van de gewijde paal, die gij zult omhouwen. (NBG-vertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanaän werd aan de God van Israël gewijd. Gideon offerde op deze hoogte.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Richteren  13  : 19
Daarop nam Manoach een geitebokje en een spijsoffer en offerde dit op een rots aan de HERE. Toen deed Hij een wonder, terwijl Manoach en zijn vrouw toezagen. (NBG-vertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanan werd aan de God van Isral gewijd. Manoach offerde op deze hoogte.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Samuel  9  : 12
Toen antwoordden zij hun: Ja, zie, hij is u voor, haast u nu, want hij is vandaag in de stad gekomen, omdat het volk vandaag een offermaal heeft op de hoogte. (NBG-vertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanan werd aan de God van Isral gewijd. Samul offerde op deze hoogte.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Samuel  14  : 35
Saul bouwde de HERE een altaar; dit was het eerste altaar, dat hij voor de HERE bouwde. (Statenvertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanan werd aan de God van Isral gewijd. Gideon, Manoach, Samul en anderen offerden op deze hoogten en andere plaatsen.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Samuel  20  : 6
Mist uw vader mij, dan moet gij zeggen: David heeft mij dringend gevraagd zonder verwijl naar zijn stad Betlehem te mogen gaan, omdat daar het jaarlijkse offerfeest plaatsvindt voor het gehele geslacht. (NBG-vertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanan werd aan de God van Isral gewijd. Gideon, Manoach, Samul en anderen offerden op deze hoogten en andere plaatsen.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
2 Samuel  15  : 7
Toen er veertig jaar verstreken waren zei Absalom tegen de koning: Ik vraag u toestemming om naar Hebron te gaan en de gelofte in te lossen die ik de HEER heb gedaan. (NBV-vertaling)

Een voormalige offerplaats in Kanan werd aan de God van Isral gewijd. Gideon, Manoach, Samul en anderen offerden op deze hoogten en andere plaatsen.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Koningen  11  : 7
Toentertijd bouwde Salomo een hoogte voor Kemos, de gruwel van Moab, op de berg ten oosten van Jeruzalem, en voor Moloch, de gruwel der Ammonieten. (NBG-vertaling)br>
Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel 'de berg der ergernis' genoemd werd.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Koningen  14  : 23
Ook zij bouwden zich hoogten en gewijde stenen en gewijde palen op elke hoge heuvel en onder elke groene boom. (NBG-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Koningen  15  : 14
De offerhoogten verdwenen echter niet, toch was het hart van Asa, zolang hij leefde, de HERE volkomen toegewijd. (NBG-vertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de 'berg der ergernis' genoemd werd. Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Isral offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld, zo ook koning Asa.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
1 Koningen  22  : 42  t/m 44
Josafat was vijfendertig jaar oud, toen hij koning werd en hij regeerde vijfentwintig jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Azuba; zij was de dochter van Silchi. Hij bewandelde geheel en al de weg van zijn vader Asa; hij week daarvan niet af en deed wat recht was in de ogen des HEREN. Alleen verdwenen de hoogten niet; nog steeds slachtte en offerde het volk op de hoogten.(Statenvertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de 'berg der ergernis' genoemd werd. Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Isral offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld, zo ook koning Josafat.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
2 Koningen  12  : 3
In het zevende jaar van Jehu werd Joas koning en hij regeerde veertig jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Sibja; zij was uit Berseba. Joas deed wat recht is in de ogen des HEREN, al de dagen, dat de priester Jojada hem onderwees. Alleen verdwenen de hoogten niet; nog steeds slachtte en offerde het volk op de hoogten. (NBG-vertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de berg der ergernis' genoemd werd. Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Isral offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld, zo ook koning Joas.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
2 Koningen  14  : 4
In het tweede jaar van Joas, de zoon van Joachaz, de koning van Israël, werd Amasja koning, de zoon van Joas, de koning van Juda. Hij was vijfentwintig jaar oud, toen hij koning werd; hij regeerde negenentwintig jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Jehoaddan; zij was uit Jeruzalem. En hij deed wat recht is in de ogen des HEREN, echter niet zoals zijn vader David; hij deed geheel zoals zijn vader Joas gedaan had: de hoogten alleen verdwenen niet, nog steeds slachtte en offerde het volk op de hoogten. (NBG-vertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de 'berg der ergernis' genoemd werd. Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Israël offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld, zo ook koning Amazia.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
2 Koningen  15  : 4
In het zevenentwintigste jaar van Jerobeam, de koning van Isral, werd Azarja koning, de zoon van Amasja, de koning van Juda. Hij was zestien jaar oud, toen hij koning werd; hij regeerde tweenvijftig jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Jekolja; zij was uit Jeruzalem. Hij deed wat recht is in de ogen des HEREN, geheel zoals zijn vader Amasja gedaan had. Alleen verdwenen de hoogten niet; nog steeds slachtte en offerde het volk op de hoogten. (NBG-vertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de 'berg der ergernis' genoemd werd. Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Isral offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld, zoals ook konig Amazia.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
2 Koningen  15  : 35
In het tweede jaar van Pekach, de zoon van Remaljahu, de koning van Isral, werd Jotam koning, de zoon van Uzzia, de koning van Juda. Hij was vijfentwintig jaar oud, toen hij koning werd; hij regeerde zestien jaar te Jeruzalem. Zijn moeder heette Jerusa; zij was de dochter van Sadok. Hij deed wat recht is in de ogen des HEREN, geheel zoals zijn vader Uzzia gedaan had. Alleen verdwenen de hoogten niet; nog steeds slachtte en offerde het volk op de hoogten. Hij bouwde de Bovenpoort van het huis des HEREN. (NBG-vertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de berg der ergernis' genoemd werd. Later ontstonden er in het Noorden en Zuiden van Isral offerhoogten ter ere van Astarte en andere heidense goden (inclusief gewijde palen). Verschillende koningen volhardden in het volgen van Salomo's voorbeeld, zo ook koning Jotham.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
2 Koningen  23  : 13
De hoogten ten oosten van Jeruzalem, ten zuiden van de berg der Verwoesting, welke Salomo, de koning van Isral, gebouwd had voor Astoret, de gruwel der Sidonirs, voor Kemos, de gruwel van Moab, en voor Milkom, de afschuw der Ammonieten, ook die verontreinigde de koning. (NBG-vertaling)

Zo richtte koning Salomo voor zijn buitenlandse vrouwen offerhoogten op op de top van de Olijfberg, die daarom ook wel de 'berg der ergernis' genoemd werd.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jesaja  15  : 2
Hij gaat op naar Baith en Dibon, [en] [naar] Bamoth, om te wenen; over Nebo en over Medeba zal Moab huilen; op al hun hoofden is kaalheid, aller baard is afgesneden.(Statenvertaling)

Dibon trekt op naar de tempel en heft op de offerhoogten een weeklacht aan, Moab jammert over de Nebo en over Medeba. Ieder hoofd is kaalgeschoren, elke baard is afgeknipt. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jeremia  3  : 6
Tijdens de regering van koning Josia zei de HEER tegen mij: Heb je gezien hoe ontrouw Isral mij geworden is? Ze pleegde overspel op elke hoge berg en onder elke bladerrijke boom. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jeremia  17  : 2
Ook hun kinderen houden hun altaren (NBV) en hun gewijde palen onder elke groene boom en op de hoge heuvels. (NBG-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jeremia  48  : 35
Zo maak Ik bij Moab, luidt het woord des HEREN, een einde aan hem die een hoogte bestijgt en voor zijn god offers ontsteekt. (NBG-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009