hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Vreemdeling(en)

Categorie

Toelichting
Ontvang vreemdeling onvoorwaardelijk
1. In het Oude Testament is de vreemdeling niet alleen een bedreiging. De vreemdeling behoort samen met de wees en de weduwe tot een bij uitstek kwetsbare groep. God Zelf heeft de vreemdeling lief.!
2. De vreemdeling herinnert het volk van God aan het eigen verleden. Ook Israël is een vreemdeling in een vreemd land geweest. Dit alleen al is voldoende reden om de vreemdeling welwillend tegemoet te treden (Exodus 22:21).
3. Jezus schaamt Zich niet uit een asielzoeker, Ruth de Moabitische, geboren te worden (Mattheüs 1). Later vereenzelvigt Jezus Zich geheel met de vreemdeling, wanneer Hij zegt: "Ik was een vreemdeling en gij hebt Mij geherbergd" (Mattheüs 25:35-44).
4. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament is gastvrijheid een belangrijke plicht (Romeinen12:13; Hebreeën 13:2). Het Griekse woord voor gastvrijheid in het Nieuwe Testament betekent zelfs letterlijk: "liefde tot de vreemdeling".
5. Een christen is een vreemdeling op aarde (Hebreeën 11 : 9 en 13). Ongetwijfeld houdt dit in dat hij zich meer dan wie ook verbonden weet met vluchtelingen.
6. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament staan talloze beloften voor de volkeren. Paulus is er zeker van: de zaligheid van God is tot de heidenen gezonden, "en die zullen horen" (Handelingen 28:28). Zo mogen wij de vreemdeling óók bezien: als mensen voor wie God een belofte heeft.
7. Ten slotte: in Christus valt de kloof tussen de verschillende volken helemaal weg. De Bijbel bevat een belofte voor volledige en eeuwige integratie voor allen die de Heere Jezus liefhebben.

Calvijn zag hulp aan vreemdelingen als iets waarin een christen Gods genadige karakter weerspiegelt. God geeft immers ook zonder er iets voor terug te verlangen. Geen voorwaardelijke, maar onvoorwaardelijke liefde! En wie zal durven beweren dat wij Gods genadig karakter niet behoeven te weerspiegelen wanneer het mensen betreft die zich (nog) niet aan Gods wet houden.

Vluchtelingen in Nederland
1. Verspreid over Nederland zijn er meer dan 55 asielzoekerscentra (azc’s). Vluchtelingen hunkeren naar contact en zijn erg eenzaam. Bezoek wordt zeer op prijs gesteld. En (wederzijdse) vooroordelen verdwijnen al snel als sneeuw voor de zon.
2. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) handelt volgens strikte richtlijnen. De meeste asielzoekers worden weer teruggestuurd. Wie één keer heeft gezien hoe diep-ingrijpend dit kan zijn voor een asielzoeker die soms jaren in onzekerheid op het azc verbleef, wordt voorzichtiger in zijn uitspraken.
3. Als je ziet hoeveel asielzoekers door alles wat zij hebben meegemaakt ernstig getraumatiseerd zijn, is de angst dat er hier en daar wellicht vluchtelingen met economische motieven door de smalle mazen van het IND-net glippen ronduit misplaatst.
4. Niet alle asielzoekers zijn moslim. Er bevinden zich tal van christenen onder hen.
5. Veel asielzoekers komen uit landen die volstrekt gesloten zijn voor het Evangelie. Wat een ongelofelijke mogelijkheden om tot nu toe onbereikte volken (bijvoorbeeld Somaliërs) in aanraking te brengen met de boodschap van redding.

Bron : Henk van den brink, directeur van Stiching Gave (Artikel RD 03-09-2009)

Bijbelteksten
Genesis
Lenig de nood van hen die God toebehoren en ontvang vreemdelingen gastvrij. (Groot Nieuws Bijbel)

Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament is gastvrijheid een belangrijke plicht. Het Griekse woord voor gastvrijheid in het Nieuwe Testament betekent zelfs letterlijk: "liefde tot de vreemdeling".

Bron : Henk van den brink, directeur van Stiching Gave (Artikel RD 03-09-2009)
Genesis  17  : 7  t/m 8
Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u. Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn. (HSV-vertaling)

De geschiedenis van Israël begint bij Abraham. De stamvader van Israël. De vader van alle gelovigen. Ook de Arabieren eren hem als vader van hun geslacht. Wel, met die Abraham sloot God, de Schepper van hemel en aarde een verbond. Om dat verbond gaat het vooral in deze tijd. Het Arahamsverbond is bijzonder actueel geworden. Immers God is altijd trouw aan zijn woord en vooral aan de verbonden die Hij sluit.

Een paar samenvattende conclusies:
* God sluit het verbond. Hij neemt het initiatief.
* Het is een eeuwig verbond, dus geldig tot de dag van heden.
* Het geldt voor Abraham en zijn nakomelingen. In verdere hoofdstukken van Genesis wordt duidelijk gemaakt dat het "nageslacht" doorgaat in de lijn van Abrahams zoon Izak en zijn zoon Jakob, waaruit de stammen van Israël zijn voortgekomen. Het hele land Kanaän is voor Israël bestemd.
* Het belangrijkste "artikel" uit dit goddelijk verbond is: Ik zal hun tot een God zijn. De God van Israël is de Here, de schepper van hemel en aarde.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam", van drs. Jan van Barneveld
Exodus  22  : 21
Gij zult ook den vreemdeling geen overlast doen, noch hem onderdrukken; want gij zijt vreemdelingen geweest in Egypteland. (Statenvertaling)

De vreemdeling herinnert het volk van God aan het eigen verleden. Ook Israël is een vreemdeling in een vreemd land geweest. Dit alleen al is voldoende reden om de vreemdeling welwillend tegemoet te treden.

Bron : Henk van den brink, directeur van Stiching Gave (Artikel RD 03-09-2009)
Leviticus  25  : 35
Wanneer uw broeder verarmt en zich bij u niet meer staande kan houden, dan zult gij hem -vreemdeling en bijwoner- ondersteunen, opdat hij bij u in het leven blijve. (NBG-vertaling)

Wanneer iemand van jullie in armoedige omstandigheden raakt en zelf niet langer in zijn levensonderhoud kan voorzien, dan moet je hem de helpende hand bieden om verder te kunnen leven, als was hij een vreemdeling of een buitenlander die bij jullie woont. (Groot Nieuws Bijbel)
Leviticus  31  : 10
En wanneer je bij de wijnoogst druiven plukt, loop dan niet alles nog eens na en raap niet bijeen wat op de grond is gevallen, maar laat het liggen voor de armen en de vreemdelingen. Ik ben de HEER, jullie God. (NBV-vertaling)
Mattheus  25  : 35  t/m 44
- Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven;
- Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven;
- Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
- Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed;
- Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht;
- Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen? En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan. Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?(Statenvertaling)

Jezus schaamt Zich niet uit een asielzoeker, Ruth de Moabitische, geboren te worden (Mattheüs) Later vereenzelvigt Jezus Zich geheel met de vreemdeling, wanneer Hij zegt: "Ik was een vreemdeling en gij hebt Mij geherbergd".

Bron : Henk van den brink, directeur van Stiching Gave (Artikel RD 03-09-2009)
Hebreen  13  : 2
Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd. (NBG-vertaling)

Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament is gastvrijheid een belangrijke plicht. Het Griekse woord voor gastvrijheid in het Nieuwe Testament betekent zelfs letterlijk: "liefde tot de vreemdeling".

Bron : Henk van den brink, directeur van Stiching Gave (Artikel RD 03-09-2009)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009