hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Bidden/Gebed (Wat is de kracht van bidden?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)

Toelichting

Hoe krachtig is het gebed?
De kracht van gebeden moet niet onderschat worden. Jakobus 5:16-18 stelt, "Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen."  Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet. Elia was een mens als wij, en nadat hij vurig had gebeden dat het niet zou regenen, is er drieëneenhalf jaar lang geen regen gevallen op het land. Toen bad hij opnieuw, en de hemel gaf regen, en het land bracht zijn vrucht weer voort." God luistert zeer zeker naar gebeden, beantwoordt gebeden, en gaat tot actie over als reactie op gebeden.

Jezus leerde ons, "Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: 'Verplaats je van hier naar daar!' en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn." (Mattheüs 17:20). 2 Korinthiërs 10:4-5 vertelt ons, "De wapens waarmee wij ten strijde trekken dienen niet ons eigen belang, maar zijn er om met hun kracht bolwerken te slechten voor God. We halen spitsvondigheden neer en iedere verschansing die wordt opgetrokken tegen de kennis van God, we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen." De Bijbel spoort ons aan, "Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen" (Efeziërs 6:18).

Hoe kan ik deze kracht aanboren?
De kracht van het bidden is niet het resultaat van de persoon die bidt. In plaats daarvan bevindt deze kracht zich in de God die met het gebed wordt aangeroepen. 1 Johannes 5:14-15 vertelt ons, "Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil. En omdat we weten dat hij naar ons luistert, wat we hem ook vragen, weten we ook dat we alles al hebben gekregen wat we hem gevraagd hebben." Het maakt niet uit wie er bidt, hoeveel passie er achter het gebed zit, of wat het doel van het gebed is.  God beantwoordt gebeden die in overeenstemming zijn met Zijn wil. Zijn antwoord is niet altijd 'ja', maar zal altijd zijn wat het beste voor ons is. Als onze verlangens met Zijn wil stroken, dan zullen we na verloop van tijd zijn antwoord begrijpen. Als we met passie en met een doel bidden, volgens Gods wil, dan zal God krachtig antwoorden!

We hebben geen toegang tot krachtiger gebeden door "magische formules" te gebruiken. De beantwoording van onze gebeden is niet gebaseerd op de welsprekendheid van onze gebeden. We hoeven niet bepaalde woorden of zinsneden te gebruiken zodat God onze gebeden zal beantwoorden. Sterker nog, Jezus berispt hen die met veel herhalingen bidden, "Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen." (Mattheüs 6:7-8). Gebed is communiceren met God. Het enige dat je hoeft te doen is God om Zijn hulp vragen. Psalm 107:28-30 herinnert ons, "Ze riepen in hun angst tot de HEER – hij leidde hen weg uit vele gevaren, hij bracht de storm tot zwijgen, de golven gingen liggen. Het verheugde hen dat de zee tot rust kwam, hij bracht hen naar een veilige haven." Er zit kracht in bidden!

Voor wat voor soort dingen zou ik moeten bidden?
Door de kracht van het bidden is God's hulp voor elk soort verzoek en kwestie beschikbaar. Filippenzen 4:6-7 vertelt ons, "Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren." Als je behoefte hebt aan een voorbeeld van een gebed, lees dan Mattheüs 6:9-13. Deze verzen staan bekend als "Het Onze Vader". Het Onze Vader is geen gebed waarvan we verondersteld worden dit uit ons hoofd te leren en dit dan gewoon steeds voor God op te zeggen. Het is slechts een voorbeeld van hoe te bidden en van de dingen die in een gebed zouden moeten zitten - aanbidding, vertrouwen in God, verzoeken, schuldbekentenis, bescherming, etc. Bid voor dit soort dingen, maar spreek tot God in je eigen woorden.

Het Woord van God staat vol met verslagen die de kracht van gebeden in verschillende situaties beschrijven. De kracht van bidden heeft vijanden overwonnen (Psalm 6:9-10), de dood onderworpen (2 Koningen 4:3-36), genezing gebracht (Jakobus 5:14-15), en demonen verslagen (Marcus 9:29). Door middel van gebed opent God ogen, verandert Hij harten, heelt Hij wonden en verleent Hij wijsheid (Jakobus 1:5). De kracht van bidden moet nooit onderschat worden omdat deze de glorie en de macht van de oneindig machtige God van het universum aantrekt! Daniël 4:32 verkondigt, "De mensen op aarde zijn slechts nietige wezens; hij doet met de hemelse machten en met de mensen op aarde wat hij wil. Er is niemand die hem kan tegenhouden of tegen hem kan zeggen: ‘Wat hebt u gedaan?"

 

Bron : http://www.allaboutprayer.org/dutch/de-kracht-van-bidden.htm

 

God is niet doof en blind, zoals vele christenen heimelijk wellicht weleens denken. Veel christenen zeggen dat als ze bidden het lijkt of de Hemel van koper is. Ze ervaren totaal niets. Dat is vervelend, maar God heeft ingredienten aangegeven in Z'n Woord waaraan we ons moeten houden.  De bottomline is dat God bepaalde regels heeft gesteld die we in praktijk moeten brengen. Er zijn vele brave christenen die als ze een nood hebben bidden en bidden, praten en praten, roepen en roepen. En als ze klaar zijn met hun 'stille tijd' en God wil spreken hebben ze allang 'amen' gezegd en zijn gaan koffie zetten. Vaak gebeurt het dat de rest van de dag ze bedrukt kijken. Ook op zondag tijdens de dienst staren ze bedrukt voor zich uit.

 

David had ook problemen, net zoals jij en ik. Er waren tijden in z'n leven dat hij dacht: nu is het afgelopen, ik word gedood door mijn vijanden. Bibberend van angst en benauwdheid verschool hij zich dan in een spelonk. Maar weet je wat hem er steeds weer bovenop hielp? Hij kende en hij hield van het Woord van God.  Weet je wat David ging doen? Hetzelfde wat Jona in die grote vis deed, hetzelfde wat Nehemia deed, hetzelfde wat Paulus en Silas deden in die gevangenis en vele anderen. Hun geheim werkt altijd wonderen uit. David zegt: "Toen mijn mond Hem aanriep, lag een lofzang in mijn mond." (Psalm 66:17).

 

Daarna ging David heerlijk lofprijzen en toen greep God in! Wil je dat God ook in jouw situatie zal ingrijpen? Doe dan hetzelfde. Sta (of zit) niet a.s. zondag in je kerk voor je uit te staren en glazig te kijken, terwijl je aan je probleem denkt. Ga God aanroepen en ga dan lofprijzen! Die combinatie zal wonderen bewerken!!  Vergeet nooit:  de duivel haat het als je lofprijst, omdat hij dan moet loslaten. Laat jouw gevangenis schudden en laat God je deuren openbreken. God heeft beslist geen oorproblemen en is ook niet bijziend. "Zijn ogen doorlopen de ganse aarde om krachtig bij te staan wiens hart volkomen naar Hem uitgaat!"

 

Bron : http://www.livingwaterministries.nl/nl/arjan--efi/blog/juli

DE KRACHT VAN GEBED - ZAC POONEN (DEEL 3)

In Daniel 9, zien we Daniel bidden voor zijn volk. Het was het gebed van Daniel waarmee de verhuizing van Babylon naar Jeruzalem startte. Daniel was nu 87 jaar oud en nog steeds bestudeerde hij het woord van God en bad en vastte hij, net zoals in zijn jonge jaren (9:3). Het is prachtig om een Godsman te zien op een leeftijd van 87, die nog net zo in vuur en vlam staat voor God als in zijn tienerjaren. Die het Woord zo bestudeerd als in zijn jonge jaren en net zo vast en bid als in zijn jonge jaren en die nog net zo’n dienstknecht is van de mensen als toen hij jong was. Wat een bijzonder voorbeeld is Daniel voor ons allemaal! Daniel bekritiseerde niet de andere joden. Hij zei niet; “Heer, de joden om mij heen zijn allemaal terug gevallen (van hun geloof)”. In plaats daarvan zei hij, “Heer, WIJ hebben gezondigd, WIJ hebben gerebelleerd, WIJ hebben geweigerd om naar Uw woord te luisteren. Heer, U hebt gelijk en ONZE gezichten zijn vol van schaamte.” (9:7). We zien hier hoe Daniel zich identificeerde met zijn teruggevallen mede-joden. Hij zei niet, “Zij”, maar “Wij”. Dat is hoe ook wij moeten bidden: “Heer, WIJ Christenen hebben Uw Naam in dit land onteerd. We hebben niet het getuigenis van Christus gegeven dat ons land zo nodig heeft om te zien. We hebben gefaald Heer, zend ons een opwekking. Heer, U hebt gelijk en onze gezichten zijn vol van schaamte. Wees genadevol en vergeef ons. We hebben gezondigd tegen U”. Daniel gebruikt de woorden “U” en “Uw” tien maal (Engelse vertaling).

Bron: http://heartcry.be/blog/10-de-kracht-van-gebed-zac-poonen-deel-3


Bijbelteksten
2 Koningen  4  : 3  t/m 36
De kracht van bidden heeft vijanden overwonnen
2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men Mij offers mag brengen. Wanneer Ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder Mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan Mijn volk, het volk dat Mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend Mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal Ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


Psalmen  6  : 9  t/m 10

Ga weg van mij, u allen die onrecht bedrijft, want de HEERE heeft mijn luide geween gehoord. De HEERE heeft mijn smeken gehoord, de HEERE zal mijn gebed aannemen.

De kracht van bidden heeft vijanden overwonnen.


Psalmen  66  : 17

Toen mijn mond Hem aanriep, lag een lofzang op mijn tong. (NBV-vertaling)

David had ook problemen, net zoals jij en ik. Er waren tijden in z'n leven dat hij dacht: nu is het afgelopen, ik word gedood door mijn vijanden. Bibberend van angst en benauwdheid verschool hij zich dan in een spelonk. Maar weet je wat hem er steeds weer bovenop hielp? Hij kende en hij hield van het Woord van God. Weet je wat David ging doen? Hetzelfde wat Jona in die grote vis deed, hetzelfde wat Nehemia deed, hetzelfde wat Paulus en Silas deden in die gevangenis en vele anderen. Hun geheim werkt altijd wonderen uit. David zegt: "Toen mijn mond Hem aanriep, lag een lofzang in mijn mond". (Psalm 66:17). Daarna ging David heerlijk lofprijzen en toen greep God in! Wil je dat God ook in jouw situatie zal ingrijpen? Doe dan hetzelfde. Sta (of zit) niet a.s. zondag in je kerk voor je uit te staren en glazig te kijken, terwijl je aan je probleem denkt. Ga God aanroepen en ga dan lofprijzen! Die combinatie zal wonderen bewerken!! Vergeet nooit: de duivel haat het als je lofprijst, omdat hij dan moet loslaten. Laat jouw gevangenis schudden en laat God je deuren openbreken.

 

Bron : http://www.livingwaterministries.nl/nl/arjan--efi/blog/juli


Psalmen  107  : 28  t/m 30
Ze riepen in hun angst tot de HEER – Hij leidde hen weg uit vele gevaren, Hij bracht de storm tot zwijgen, de golven gingen liggen. Het verheugde hen dat de zee tot rust kwam, Hij bracht hen naar een veilige haven. (NBV-vertaling)
Psalmen  141  : 2

Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan, laat mijn opgeheven handen als het avondoffer zijn. (HSV-vertaling)


Spreuken  15  : 8
Het offer van goddelozen is voor de HEERE een gruwel, maar het gebed van oprechten is Hem welgevallig. (HSV-vertaling)
Spreuken  15  : 29
De HEERE is ver van de goddelozen; maar het gebed der rechtvaardigen zal Hij verhoren.(Statenvertaling)
Jeremia  33  : 3
Roep mij aan, en ik zal je antwoorden, ik zal je grote, wonderlijke dingen bekendmaken, dingen die je volkomen onbekend zijn. (NBV-vertaling)
Daniel  4  : 35

Al de bewoners van de aarde worden als niets geacht. Hij doet naar Zijn wil met de legermacht in de hemel en de bewoners van de aarde. Er is niemand die Zijn hand kan wegslaan of tegen Hem kan zeggen: Wat doet U?  (HSV-vertaling)

De mensen op aarde zijn slechts nietige wezens; Hij doet met de hemelse machten en met de mensen op aarde wat Hij wil. Er is niemand die Hem kan tegenhouden of tegen Hem kan zeggen: "Wat hebt u gedaan?" (vers 33 NBV-vertaling)

De kracht van bidden moet nooit onderschat worden omdat deze de glorie en de macht van de oneindig machtige God van het universum aantrekt!


Mattheus  6  : 7  t/m 8
Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.

We hebben geen toegang tot krachtiger gebeden door "magische formules" te gebruiken. De beantwoording van onze gebeden is niet gebaseerd op de welsprekendheid van onze gebeden. We hoeven niet bepaalde woorden of zinsneden te gebruiken zodat God onze gebeden zal beantwoorden. Sterker nog, Jezus berispt hen die met veel herhalingen bidden.

Bron : http://www.allaboutprayer.org/dutch/de-kracht-van-bidden.htm

Mattheus  17  : 20
Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn. (HSV-vertaling)

De kracht van gebeden moet niet onderschat worden. Het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet. God luistert zeer zeker naar gebeden, beantwoordt gebeden, en gaat tot actie over als reactie op gebeden.

Bron : http://www.allaboutprayer.org/dutch/de-kracht-van-bidden.htm

Markus  9  : 29
En Hij zeide tot hen: Dit geslacht kan door niets uitvaren, tenzij door gebed.

Dit bijbelvers gaat over de genezing van een bezeten knaap.De kracht van bidden heeft demonen verslagen.
Lukas  11  : 9  t/m 10
En Ik zeg u: Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt en wie zoekt, vindt en wie klopt, hem zal opengedaan worden. (NBG-vertaling)

Vraag en u zult ontvangen. Zoek en u zult vinden. Klop en de deuren zullen voor u opengaan.
2 Korinthiers  10  : 4  t/m 5

De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken. Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus. (HSV-vertaling)

De kracht van gebeden moet niet onderschat worden. Het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.  God luistert zeer zeker naar gebeden, beantwoordt gebeden, en gaat tot actie over als reactie op gebeden.

Bron : http://www.allaboutprayer.org/dutch/de-kracht-van-bidden.htm

2 Korinthiers  10  : 4  t/m 5

De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken. Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus, (HSV-vertaling)

De wapens waarmee wij ten strijde trekken dienen niet ons eigen belang, maar zijn er om met hun kracht bolwerken te slechten voor God. We halen spitsvondigheden neer en iedere verschansing die wordt opgetrokken tegen de kennis van God, we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen. (NBV-vertaling)


Efeziers  6  : 18
Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen.
Filippensen  4  : 6  t/m 7
Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
1 Thessalonicensen  5  : 17
Bidt zonder ophouden.(Statenvertaling)

Je kunt ook lui zijn in je gebedsleven, Je moet zonder ophouden, d.w.z. regelmatig bidden. Maar we liggen 's morgens ook graag nog dat laatste kwartiertje op bed. Liever dan dat we een kwartier van onze slaap afnemen om te bidden tot God. En hoe is het 's avonds, voordat je naar bed gaat? Dan ben je toch slaperig en kun je je gedachten toch moeilijk bij je gebed houden? Ook dat is luiheid! Hetzelfde is te zeggen van de bijbellezing, van de gang naar de catechisatie en de kerkgang. Luiheid kan je geloofsblijdschap wegnemen. En is er vaak ook geen luiheid in het uitdragen van de blijde boodschap naar buiten toe?

Bron : "Maar één keer jong" van ds. M.J.C. Blok (gereformeerd vrijgemaakt predikant te Apeldoorn)
2 Thessalonicensen  3  : 1  (C)
Verder, broeders, bid voor ons dat het Woord van de Heere zijn loop mag hebben en verheerlijkt mag worden, zoals ook bij u. (HSV-vertaling)

Voor het overige, broeders en zusters, bid voor ons. Bid dat het woord van de Heer zich elders even snel verspreidt en evenzeer geprezen wordt als bij u. (NBV-vertaling) )

Paulus vraagt om voorbede, dat het Evangelie overal en snel moet worden gepredikt. Paulus vraagt dit niet alleen om de redding van mensen, maar hij wist ook dat als de taak om een gemeente uit de volken te vormen klaar was, zijn eigen volk (Isra?l) weer in het plan van God zou komen.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van Jan van Barneveld
1 Timotheus  2  : 1  t/m 4
Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
1 Timotheus  2  : 4

Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Hij (= God) wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.

God heeft een plan voor ieder mens. Hij wil dat alle mensen behouden worden en de waarheid aannemen. Dat betekent dat de Here God wil dat alle mensen bij Hem zullen horen voor altijd. Hij heeft ook verschillende plannen voor verschillende groepen mensen. God heeft een plan met het volk Israël en God heeft een plan met de gelovigen van nu. Uiteindelijk werkt God naar een einddoel toe dat in de Bijbel omschreven wordt als een situatie waarin Hij alles in allen zal zijn. "Allen die er dan zijn, zullen vol zijn van Zijn aanwezigheid." (1 Korinthiërs 15:28)

Bron :"Wat doe ik hier?!" van stichting "Woorden van Leven" 


1 Timotheus  4  : 1  t/m 5
Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, het huwelijk verbieden en het genot van spijzen, welke God toch geschapen heeft om met dankzegging te worden gebruikt door de gelovigen, die tot erkentenis der waarheid gekomen zijn. Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt: want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed.(NBG-vertaling)

Maar de Heilige Geest zegt ons heel duidelijk dat er een tijd zal komen waarin sommigen in de gemeente zich van Christus afwenden en leraren gaan volgen die zich door de duivel laten leiden. Deze schijnheilige leraren vertellen leugens en hebben hun eigen geweten het zwijgen opgelegd. Zij zullen zeggen dat het niet goed is om te trouwen en dat je bepaalde dingen niet moet eten, zelfs al heeft God deze dingen gegeven, opdat goed onderwezen christenen er dankbaar van zullen genieten. Want alles wat God gemaakt heeft, is goed. Wij mogen het gerust eten, als we er maar dankbaar voor zijn. Omdat God gezegd heeft dat het goed is en omdat wij Hem vragen het te zegenen, is alle voedsel aanvaardbaar. (Het Boek)

Een christen zal altijd voor zijn eten bidden en God vragen het te zegenen en na de maaltijd God danken.
1 Timotheus  5  : 3  t/m 8
Ondersteun weduwen die alleen staan. (NBV) Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten zij dan eerst aan eigen familie godsvrucht tonen en aan het vorig geslacht vergelden wat zij hun te danken hebben, want dit is welgevallig aan God. (NBG) Een weduwe die helemaal alleen staat, houdt haar hoop op God gevestigd en blijft smeken en bidden, dag en nacht. Maar een weduwe die losbandig leeft, is levend dood. Houd hun dit voor, zodat ze een onberispelijk leven kunnen leiden. Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. (NBV-vertaling)

Zorg voor de weduwen, als zij tenminste niemand anders hebben die voor hen zorgt. Als een weduwe echter kinderen of kleinkinderen heeft, moeten die voor haar zorgen. Zij moeten allereerst aan hun eigen familieleden tonen wat het betekent om met God te leven. Dit zal zichtbaar worden in hun zorg voor ouders en grootouders. Dat is Gods wil en een vreugde voor Hem. Een echte weduwe, die in deze wereld niemand meer heeft, vertrouwt op God en zal dag en nacht zijn hulp zoeken en tot Hem bidden. Maar een weduwe die er maar op los leeft, is levend dood. Dit moet je de christenen voorschrijven Timothëus, zodat er niets op hun levenswijze aan te merken zal zijn. Wie niet voor zijn eigen familieleden wil zorgen, als die hulp nodig hebben, in het bijzonder als ze tot zijn eigen gezin horen, mag zich geen christen noemen. Zo iemand is slechter dan een ongelovige.
Jakobus  1  : 5

Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.(NBV-vertaling)

Door middel van gebed opent God ogen, verandert Hij harten, heelt Hij wonden en verleent Hij wijsheid.


Jakobus  5  : 14  t/m 15

Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.  En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden. (HSV-vertaling)

De kracht van bidden heeft genezing gebracht.


Jakobus  5  : 16  t/m 18

Beken daarom uw zonden aan elkaar en bid voor elkaar, zodat u genezen wordt. Want als een goed en rechtvaardig mens God om iets bidt, heeft dat een geweldige uitwerking.

De kracht van gebeden moet niet onderschat worden. Elia was een mens als wij, en nadat hij vurig had gebeden dat het niet zou regenen, is er 3 1/2 jaar lang geen regen gevallen op het land. Toen bad hij opnieuw, en de hemel gaf regen, en het land bracht zijn vrucht weer voort.God luistert zeer zeker naar gebeden, beantwoordt gebeden, en gaat tot actie over als reactie op gebeden.


1 Johannes  5  : 14  t/m 15
En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil. En als wij weten dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, dan weten wij dat wij het gevraagde, dat wij van Hem hebben gebeden, ontvangen. (HSV-vertaling)

De kracht van het bidden is niet het resultaat van de persoon die bidt. In plaats daarvan bevindt deze kracht zich in de God die met het gebed wordt aangeroepen. Het maakt niet uit wie er bidt, hoeveel passie er achter het gebed zit, of wat het doel van het gebed is.  God beantwoordt gebeden die in overeenstemming zijn met Zijn wil. Zijn antwoord is niet altijd 'ja', maar zal altijd zijn wat het beste voor ons is. Als onze verlangens met Zijn wil stroken, dan zullen we na verloop van tijd zijn antwoord begrijpen. Als we met passie en met een doel bidden, volgens Gods wil, dan zal God krachtig antwoorden!

Bron : http://www.allaboutprayer.org/dutch/de-kracht-van-bidden.htm

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 23 Bijbelteksten over bidden
 Bidden (Youtube filmpje en gedicht)
 Boek "De kracht van gebed" van Samuel Prime (aanrader!)
 Boek "Het gebed" van prof. dr. O. Hallesby (aanrader!)
 De kracht van gebed, deel , 43.26 minuten, Jacques Brunt
 De kracht van gebed, deel 1, 58.14 minuten, Jacques Brunt
 De kracht van gebed, deel 2, 14.36 minuten, Jacques Brunt
 De kracht van gebed, deel 5, 56 minuten, Jacques Brunt
 Gedicht "Gebed van een moeder"
 Geen opwekking omdat wij te weinig bidden
 Lied "Gebed van een moeder" (Youtube-flimpje)
 Lied "Gebed van een vader" van Lukas Kramer
 Video bidden transformeert Kali

 


  Terug


Versie december 2009