hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Onderwijzen (onderrichten)

Categorie
Kerk

Toelichting

Bijbelteksten
Job  11  : 7  t/m 8
Vraag het vee hiernaar, het zal je onderrichten, vraag de vogels in de lucht, ze zullen het verkondigen. Of spreek tot de aarde, ze zal je onderrichten, het wordt je verteld door de vissen van de zee. (NBV-vertaling)

De Bijbel leert ons dat wij, mensen, van de dieren veel kunnen leren. Verschillende bijbelverzen spreken daarover. Dit bijbelvers zegt dat wij naar de dieren moeten kijken en zij kunnen ons iets leren.
Spreuken  1  : 7
Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht (NBV-vetaling)

Ook in onze arbeid moet de vreze des HEREN centraal staan. De HERE heeft ons geschapen om te werken. Maar niet alleen om te werken: ook om van tijd tot tijd te rusten! Maar zo'n rustperiode bereidt je toch weer voor op je werk. Die opdracht gaf de HERE aan Adam en Eva in het paradijs: de aarde bebouwen ?n bewaren! En ondanks de zondeval bleef die opdracht. Sinds de val van Genesis 3 is het wel een werken "in het zweet uws aanschijns" (Genesis 3:19). Arbeid mag je, in gemeenschap met Christus, zien als een zegen en niet als een vloek. En door je arbeid kun je voorzien in je levensonderhoud en ook meedelen aan behoeftigen.

Bron : "Maar één keer jong" van ds. M.J.C. Blok (gereformeerd vrijgemaakt predikant te Apeldoorn)
Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


1 Timotheus  5  : 17  t/m 18
De oudsten, die goede leiding geven, komt dubbel eerbewijs toe, vooral hun, die zich belasten met prediking en onderricht. Immers, de Schrift zegt: Gij zult een dorsende os niet muilbanden, en: De arbeider is zijn loon waard. (NBG-vertaling).

Oudsten die hun werk goed doen, moeten dubbel beloond worden en dat geldt in het bijzonder voor de oudsten die hun tijd besteden aan het prediken en het onderwijzen. Want er staat in de Bijbel: "U mag een os tijdens het dorsen geen muilband aanleggen" ofwel: laat hem tijdens het werk eten zo veel hij wil. En ergens anders staat: "Een arbeider is zijn loon waard."
2 Timotheus  3  : 16  t/m 17  (C)

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,  opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. (HSV-vertaling)

Dit bijbelgedeelte is een uitmuntende nieuwtestamentische verklaring van het belang van het Oude Testament voor gelovigen.Voorafgaand aan deze verzen, in 2 Timotheüs 3:14-15, had Paulus Timotheüs aangemoedigd "Blijf gij echter bij wat u geleerd is". Dit omvat specifiek de 'de heilige Schriften' (= de naam die de Heilige Geest geeft aan het Oude Testament) die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. We gaan deze passage nauwkeuriger bekijken.

Heel de Schrift
Dit omvat het Oude en het Nieuwe Testament, maar in de historische context kan Paulus enkel refereren aan het Oude Testament.

Heel de Schrift is door God ingegeven
Door het woord 'ingegeven' te gebruiken (= door God geïnspireerd), verklaart Paulus dat het Oude Testament door God beademd is door de Heilige Geest en dat het even accuraat is als wanneer God Zelf de pen ter hand genomen zou hebben. 

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen
"Nuttig" betekent bruikbaar, gunstig. Direct geïnspireerd door God Geest, moedigt de apostel Paulus de gemeente aan om het Oude Testament te bestuderen om zich de leer en het onderwijsmateriaal eigen te maken. Hij wist dat we geen soilide leer kunnen hebben zonder het basisonderdeel van Gods Woord. Hoe kunnen we bijvoorbeeld volledig begrijpen wat verlossing is en wat er aan het kruis plaatsvond zonder dat we Leviticus 16 begrijpen (Jom Kippoer, de Grote Verzoendag), Jesaja 53 (de lijdende Dienaar) en de vele andere beelden in het Oude Testament die volledig onthullen van wat er gebeurde op Golgota?

Nuttig om te .... weerleggen
Weerleggen of vermanen is een daad van genade van Gods kant.

Nuttig om te ...... verbeteren
"Verbeteren" betekent letterlijk herstellen tot een juiste positie of staat, waarbij wordt rechtgezet wat was verbogen of verdraaid. Het Oude Testament kan vaak worden gebruikt als een instrument in de hand van God om onze relatie met Hem te herstellen nadat we hebben gezondigd.

Nuttig om ...... op te voeden in de gerechtigdheid
Deze uitdrukking beeldt de onderwerping uit van een discipel aan de instructies, gegeven door zijn leraar. Het betekent groei van kind tot volwassene,  van zwakte tot kracht. Merk ook op dat zo'n rechtvaardigheid komt door geloof.

Opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zal zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust
Voor degene die uit de Heilige Geest geboren is, vereist geestelijke volwassenheid begrip van het Oude Testament. Het is geestelijke arrogantie om te denken dat we God en Zijn wil kunnen kennen en tegelijkertijd niet meer dan 75% van Zijn openbaring die Hij ons gegeven heeft lezen, bestuderen en geloven. Het kan leiden tot onbegrip van wie God is en dat pad leidt zeker tot de open deur van de misleiding.

Mensen kunnen gered worden en worden ook gered door Gods Woord in het Oude Testament te lezen of te horen en te zien dat Jezus de beloofde Messias is. We zouden in staat moeten zijn om het evangelie te verkondigen uit het Oude Testament, net als Petrus op de dag van Pinksteren (Handelingen 28:23).

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

 


 

 


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009