hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Aannemen (Jezus aannemen - Kan dat zomaar?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Jezus aannemen – kan dat zomaar?

In evangelische kringen hoor je nogal eens, dat als je Jezus maar aanneemt, je zeker mag weten, dat je naar de hemel gaat. Maar kan dat zomaar? Je kunt jezelf toch niet verlossen? Waar blijft dan Gods souvereiniteit? Loop je dan niet het gevaar, dat je jezelf een plaats in de hemel inbeeldt?

 

Het is goed om eens over deze vragen na te denken en niet klakkeloos alles wat je hoort achterna te lopen. De vraag is steeds: wat staat er over in de Bijbel? Maar ook: hoe kunnen we sommige bijbelteksten, die elkaar lijken tegen te spreken, met elkaar rijmen?

 

Niemand zoekt God

Jezus aannemen – 't klinkt makkelijk. Maar de Bijbel zegt toch dat niemand God zoekt (Romeinen 3:11,12)? Degene die zegt, dat je Jezus niet zomaar kunt aannemen, redeneert dan als volgt: Wie Jezus wil aannemen zal zeggen, dat hij God zoekt. Maar dat kan volgens Romeinen niet, dus beeldt hij het zich maar in dat hij God zoekt. Hij beeldt zich dus ook in, dat hij Jezus aanneemt en gered wordt.

 

God zoekt

Maar die redenering is niet zuiver en gaat voorbij aan een geweldige bijbelse waarheid: Jezus zoekt ons! Ook al zoeken wij God niet, God zoekt ons wel. Hij wil niets liever, dan het verloren redden (Lucas 19:10). Het initiatief tot de verlossing gaat dus van God uit. Hij verkondigt een blijde boodschap. Als je door Gods liefde wordt aangeraakt, moet je daar toch wel op reageren? Die God wil je toch leren kennen?

 

Wil God wel?

Laat Jezus in je hart en je bent verlost – 't klinkt zo aantrekkelijk. Maar kan dat wel? Er staat toch ook, dat niemand tot God kan komen, als God hem niet trekt? Wil God mij wel? Dat laatste is geen vraag: God verlangt dat alle mensen gered worden (1 Timoteüs 2:4). En Hij trekt mensen naar zich toe door de verkondiging van het evangelie: Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben (Romeinen 10:14)? Wie het evangelie hoort, kan geloven (Romeinen 10:17). Gods Woord vraagt om een keuze: Wie wil je dienen – God of de afgoden (Jouza 24:15)?

 

Het moet je gegeven worden

Een ander argument dat wel gehanteerd wordt, is: "Je kunt je toch niet zomaar de verlossing toeëigenen? Dat moet je wel gegeven worden." Daarmee ben ik het van harte eens. Maar iets dat gegeven wordt, moet je ook nog wel accepteren, anders blijft de gever met z'n geschenk staan. En God heeft gegeven: zijn Zoon. Een geschenk dat bestemd is voor de hele wereld. Omdat Hij zoveel van mensen houdt (Johannes 3:16). Geloven is niets anders, dan Gods geschenk aanvaarden door Hem ervoor te bedanken.

 

Niet uit werken

Verlossen we onszelf door Jezus als Heer aan te nemen? Alsof de drenkeling zichzelf zou prijzen als hij zijn overleving te danken had aan het feit, dat hij de toegestoken arm van zijn redder vastgegrepen had. God steekt zijn armen naar ons uit door het evangelie en hoopt, dat wij Hem vast zullen grijpen. Hij moest ooit zijn volk verwijten, dat het Hem met uitgebreide armen liet staan (Jesaja 65:1 en 2). Maar dat vastgrijpen is geen eigen verdienste. De redding is geheel en al het werk van Hem, die de hoogste prijs voor ons betaalde.

 

Gods belofte

Wie Jezus ontvangen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden (Johannes 1:12). Wat heb jij met Gods geschenk gedaan?

 

Bron : http://www.eo.nl/nazorg/homepage/page/Jezus_aannemen___kan_dat_zomaar_/articles/article.esp?article=9816676


Bijbelteksten
Johannes  1  : 12
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven;(Statenvertaling)

Aannemen betekent hier meer dan alleen maar voor waar aannemen wat ons over Jezus verteld is. Het betekent ook meer dan Hem aannemen als je Heer en Meester. Echt de Heer of het woord van de Heer aannemen leidt ertoe dat je leeft vanuit de blijdschap van de Heilige Geest en dat je een navolger van de Heer wordt. En dat zal, als het echt is, voor iedereen zichtbaar worden. De Heer navolgen kun je niet in het verborgene doen.
Johannes  3  : 33
Die Zijn getuigenis aangenomen heeft, die heeft verzegeld, dat God waarachtig is. (Statenvertaling)
Johannes  12  : 48
Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage. (NBG-vertaling)

Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen. (NBV-vertaling)
Johannes  17  : 8
Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. (Statenvertaling)

Want de woorden die U Mij gegeven had, heb Ik aan hen doorgegeven, en zij hebben die aangenomen: ze hebben naar waarheid erkend dat Ik van U ben uitgegaan; ze hebben geloofd dat U Mij hebt gezonden.(Willibrordvertaling 1995)
Handelingen  8  : 14
Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden,dat Samaria het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes; (Statenvertaling)
Handelingen  11  : 1
De apostelen nu, en de broeders, die in Judea waren, hebben gehoord, dat ook de heidenen het Woord Gods aangenomen hadden. (Statenvertaling)
Romeinen  1  : 19  t/m 25
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
Kolossensen  2  : 6  t/m 7

Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem,  geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging. (HSV-vertaling)

Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid. (NBV-vertaling)


1 Thessalonicensen  1  : 6
En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren, het Woord aangenomen hebbende in vele verdrukking, met blijdschap des Heiligen Geestes; (Statenvertaling)

U hebt ons nagevolgd, en daarmee de Heer: onder zware beproevingen hebt u het woord ontvangen met de vreugde van de heilige Geest. (NBV-vertaling)
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009